Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

-
Datum
2 september 2005
Ons kenmerk
IVW/2005/934
Doorkiesnummer

-
Bijlage(n)

-
Uw kenmerk
2040518880
Onderwerp
kamervragen

Geachte voorzitter,

Bijgaand vindt u de beantwoording van de vragen van het lid Gerkens inzake de snelheden van goederentreinen.

Wat is uw mening over het bericht dat het spoor onveilig wordt door snel rijdende goederentreinen?


1. Ik kan de strekking van het bericht, waarin op grond van één incident wordt gesteld dat het spoor onveilig is, niet ondersteunen. Ik heb geen aanwijzingen dat er sprake is van een onveilige situatie door te snel rijdende goederentreinen.


2. Kunt u aangeven hoe vaak goederentreinen de maximumsnelheid overtreden? Hoe heeft zich dit de afgelopen 10 jaar ontwikkeld?

2. In vervolg op eerder gehouden snelheidsmetingen heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat in het eerste kwartaal van 2005 op diverse plaatsen snelheidsmetingen verricht. Dit keer is de snelheid gemeten van 150 treinen bij binnenkomst en vertrek van emplacementen en van 119 treinen op trajecten waar een tijdelijke snelheidsbeperking geldt. Hierbij waren zo'n 40 goederentreinen betrokken. In totaal is in 6 gevallen een overschrijding van de toegestane snelheid geconstateerd (waarvan twee goederentreinen). Deze cijfers komen overeen met eerdere metingen.


3. Kunt u ook aangeven wat volgens u de belangrijkste oorzaken zijn voor het overtreden van de snelheid?

3. Bij de verrichte snelheidsmetingen is geen onderzoek gedaan naar oorzaken van overschrijding. Wel zijn de bedrijven, waarvan geconstateerd is dat een trein te hard reed, aangeschreven zodanige maatregelen te treffen dat herhaling wordt voorkomen. De getroffen maatregelen zullen door de Inspectie Verkeer en Waterstaat gecontroleerd worden.

Is het waar dat de Inspectie voor Verkeer en Waterstaat sinds april geen snelheidscontroles meer heeft uitgevoerd, ondanks een aanbeveling hiertoe van de Onderzoeksraad voor Veiligheid? Zo ja, waarom is dat niet meer gebeurd? Bent u bereid te zorgen dat deze controles snel weer plaats gaan vinden?


4. De Inspectie Verkeer en Waterstaat verricht periodiek snelheidsmetingen. Na de metingen in het eerste kwartaal 2005 staan nieuwe metingen gepland in het laatste kwartaal van 2005.

Is het mogelijk het ATB-systeem aan te passen zodat dit systeem ook werkt voor
goederentreinen die een lagere maximumsnelheid hebben dan de reizigerstreinen? Zo ja, bent u bereid dit te doen? Zo neen, waarom niet?


5. Het ATB-systeem wordt gebruikt voor alle treinen die op het Nederlands spoorwegennet rijden. Het is technisch mogelijk locomotieven op een lagere maximumsnelheid in te stellen, gerelateerd aan het ATB-systeem. Consequentie is wel dat deze lagere maximumsnelheid ook geldt als de locomotief wordt ingezet in het personenvervoer of als deze zonder wagens rijdt. Niet alleen is dit beperkend voor een flexibele inzet van locomotieven, ook zou dit leiden tot beperking van de capaciteit van het spoor. Dat vind ik ongewenst en op grond van de ervaringen zie ik geen aanleiding hiertoe over te gaan.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Karla Peijs