Milieucertificaat voor nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse
* Onafhankelijke organisatie stelt voldoen aan ISO 14062 vast
* Minder energiebehoefte bij productie en gebruik
* Vele materialen en grondstoffen geschikt voor hergebruik
De nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse is de eerste auto ter wereld met een
milieucertificaat. Het is de bevestiging voor de milieugerichte
productontwikkeling van de nieuwe limousine, waarbij op diverse punten
ten aanzien van de milieuzorg belangrijke vooruitgang werd geboekt. Zo
ligt de uitstoot van de nieuwe S 350 tot maximaal 85 procent onder de
huidige EU4-norm. De integratie van de milieuzorg in het
ontwikkelingsproces ("design for environment") werd gedocumenteerd
door de afdeling certificering van de TÜV Management in München.
De nieuwe S-Klasse scoort uitzonderlijk goed op het gebied van
uitstoot en geluidsproductie. Zoals blijkt uit het milieucertificaat
blijft de nieuwe S 350 bij de uitstoot van stikstofoxiden meer dan 85
procent onder de momenteel geldende EU4-norm. Bij de koolwaterstoffen
blijft het model circa 75 procent onder de norm. Bovendien verbruikt
de nieuwe S 350 rond de negen procent minder brandstof dan de huidige
S 350. Het rijgeluid van het nieuwe zescilinder model nam met twee
decibel af.
Ook de uitstoot van uitlaatgas bij de modellen S 500 en S 600 liggen
duidelijk onder de van de EU4-norm. Dankzij een nieuw ontwikkelde
motor en een standaard diesel partikelfilter stoot ook de nieuwe S 320
CDI minder schadelijke uitlaatgassen uit dan zijn voorganger. De
emissie ligt tot maximaal 90 procent onder de score van het in 1999
geïntroduceerde voorgangermodel.
Het ontwikkelingsproces van de nieuwe S-Klasse vond plaats aan de hand
van de internationaal erkende ISO-norm 14062, die onder het motto
"Design for Environment" toeziet op de integratie van milieuaspecten
bij de ontwikkeling van nieuwe producten. In het Audit-rapport over de
Mercedes-Benz S-Klasse hebben de experts vastgesteld dat de "eisen op
basis van ISO 14062 en de meer uitgebreide criteria van TÜV Management
GmbH volledig gehaald zijn en dat vele voorgestelde oplossingen als
voorbeeld kunnen dienen". De eco-balans kijkt naar de volledige
levenscyclus van de auto, van de productie van materialen en
onderdelen via het gebruik over een levensduur van 300.000 kilometer
tot aan de verwerking van afvalstoffen. In vergelijking met het
voorgaande model werd een reductie in de benodigde energie van 85
gigajoule vastgesteld, vergelijkbaar met circa 2.500 liter brandstof.
Over de totale levenscyclus werd zeven procent minder kooldioxide en
14 procent minder stikoxide uitgestoten.
Er zijn zoveel mogelijk grondstoffen en materialen gebruikt die
geschikt zijn voor recycling, waaronder ook veel natuurlijke
grondstoffen. Daarmee voldoet de nieuwe S-Klasse niet alleen aan de
EU-recyclingnorm van 85 procent die vanaf 2006 geldt, maar ook aan de
norm van 95 procent recycling, die vanaf 2015 van kracht wordt.
© 1998-2005 DaimlerChrysler. All rights reserved.
Provider, Legal Notices and Terms, Privacy Statement
DaimlerChrysler Nederland