Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

-
Datum
2 september 2005
Ons kenmerk
IVW-TER/KAB-TC/05/M01.003.028
Doorkiesnummer

-
Bijlage(n)

-
Uw kenmerk
Handelingen TK 65-4156
Onderwerp
Treinongeval te Apeldoorn op 30 april 2003

Geachte voorzitter,

Op 29 maart 2005 heb ik de Tweede Kamer toegezegd een nadere analyse van de Inspectie Verkeer en Waterstaat, inzake ongevallen met goederentreinen veroorzaakt door een te hoge treinsnelheid1, toe te sturen. Deze vraag is gesteld in het licht van de beperking die het ATB systeem van de eerste generatie (ATB-EG) kent. Deze beperking houdt in dat het ATB-EG systeem alleen rekening houdt met de ter plaatse

geldende baanvaksnelheid en niet de specifieke snelheidsbeperking van bepaalde

treinen. Bijvoorbeeld vanwege het type vervoer of de belading.

De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft de registraties geanalyseerd van ongevallen die zich tussen 1994 en 2005 hebben voorgedaan. Hieruit blijkt dat zich, naast het ongeval in Apeldoorn, één ontsporing heeft voorgedaan met een goederentrein. Deze ontsporing is veroorzaakt door overschrijding van de maximale treinsnelheid, welke aan de machinist is opgelegd vanwege het type vervoer of de belading van de trein.
De ontsporing heeft zich voorgedaan te Etten-Leur op donderdag 20 mei 1999. De ontspoorde trein veroorzaakte een grote ravage. Er werd geen persoonlijk letsel veroorzaakt. Uit het onderzoek dat de inspectie naar dit ongeval heeft ingesteld blijkt dat het ongeval is veroorzaakt door een combinatie van de factoren (te hoge) snelheid, de eigenschappen van de ontspoorde wagens en de staat van de infrastructuur. We hebben de vervoerders daarop aangesproken en continueren onze snelheidsmetingen.

Ik vertrouw erop u met deze nadere analyse van de Inspectie voldoende te hebben geïnformeerd.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Karla Peijs