InBev verwerft 100% van de brouwerijactiviteiten van K.K. in China
InBev N.V. (Euronext: INB) kondigt aan dat ze het resterende belang van 30% in K.K.'s brouwerijactiviteiten, in de Chinese provincie Zhejiang, heeft verworven. Deze transactie versterkt InBev's positie in deze provincie - waar InBev een marktaandeel van 50% heeft - en betekent een nieuwe stap in de strategie van InBev om haar positie in China te consolideren en te versterken.
In april 2003 verwierf InBev een belang van 70% van de K.K. brouwerijactiviteiten. De K.K. brouwerijen liggen in de stad Ningbo, 200 km ten zuiden van Shanghai. Het gaat om een van de grootste brouwers in de provincie Zhejiang, met een marktaandeel van 80% in de stad Ningbo (na Shanghai, de grootste haven van China).
De K.K. brouwerijen hebben een capaciteit van 3 miljoen hl en produceerden 2,7 miljoen hl in 2004. Haar belangrijkste merken zijn K® en Zizhulin®, de leidinggevende standaard pilsbieren, en de luxemerken K.K.® en One Week®. De K.K. brouwerijactiviteiten omvatten twee brouwerijen in Ningbo en Zhoushan en één bottelarij in Yuyao.
De kostprijs voor de 100% acquisitie van K.K.'s brouwerijactiviteiten vertegenwoordigt een EV/EBITDA-multiple van 4,1x en een ondernemingswaarde per hectoliter capaciteit van 18,4 USD. De totale prijs bedraagt 61.5 miljoen USD.
'We zijn zeer tevreden dat we nu 100% bezitten van een van onze grootste en rendabelste vestigingen in China', zegt Brent Willis, InBev's Zone President Azië.
InBev richt zich in China vooral op de meer welvarende zuidoostelijke provincies Zhejiang, Guangdong, Hubei, Hunan, Hebei, Jiangsu en Shangdong. Dankzij de samenwerking die InBev sinds vele jaren met haar Chinese partners heeft ontwikkeld, heeft de onderneming sterke lokale relaties gecreëerd en bezit ze een goede kennis van de Chinese biermarkt. InBev is actief in China sinds 1984 en is er de op twee na grootste brouwer.
Bezoek onze website www.inbev.com voor een kaart van de activiteiten van InBev in China.
Over InBev
InBev is een beursgenoteerd bedrijf (Euronext: INB) met hoofdzetel in Leuven, België. Het bedrijf, waarvan de oorsprong teruggaat tot 1366, is vandaag de grootste brouwer ter wereld in volume. De strategie van InBev bestaat erin haar lokale platformen te versterken door belangrijke posities uit te bouwen in de belangrijkste biermarkten ter wereld. Dit wordt gerealiseerd door interne groei, maximale efficiëntie, gerichte overnames en door de consument op de eerste plaats te zetten. InBev heeft een portfolio van meer dan 200 merken, waaronder Stella Artois®, Brahma®, Beck's®, Skol® - het derde beste verkopende bier wereldwijd - Leffe®, Hoegaarden®, Staropramen® en Bass®. InBev stelt ongeveer 77.000 mensen te werk en heeft activiteiten in meer dan 30 landen in Amerika, Europa en Azië. In 2004 realiseerde InBev een netto-omzet van E8,57 miljard (inclusief 4 maanden AmBev). Bezoek voor meer informatie onze website www.InBev.com.
Contactgegevens
Marianne Amssoms Patrick Verelst
Corporate Media Relations Director Vice President Investors Relations
Tel +32 16 27 67 11 Tel +32 16 27 65 41
marianne.amssoms@inbev.com patrick.verelst@inbev.com
InBev