Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Persbericht ministerraad
3 september 2005
Afspraken Project Mainportontwikkeling Rotterdam rond
De ministerraad heeft een besluit genomen over het pakket met afspraken
voor het Project Mainportontwikkeling Rotterdam (PMR). In dit pakket zijn
de afspraken opgenomen over de uitvoering en financiering van de drie
deelprojecten van PMR: de Landaanwinning (aanleg Tweede Maasvlakte) met
bijbehorende natuurcompensatie, de aanleg van 750 hectare natuur- en
recreatiegebied en een serie projecten onder de noemer 'Bestaand Rotterdams
Gebied' (BRG), om het ruimtegebruik beter te benutten en de leefomgeving in
de Rotterdamse regio te verbeteren. Met de gemeente Rotterdam, de
stadsregio Rotterdam, het Havenbedrijf Rotterdam N.V. en de provincie Zuid-
Holland is in uitwerkingsovereenkomsten vastgelegd, wie wat uitvoert en hoe
de verantwoordelijkheden en risico's zijn verdeeld. In het pakket zijn ook
afspraken opgenomen over de deelneming van het Rijk in het Havenbedrijf per
1 januari 2006.
Het pakket wordt ter instemming aan de gemeenteraad van Rotterdam,
Provinciale Staten van Zuid-Holland en de Tweede Kamer voorgelegd. Als deze
instemmen met het pakket, zijn alle afspraken over de uitvoering rond. De
uitvoering kan pas daadwerkelijk starten na herstel van de door de Raad van
State geconstateerde gebreken in de Planologische Kernbeslissing Plus (PKB-
plus). In november 2005 zijn de eerste resultaten van de onderzoeken, die
in het kader van dat herstel worden uitgevoerd, beschikbaar. Het kabinet
stuurt de herstelde PKB-plus naar verwachting in september 2006 naar Tweede
Kamer. Na parlementaire goedkeuring van de herstelde PKB-plus starten de
activiteiten voor de deelprojecten BRG en 750 hectare en start de
uitvoering van het deelproject natuurcompensatie
. De aanleg van de Tweede Maasvlakte kan starten nadat de PKB-plus
onherroepelijk is. Dit is naar verwachting begin 2008.
Uitwerkingsovereenkomsten
Centraal uitgangspunt van de afspraken in de uitwerkingsovereenkomsten is
dat de verantwoordelijkheid voor de uitvoering ligt bij de partij die
daartoe het beste in staat is. Hieruit volgt dat het Rijk verantwoordelijk
is voor de planologische en politieke randvoorwaarden en bovendien een
grote financiële bijdrage levert. De verantwoordelijkheid voor de
Landaanwinning (Tweede Maasvlakte), de 750 hectare en BRG liggen
respectievelijk bij het Havenbedrijf Rotterdam, de provincie Zuid-Holland
en de gemeente Rotterdam. De natuurcompensatie die gekoppeld is aan de
Landaanwinning wordt door het Rijk uitgevoerd en gefinancierd.
Deelneming Rijk in Havenbedrijf
Het kabinet heeft ervoor gekozen om de deelneming van het Rijk in het
Havenbedrijf Rotterdam in twee stappen te laten verlopen. Per 1 januari
2006 wordt het Rijk aandeelhouder voor een bedrag van 50 miljoen euro met
een stemrecht van 25 procent. Na een onherroepelijke PKB-Plus en een
onomkeerbaar besluit over de aanleg van de Tweede Maasvlakte verhoogt het
Rijk het bedrag naar 500 miljoen euro en neemt het aandelenbelang toe tot
33,3 procent. Het kabinet heeft dit besluit genomen na een uitvoerig
onderzoek naar de financiële positie van het Havenbedrijf Rotterdam. Naar
aanleiding hiervan is onder andere afgesproken dat het Rijk geen financieel
risico loopt in verband met de afwikkeling van de RDM-affaire.
Bijdragen Rijk en regio
De kosten van het totale project zijn ruim 3,6 miljard euro. Zoals eerder
overeengekomen in het Bestuursakkoord van 25 juni 2004 stelt het Rijk voor
de aanleg van de Tweede Maasvlakte in totaal 726 miljoen euro beschikbaar.
Dit wordt verspreid over 2011 en 2012 uitgekeerd. De overige investeringen,
van ruim 2 miljard euro komen van het Havenbedrijf. Voor de aanleg van 750
hectare natuur- en recreatiegebied in de Rotterdamse regio stelt het Rijk
139 miljoen euro beschikbaar. De provincie Zuid-Holland, de stadsregio
Rotterdam en de gemeente Rotterdam dragen samen 36 miljoen euro bij. Voor
de verbetering van de leefbaarheid door maatregelen in Bestaand Rotterdams
Gebied is 165 miljoen euro geraamd. Het Rijk draagt hieraan bij via
bestaande subsidieregelingen en een extra bijdrage van maximaal 32 miljoen
euro. De gemeente Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam, de provincie Zuid
Holland en de stadsregio Rotterdam investeren hierin samen 48 miljoen euro.
Projecten om het havengebied beter te benutten, gericht op 200 hectare
ruimtewinst, kosten maximaal 176 miljoen euro. Deze projecten worden
gefinancierd door het Havenbedrijf Rotterdam.
Het kabinet hecht grote waarde aan de totstandkoming van PMR. De aanleg van
de Tweede Maasvlakte is van grote betekenis voor de versterking van de
internationale concurrentiepositie en voor de toekomst van de Rotterdamse
haven. Daarmee levert het project een belangrijke bijdrage aan de
economische structuur van Nederland.
RVD, 03.09.2005
Dit persbericht is namens de ministeries van Financiën, Economische Zaken,
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu en Landbouw, Natuur en
Voedselkwaliteit, de provincie Zuid-Holland, de stadsregio Rotterdam, de
gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf Rotterdam N.V.
Ministerie van Algemene Zaken