Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

20% studenten verlaat de universiteit na bachelorfase

Amsterdam, 2 september 2005 -Uit de Sum Monitor 2005 blijkt dat van de gehele groep wo-bachelors 26% zeker op de eigen instelling blijft, 20% stroomt zeker uit na de bachelorfase en het overige deel houdt de mogelijkheden nog open. Vorig jaar was het aandeel bachelors dat zeker wist op de eigen universiteit een master te gaan doen hoger.

Van alle universitaire bachelorstudenten wil 85% na de bachelor een master gaan doen. Hiervan zegt 34% een master op de huidige instelling te willen doen en 3% wil een master doen op een andere universiteit in Nederland. 10% wil een masterstudie doen in het buitenland. Ongeveer de helft weet nog niet welke master ze waar willen doen (52%). Onder hbo-studenten is opvallend dat 22% na de studie een wo-master wil gaan doen, terwijl het merendeel na de hbo-bachelor de arbeidsmarkt op gaat.

Sum Monitor 2005

De Sum Monitor onderzoekt jaarlijks onder bachelors en masters hun visie op het BaMa systeem, hun toekomstplannen en informatiegedrag. Aan editie 2005 hebben 3.212 studenten meegedaan, verspreid over alle studiejaren. De monitor is een initiatief van Sum, met een oplage van 75.000 exemplaren het grootste studentenblad van Nederland. Kijk voor meer informatie op www.summonitor.nl.

Aromedia
Aromedia is uitgever van de merken B-zik, TKMST, Sum en Carp. Deze merken omvatten onder andere tijdschriften, gidsen, agenda's, websites en cd-rom's. Tevens organiseert Aromedia elk jaar Studie Beurs en doet ze met de TKMST Monitor onderzoek onder ruim 31.000 scholieren. Alle producten van Aromedia worden gemaakt ter ondersteuning van scholieren, studenten en professionals, in de leeftijd van 11 tot 38 jaar, bij het maken van belangrijke keuzes op het gebied van studie, werk en leven.