Contactpersoon
-
Datum
2 september 2005
Ons kenmerk
IVW/2005/934
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
2040518880
Onderwerp
kamervragen
Geachte voorzitter,
Bijgaand vindt u de beantwoording van de vragen van het lid Gerkens inzake
de snelheden van goederentreinen.
Wat is uw mening over het bericht dat het spoor onveilig wordt door snel
rijdende goederentreinen?
1. Ik kan de strekking van het bericht, waarin op grond van één
incident wordt gesteld dat het spoor onveilig is, niet ondersteunen. Ik
heb geen aanwijzingen dat er sprake is van een onveilige situatie door te
snel rijdende goederentreinen.
2. Kunt u aangeven hoe vaak goederentreinen de maximumsnelheid
overtreden? Hoe heeft zich dit de afgelopen 10 jaar ontwikkeld?
2. In vervolg op eerder gehouden snelheidsmetingen heeft de Inspectie
Verkeer en Waterstaat in het eerste kwartaal van 2005 op diverse plaatsen
snelheidsmetingen verricht. Dit keer is de snelheid gemeten van 150
treinen bij binnenkomst en vertrek van emplacementen en van 119 treinen
op trajecten waar een tijdelijke snelheidsbeperking geldt. Hierbij waren
zo'n 40 goederentreinen betrokken. In totaal is in 6 gevallen een
overschrijding van de toegestane snelheid geconstateerd (waarvan twee
goederentreinen). Deze cijfers komen overeen met eerdere metingen.
3. Kunt u ook aangeven wat volgens u de belangrijkste oorzaken zijn voor
het overtreden van de snelheid?
3. Bij de verrichte snelheidsmetingen is geen onderzoek gedaan naar
oorzaken van overschrijding. Wel zijn de bedrijven, waarvan geconstateerd
is dat een trein te hard reed, aangeschreven zodanige maatregelen te
treffen dat herhaling wordt voorkomen. De getroffen maatregelen zullen
door de Inspectie Verkeer en Waterstaat gecontroleerd worden.
Is het waar dat de Inspectie voor Verkeer en Waterstaat sinds april geen
snelheidscontroles meer heeft uitgevoerd, ondanks een aanbeveling hiertoe
van de Onderzoeksraad voor Veiligheid? Zo ja, waarom is dat niet meer
gebeurd? Bent u bereid te zorgen dat deze controles snel weer plaats gaan
vinden?
4. De Inspectie Verkeer en Waterstaat verricht periodiek
snelheidsmetingen. Na de metingen in het eerste kwartaal 2005 staan
nieuwe metingen gepland in het laatste kwartaal van 2005.
Is het mogelijk het ATB-systeem aan te passen zodat dit systeem ook werkt
voor
goederentreinen die een lagere maximumsnelheid hebben dan de
reizigerstreinen? Zo ja, bent u bereid dit te doen? Zo neen, waarom niet?
5. Het ATB-systeem wordt gebruikt voor alle treinen die op het Nederlands
spoorwegennet rijden. Het is technisch mogelijk locomotieven op een
lagere maximumsnelheid in te stellen, gerelateerd aan het ATB-systeem.
Consequentie is wel dat deze lagere maximumsnelheid ook geldt als de
locomotief wordt ingezet in het personenvervoer of als deze zonder wagens
rijdt. Niet alleen is dit beperkend voor een flexibele inzet van
locomotieven, ook zou dit leiden tot beperking van de capaciteit van het
spoor. Dat vind ik ongewenst en op grond van de ervaringen zie ik geen
aanleiding hiertoe over te gaan.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
Ministerie van Verkeer en Waterstaat