Gemeente Barneveld
Plan van aanpak verbetering brandweer
Het college van B&W heeft een plan van aanpak voor de verbetering van
de gemeentelijke brandweerorganisatie opgesteld. Dit plan is gebaseerd
op de aanbevelingen die de heer Eenhoorn eerder in een verkenning
heeft gedaan alsmede uit bevindingen binnen het korps en de regio. De
doelstelling ervan is te komen tot een brandweerorganisatie waar met
onderling vertrouwen, respect en loyaliteit wordt samengewerkt en die
opereert vanuit een eenheid in visie, beleid, organisatie en
kwaliteit. Na het formele advies van de ondernemingsraad van de
brandweer en behandeling in de commissie Bestuur van de gemeente wordt
het plan vastgesteld en uitgevoerd.
Constateringen Eenhoorn
In juni van dit jaar heeft de heer Eenhoorn in opdracht van de
burgemeester een verkenning uitgevoerd naar de situatie bij de
gemeentelijke brandweerorganisatie in Barneveld, specifiek het
brandweerkorps Barneveld-Dorp. In zijn analyse karakteriseerde
Eenhoord de situatie bij de brandweerorganisatie als volgt:
· groot gebrek aan communicatief vermogen
· gebrek aan leiderschap
· spanning tussen dagdienstmedewerkers en vrijwilligers
· onduidelijkheid over de zeggenschap van de afdelingen
· mentaliteit en omgangsvormen; verenigingsleven naast de
brandweerprofessie
Kortgezegd betreffen zijn bevindingen enerzijds de organisatie van het
werk en de verantwoordelijkheden, anderzijds de cultuur van de
organisatie. De bevindingen en aanbevelingen van de heer Eenhoorn zijn
door het gemeentebestuur overgenomen.
Plan van aanpak
Als vervolg op de verkenning is een plan van aanpak opgesteld met als
doel de brandweerorganisatie te verbeteren. De hoofddoelstelling van
het plan luidt:
Te komen tot een brandweerorganisatie waar met onderling vertrouwen,
respect en loyaliteit wordt samengewerkt en die opereert vanuit een
eenheid in visie, beleid, organisatie en kwaliteit.
Uitgaande van de landelijke ontwikkelingen binnen de brandweer is de
verwachting dat de gemeentelijke brandweer de komende 10 jaar blijft
bestaan uit vrijwilligers en een dagdienstondersteuning. Voor de
zogenoemde repressieve brandweertaken is vrijwilligheid van essentiële
betekenis. Dit vraagt om een goede aansturing door de
brandweerleiding. Het college staat een organisatie voor waarbij de
afdelingscommandanten samen met en onder eindverantwoordelijkheid van
de gemeentelijk commandant de centrale regie in handen hebben. Door
het starten van een management-development-traject, wil het college de
communicatie- en managementvaardigheden van de commandanten verbeteren
en komen tot een duidelijker organisatiestructuur, betere
communicatielijnen en meer eenheid.
Werving nieuwe vrijwilligers
Na de aanvaarding van de ontslagaanvragen van 10 vrijwilligers, is een
advertentie geplaatst om voor het korps Barnveld-Dorp nieuwe
vrijwilligers te melden. Mogelijk dat er daarnaast nog aanvullende
wervingsacties nodig zijn.
Assessment commandanten
Het leiderschap kreeg ook kritiek in het rapport van Eenhoorn. De
gemeentelijk commandant en de afdelingscommandant Barneveld-Dorp
krijgen een assesmentonderzoek. Daaraan voorafgaand heeft het college
de kernkwaliteiten behorende bij deze functies benoemd.
Uitrukken overdag
In overleg met de brandweermedewerkers wordt onderzocht wat een
optimaal uitrukmodel is voor Barneveld-Dorp. Het gaat om een model dat
er rekening meer houdt dat overdag niet alle vrijwilligers beschikbaar
zijn.
Scheiding vereniging en organisatie
De sociale activiteiten die de brandweerverenigingen organiseren
versterken de onderlinge band en de kameraadschappelijkheid die van
belang is voor een effectieve uitrukorganisatie. Er is echter geen
noodzaak voor inmenging van de verenigingen op het beleid en
bedrijfsvoering van de professionele organisatie. Een werkgroep gaat
voorstellen ontwikkelen om de huidige verwevenheid tussen beide
(vereniging versus organisatie) weg te nemen.
Uitvoering
Het college stelt voor de uitvoering van het plan van aanpak een
projectleider aan. Deze legt verantwoording af aan een stuurgroep
onder voorzitterschap van burgemeester J.A.M.L. Houben. Het traject
voor de uitvoering van het plan van aanpak duurt ongeveer een half
jaar.
Barneveld, 30 augustus 2005
Mutatiedatum 02/09/2005