Contactpersoon
-
Datum
2 september 2005
Ons kenmerk
IVW-TER/KAB-TC/05/M01.003.028
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
Handelingen TK 65-4156
Onderwerp
Treinongeval te Apeldoorn op 30 april 2003
Geachte voorzitter,
Op 29 maart 2005 heb ik de Tweede Kamer toegezegd een nadere analyse van
de Inspectie Verkeer en Waterstaat, inzake ongevallen met goederentreinen
veroorzaakt door een te hoge treinsnelheid1, toe te sturen. Deze vraag is
gesteld in het licht van de beperking die het ATB systeem van de eerste
generatie (ATB-EG) kent. Deze beperking houdt in dat het ATB-EG systeem
alleen rekening houdt met de ter plaatse
geldende baanvaksnelheid en niet de specifieke snelheidsbeperking van
bepaalde
treinen. Bijvoorbeeld vanwege het type vervoer of de belading.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft de registraties geanalyseerd van
ongevallen die zich tussen 1994 en 2005 hebben voorgedaan. Hieruit blijkt
dat zich, naast het ongeval in Apeldoorn, één ontsporing heeft voorgedaan
met een goederentrein. Deze ontsporing is veroorzaakt door overschrijding
van de maximale treinsnelheid, welke aan de machinist is opgelegd vanwege
het type vervoer of de belading van de trein.
De ontsporing heeft zich voorgedaan te Etten-Leur op donderdag 20 mei
1999. De ontspoorde trein veroorzaakte een grote ravage. Er werd geen
persoonlijk letsel veroorzaakt. Uit het onderzoek dat de inspectie naar
dit ongeval heeft ingesteld blijkt dat het ongeval is veroorzaakt door
een combinatie van de factoren (te hoge) snelheid, de eigenschappen van
de ontspoorde wagens en de staat van de infrastructuur. We hebben de
vervoerders daarop aangesproken en continueren onze snelheidsmetingen.
Ik vertrouw erop u met deze nadere analyse van de Inspectie voldoende te
hebben geïnformeerd.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
Ministerie van Verkeer en Waterstaat