Pleon
02-09-2005
Folkert de Jong winnaar Den Haag Sculptuur Orange Award
Jury kiest voor Kings & Queens
Den Haag, 2 september 2005 - Folkert de Jong (1972) is met zijn werk
Kings & Queens winnaar geworden van de Den Haag Sculptuur Orange Award
2005. De prijs, waaraan een geldbedrag van 6500 euro is verbonden,
werd vanavond tijdens het afsluitende Beeldenbal uitgereikt door
Bernard Uyttendaele, CFO van Orange Nederland. Het is voor de derde
keer dat de Den Haag Sculptuur Orange Award werd uitgereikt.
Den Haag Sculptuur stond dit jaar in het teken van het 25-jarige
regeringsjubileum van Hare Majesteit de Koningin. Het thema van de
tentoonstelling was 'De Paleistuin' en concentreerde zich op de
culturele rijkdommen die de Nederlandse samenleving biedt op het
gebied van beeldhouwkunst in de openbare ruimte, waarmee inspirerende
ontmoetingen en uitwisselingen van gedachten onlosmakelijk verbonden
zijn. Op 7 juni jl. werd deze jaarlijks terugkerende
openluchttentoonstelling op het Lange Voorhout door Koningin Beatrix
geopend. De tentoonstelling is daar dit weekeinde voor het laatst nog
te zien.
De Den Haag Sculptuur Orange Award is een aanmoedigingsprijs voor
veelbelovende jonge kunstenaars. Zeven jonge kunstenaars hebben op
uitnodiging van Den Haag Sculptuur speciaal voor deze tentoonstelling
een beeld gemaakt. De kunstenaars kregen als thema Follies om hen
onder het motto 'Leve de Zotheid' aan te moedigen hun fantasie de
vrije loop te laten met een nieuwe en verrassende interpretatie van
een romantisch-klassiek tuinthema.
De jury bestond uit Wim van Krimpen (directeur Gemeentemuseum Den
Haag), Arno van Roosmalen (directeur STROOM HCBK), Jean Bernard Koeman
(kunstenaar/organisator en voormalig directeur van
kunstenaarsinitiatief W139) en Roos van Put (kunstcriticus Haagsche
Courant). Zij kozen (bijna) unaniem voor het op de Hofvijver drijvende
kunstwerk, Kings & Queens van aanstormend groot talent Folkert de Jong
(voor het volledige juryrapport: www.denhaagsculptuur.nl).
Bernard Uyttendaele, CFO van Orange Nederland, "Orange wil de
belevingswereld en de zintuigen van mensen prikkelen en kunst is één
van de beste manieren om dat te doen. Ook streeft Orange ernaar zorg
te hebben voor de omgeving waarin wij opereren en de wijze waarop wij
omgaan met de maatschappij. Dit zijn twee van de redenen waarom Orange
als sponsor van Den Haag Sculptuur de Orange Award uitreikt aan een
jonge, veelbelovende kunstenaar. Den Haag Sculptuur is een evenement
dat vele raakvlakken heeft met hetgeen waar Orange voor staat:
makkelijk toegankelijk, inspirerend en verrijkend."
---
___