Pleon


02-09-2005
Folkert de Jong winnaar Den Haag Sculptuur Orange Award
Jury kiest voor Kings & Queens

Den Haag, 2 september 2005 - Folkert de Jong (1972) is met zijn werk Kings & Queens winnaar geworden van de Den Haag Sculptuur Orange Award 2005. De prijs, waaraan een geldbedrag van 6500 euro is verbonden, werd vanavond tijdens het afsluitende Beeldenbal uitgereikt door Bernard Uyttendaele, CFO van Orange Nederland. Het is voor de derde keer dat de Den Haag Sculptuur Orange Award werd uitgereikt.

Den Haag Sculptuur stond dit jaar in het teken van het 25-jarige regeringsjubileum van Hare Majesteit de Koningin. Het thema van de tentoonstelling was 'De Paleistuin' en concentreerde zich op de culturele rijkdommen die de Nederlandse samenleving biedt op het gebied van beeldhouwkunst in de openbare ruimte, waarmee inspirerende ontmoetingen en uitwisselingen van gedachten onlosmakelijk verbonden zijn. Op 7 juni jl. werd deze jaarlijks terugkerende openluchttentoonstelling op het Lange Voorhout door Koningin Beatrix geopend. De tentoonstelling is daar dit weekeinde voor het laatst nog te zien.
De Den Haag Sculptuur Orange Award is een aanmoedigingsprijs voor veelbelovende jonge kunstenaars. Zeven jonge kunstenaars hebben op uitnodiging van Den Haag Sculptuur speciaal voor deze tentoonstelling een beeld gemaakt. De kunstenaars kregen als thema Follies om hen onder het motto 'Leve de Zotheid' aan te moedigen hun fantasie de vrije loop te laten met een nieuwe en verrassende interpretatie van een romantisch-klassiek tuinthema.

De jury bestond uit Wim van Krimpen (directeur Gemeentemuseum Den Haag), Arno van Roosmalen (directeur STROOM HCBK), Jean Bernard Koeman (kunstenaar/organisator en voormalig directeur van kunstenaarsinitiatief W139) en Roos van Put (kunstcriticus Haagsche Courant). Zij kozen (bijna) unaniem voor het op de Hofvijver drijvende kunstwerk, Kings & Queens van aanstormend groot talent Folkert de Jong (voor het volledige juryrapport: www.denhaagsculptuur.nl).

Bernard Uyttendaele, CFO van Orange Nederland, "Orange wil de belevingswereld en de zintuigen van mensen prikkelen en kunst is één van de beste manieren om dat te doen. Ook streeft Orange ernaar zorg te hebben voor de omgeving waarin wij opereren en de wijze waarop wij omgaan met de maatschappij. Dit zijn twee van de redenen waarom Orange als sponsor van Den Haag Sculptuur de Orange Award uitreikt aan een jonge, veelbelovende kunstenaar. Den Haag Sculptuur is een evenement dat vele raakvlakken heeft met hetgeen waar Orange voor staat: makkelijk toegankelijk, inspirerend en verrijkend."
---

___