Mercedes-Benz toont op BedrijfsautoRAI 2005 het breedste producten- en
dienstenpakket uit zijn historie
* Rai-Primeurs: Vito 4x4, Viano 4-matic, Atego Lowliner, Axor
bouwvoertuigen, Actros 1860 Special Cruiser, vijfassige Actros
betonmixer, BlueTec op distributievoertuigen
* Sprinter in hybride uitvoering; stil en emissie-arm
* Bestelwagens met roetfilter voor de Euro4-norm
* Veiligheid staat centraal bij Mercedes-Benz op een themaplein
* Mercedes-Benz op nieuwe beurslocatie in de Oosthal
* Specialisten in dienstverlening voor maatgesneden advies
Mercedes-Benz is méér dan transport alleen. Die filosofie onderstreept
het merk tijdens de internationale BedrijfsautoRAI 2005, waar het
breedste pakket van mobiliteitsoplossingen uit de geschiedenis van
Mercedes-Benz op imposante wijze aan het publiek wordt getoond.
Als aanbieder van zowel bestelwagens als trucks en een volledig,
overkoepelend dienstenpakket, positioneert Mercedes-Benz zich als
ideale businesspartner die de transporteur alle denkbare
vervoersvraagstukken volledig uit handen kan nemen. Traditioneel
presenteert Mercedes-Benz zijn relaties tijdens de BedrijfsautoRAI
indrukwekkend nieuws, waaronder dit jaar enkele (wereld)primeurs. Voor
een maatgesneden overzicht van de vele noviteiten is de
standoppervlakte van maar liefst 3.000 vierkante meter overzichtelijk
ingedeeld naar de specifieke sectoren voor het distributievervoer,
internationale transporten en de bouwsector. De stand is op de nieuwe
beurslocatie, in de Oosthal, te vinden.
Uitgebreid Vito programma
Tijdens de afgelopen internationale bedrijfswagenbeurs, de IAA in
Hannover, is de Vito verkozen tot "International Van of the Year
2005". Daarmee vervult de Vito een belangrijke rol binnen het
bestelwagenaanbod van Mercedes-Benz. Met name de flexibele
inzetmogelijkheden - Mercedes-Benz biedt de Vito aan in een
indrukwekkend aantal varianten - maken de Vito tot een ideale
bestelwagen voor iedere specifieke inzet. Zo is de Vito leverbaar met
drie stille, zuinige en krachtige CDI-dieselmotoren en een
V6-benzinemotor. Verder kan de klant kiezen uit twee wielbases, drie
verschillende carrosserielengten en twee dakhoogtes. De Vito is
beschikbaar in vele uitvoeringen, bijvoorbeeld als gesloten
bestelwagen, dubbele cabine en 9-persoons Combi-uitvoering. Tijdens de
Bedrijfsauto-Rai worden verschillende voertuigconcepten uit het
Vito-programma gepresenteerd in een uitvoering met roetfilter, waarmee
de Vito nu al voldoet aan de toekomstige Euro4-normen.
Aantrekkelijk geprijsde Vito Functional vanaf EUR 15.500,-
Het leveringsprogramma van de Vito is recentelijk uitgebreid met de
Vito 109 CDI Functional, die uiteraard ook op de RAI aanwezig is. Met
deze zeer scherp geprijsde Vito speelt Mercedes-Benz in op de
marktvraag naar een aantrekkelijk geprijsd instapmodel. Ondanks de
aantrekkelijke prijs van slechts EUR 15.500,- is beslist niet
bezuinigd op de omvangrijke standaarduitrusting. Zo is de Vito
Functional onder andere uitgerust met elektrische ramen en centrale
portiervergrendeling met afstandsbediening. Op het gebied van actieve
en passieve veiligheid is de Vito Functional standaard voorzien van
een bestuurdersairbag, ABS en ESP. Met de Vito Functional heeft
Mercedes-Benz niet alleen een prijsvechter in handen, maar ook nog
eens een bestelwagen die qua veiligheid en comfort de concurrentie ver
vooruit is. Zo is de Vito Functional als enige in zijn klasse
standaard voorzien van het stabiliteitssysteem ESP.
Wereldprimeurs: Vito 4x4 en Viano 4-matic
Naast de reeds bestaande Sprinter 4x4 presenteert Mercedes-Benz
tijdens de BedrijfsautoRAI ook de vierwielaangedreven Vito en de Viano
4-matic. Met deze wereldprimeurs geeft Mercedes-Benz nog meer
invulling aan het veiligheidsthema. De vierwielaangedreven
bestelwagens hebben aanzienlijk meer tractie op onverharde ondergrond
en zorgen ook op het asfalt voor optimale rijstabiliteit.
Sprinter Functional vanaf slechts EUR 17.500,-
Ook de Mercedes-Benz Sprinter is als gesloten bestelwagen leverbaar in
de Functional-uitvoering. Vanaf slechts EUR 17.500,- rijdt een
ondernemer al in een bestelwagen waarvan er inmiddels meer dan een
miljoen zijn verkocht. Daarmee is de Sprinter uitgegroeid tot één van
de meest succesvolle bestelwagens aller tijden.
Sprinter Hybride
Al tientallen jaren loopt Mercedes-Benz voorop in de zoektocht naar
alternatieve aandrijvingsvormen en slimme oplossingen die het milieu
zoveel mogelijk ontzien. Met het gebruik van aardgas, LPG, stroom en
het veelbelovende waterstof heeft Mercedes-Benz al veel ervaring
opgedaan. Op de persdag van de BedrijfsautoRAI is daarvan een
resultaat te zien: een Sprinter met `Plug-In' hybride-aandrijving. Met
`Plug-In' wordt bedoeld dat de accu's van de auto ook via het
stopcontact opgeladen kunnen worden, bijvoorbeeld 's nachts als de
auto stilstaat. Daarnaast is ook een hybride Sprinter gepland die
buiten het stroomnet om energie kan opdoen.
In binnensteden en andere plekken waar uitlaatgassen niet gewenst
zijn, is het mogelijk om alleen op de elektromotor te rijden. De
Sprinter rijdt dan stil en emissievrij. Bij rustig rijden, dus met
lagere snelheden en zonder felle acceleraties, ondersteunt de
elektromotor de dieselmotor. Dat is gunstig voor het verbruik. Als het
gaspedaal dieper wordt ingetrapt, werken beide motoren tegelijk. Deze
boost-functie komt van pas als veel vermogen wordt gevraagd,
bijvoorbeeld tijdens accelereren of bergop rijden.
Trendsetter in veiligheid voor bestelwagens
Mercedes-Benz voorziet al zijn bestelwagens standaard met een extreem
hoge veiligheidsuitrusting. Als eerste bestelwagens ter wereld worden
de Vito's en Sprinters uitgerust met het elektronische
stabiliteitsprogramma ESP, waarin de volgende veiligheidssystemen zijn
geïntegreerd: het Anti-Blokkeer Systeem ABS in combinatie met de
Aandrijf Slip Regeling ASR, de elektronische remkrachtverdeler EBV en
het Brake Assist System BAS. Samen verbeteren deze systemen in
belangrijke mate de rijstabiliteit en de tractie. Bovendien draagt het
geheel bij aan een aanzienlijk kortere remweg en een goede
beheersbaarheid van het voertuig, zelfs in noodsituaties. Tijdens de
BedrijfsautoRAI wordt de werking van alle actieve en passieve
veiligheidssystemen op een speciaal themaplein nader uitgelegd met
behulp van films en een ESP-simulator, waarin de bezoeker de
veiligheidssystemen zelf kan ervaren. Bovendien wordt er veel aandacht
besteed aan de wijze waarop lading op een veilige manier in de
laadruimte vastgezet kan worden. Op dit themaplein wordt niet alleen
uitgelegd hoe een ongeval kan worden voorkomen, maar ook welke
veiligheid Mercedes-Benz biedt wanneer een ongeval helaas
onvermijdelijk is.
Atego nu ook in Lowliner-uitvoering
Mercedes-Benz leverde als eerste bedrijfswagenproducent een
distributievoertuig met een optionele automatisch geschakelde
versnellingsbak. Dat bleek een succesvolle ontwikkeling: inmiddels
wordt ruim 40% van alle Atego's geleverd met deze versnellingbak. De
complete reeks van de Atego distributievoertuigen is vorig jaar
volledig vernieuwd, waarmee de Atego nieuwe maatstaven stelt op het
gebied van comfort, veiligheid en rendabele inzet.
Met de komst van de nieuwe Atego is ook het assortiment uitgebreid met
een Lowliner-uitvoering. In vergelijking met de bestaande 12-tons
Atego biedt deze Lowliner een 70 mm lagere chassishoogte, hetgeen het
laden en lossen vereenvoudigt. Daarnaast is de instap nog
comfortabeler aangezien het voertuig nog slechts één instaptrede
heeft.
De Lowliner is het ideale concept voor klanten die een hoog
laadvermogen en laadvolume in het distributiewerk belangrijk vinden.
Het eigen gewicht is dusdanig geoptimaliseerd, dat het laadvermogen
met circa 300 kilogram is verhoogd. Met name bij inzet in Duitsland is
het voordeel aanzienlijk. Naast een hoger laadvermogen hoeft er
namelijk ook geen Maut betaald te worden. De Atego Lowliner is
leverbaar in alle cabinevarianten, met vier verschillende wielbases en
een motorenrange van 110 kW/150 pk tot en met 170 kW/230 pk.
Internationale Axor-programma uitgebreid met bouwvoertuigen
Het leveringsprogramma van de Mercedes-Benz Axor is uitgebreid met een
26- en 32-tons serie 6x4 en 8x4 bouwvoertuigen. De 12 liter
zescilindermotoren leveren een vermogen van 354 pk, 401 pk en 428 pk.
De Europese primeur hiervan wordt getoond op de BedrijfsautoRAI, die
gezien haar internationale karakter ook vele buitenlandse bezoekers
zal ontvangen. De Axor-kippers en betonmixers zullen met name
interessant zijn voor transportondernemers in omliggende Europese
landen, waar strengere wettelijke regelingen rond de aslasten gelden
dan in Nederland. Voor de Nederlandse markt levert Mercedes-Benz
meer-assige Actros bouwvoertuigen, waarbij de vijfassers een maximaal
G.V.W. hebben van 50 ton.
Succesvolle Actros-serie
De Actros van Mercedes-Benz heeft in het recente verleden zijn sporen
wel verdiend als het gaat om lage kosten per kilometer en om een
bijzonder hoge mate van chauffeurscomfort. De internationale vakpers
schrijft lovende woorden als het gaat om brandstof- en cabinetests,
toonaangevende instanties (zoals TNO) hebben de ergonomische aspecten
bekroond en, belangrijker nog, ook vanuit de markt komen positieve
reacties.
Aan de complete reeks wegvoertuigen is door de Nederlandse
topontwerper Bertrand Jansen recentelijk de gelimiteerde Actros Black
Edition toegevoegd. Dit indrukwekkende vlaggenschip onder de zware
bedrijfswagens is het paradepaardje van de Mercedes-Benz
bedrijfswagens.
Actros 1860 LS Special Cruiser
Speciaal voor de BedrijfswagenRAI is door diezelfde Bertrand Jansen
een geheel nieuwe Actros 1860 LS Special Cruiser ontworpen. Dit model
geeft de richting aan van de toekomstige truckontwerpen van
Mercedes-Benz. Of deze 600 pk sterke trekker met V8-motor ook
daadwerkelijk in serieproductie gaat is momenteel nog niet bekend. Nog
een stapje verder in de toekomst van de zware bedrijfswagens gaat een
speciaal ontworpen studiemodel, dat geheel op schaal getoond wordt.
Hiermee geeft Mercedes-Benz het publiek alvast een kijkje in de keuken
van de designafdeling.
Actros bouwvoertuigen
De eisen die de markt stelt aan de bouwvoertuigen, gaan doorgaans nog
een stap verder. De robuuste techniek moet betrouwbaar en economisch
zijn en perfect voldoen aan de eisen die de zware omstandigheden
stellen.
Speciaal voor de Nederlandse markt levert Mercedes-Benz de Actros als
vijfassig bouwvoertuig. Dankzij dit concept kan de zware lading worden
verdeeld over vijf assen, waardoor de Actros met een GVW van 50 ton
optimaal gebruik maakt van het wettelijk maximaal toegestane gewicht.
Hierdoor kan de Actros meer werk verzetten in minder tijd en dus tegen
lagere kosten worden ingezet. Om de kosten verder te reduceren heeft
Mercedes-Benz gekozen voor een conventionele vijfde as, die zowel
hefbaar als elektrohydraulisch bestuurbaar is. Deze vijfde,
luchtgeveerde voorloopas resulteert in aanzienlijk lagere aanschaf-,
onderhouds- en eventuele reparatiekosten ten opzichte van een
widespread gestuurde achteras. Bovendien is bij de export van
bouwvoertuigen meer vraag naar dergelijke conventionele systemen,
hetgeen een hogere restwaarde en dus lagere afschrijvingskosten met
zich meebrengt.
Een Nederlandse RAI-première is de 49-tons Actros vijfasser die
geschikt is als inzet voor betonmixers. In plaats van een voorloopas
is door de afdeling sales engineering van DaimlerChrysler speciaal
voor de Nederlandse markt een naloopas ontwikkeld, waardoor een
kleinere draaicirkel is gerealiseerd in combinatie met een optimale
aslastverdeling.
BlueTec op distributievoertuigen
Vanaf oktober 2006 mogen in Europa alleen nog nieuwe trucks worden
verkocht die voldoen aan de Euro4-voorschriften. De EU wil hiermee de
voertuigemissies beperken om de belasting voor mens en milieu te
verminderen. Uiteraard levert Mercedes-Benz nu al motoren die aan deze
emissienormen voldoen. Ze maken deel uit van BlueTec, de nieuwe
SCR-dieseltechnologie (Selective Catalytic Reduction) van
Mercedes-Benz. Tijdens de BedrijfsautoRAI wordt de werking van deze
schone en zuinige techniek, die overigens nu op alle Mercedes-Benz
distributievoertuigen leverbaar is, nader toegelicht.
BlueTec 5
Mercedes-Benz is als eerste bedrijfswagenproducent in staat om zijn
zware Axor en Actros bedrijfswagens te voorzien van motoren die nu al
aan de Euro5- emissienormen van 2009 voldoen. De motorenserie is
verder ontwikkeld waardoor de betrouwbare Actros en Axor-voertuigen
aanzienlijk minder schadelijke stoffen in hun uitlaatgassen hebben en
tegelijkertijd aantoonbaar minder brandstof verbruiken. Bovendien
wordt er momenteel nog subsidie verstrekt op deze motoren en hoeven
ondernemers minder Maut te betalen op de Duitse snelwegen. Veel
maatschappelijk verantwoorde transporteurs investeren in deze
uitlaatgas-reducerende techniek met het oog op de latere inruilwaarde
van hun voertuig. De nieuwe Mercedes-Benz trucks met BlueTec vormen zo
een ecologisch en economisch unieke transportoplossing voor het
internationale transport van de toekomst.
Unimog: moderne techniek en traditionele terreinvaardigheid
De nieuwe Unimog-modellen U 300, U 400 en U 500 die sinds vorig jaar
in Wörth van de band lopen, koppelen de traditionele
terreinvaardigheid van deze voertuigen aan een zeer moderne motoren-
en transmissietechniek.
Daarmee is de Unimog, die ooit begon als een vrij simpel voertuig om
de agrarische sector en de bosbouw van veelzijdige mobiliteit te
voorzien, in een geheel nieuwe fase gekomen: die van een hoogwaardige,
geavanceerde mobiliteitsoplossing voor al díe sectoren en activiteiten
waar conventionele voertuigen en machines de grenzen van hun
mogelijkheden hebben bereikt. Ook de Unimog en al haar
toepassingsmogelijkheden zullen op de stand van Mercedes-Benz
toegelicht worden.
Mercedes-Benz CharterWay
Mercedes-Benz CharterWay is dé dienstenaanbieder van leasing en
financiering voor Mercedes-Benz bedrijfswagens en is onderdeel van het
DaimlerChrysler-concern. Op de stand van Mercedes-Benz vindt u experts
die uw Mercedes-Benz door en door kennen en voor wie de branche geen
geheimen heeft. Mercedes-Benz CharterWay heeft specialisten voor
bestel- en vrachtwagens. Zij kunnen u alles vertellen over alle
mobiliteitsdiensten, zoals leasing, finaciering, reparatie- en
onderhoudsovereenkomsten, banden, verzekeringen, vervangend vervoer,
houderschapsbelasting, brandstofadministratie en verhuur. Een nieuwe
dienst van CharterWay is fleet-online; een service die de klanten
volledig, optimaal en dankzij internet actueel inzicht biedt over alle
wagenparkgegevens in relatie tot CharterWay. Dankzij dit inzicht zijn
wagenparkbeheerders optimaal in staat om de kosten van hun wagenpark
nog verder te beheersen.
TruckStore
TruckStore houdt zich bezig met de inkoop en verkoop van gebruikte
trucks, opleggers en bestelwagens. Het uitgebreide dienstenpakket
wordt onder andere aangevuld met financial en operational lease,
financiering, douaneformaliteiten en technische aanpassingen aan de
voertuigen.
Het TruckStore-concept past naadloos in de DaimlerChysler-filosofie om
de laagst mogelijke kosten per kilometer aan te bieden bij
Mercedes-Benz bedrijfswagens. Dankzij TruckStore kan de afzet van uw
gebruikte trucks al bij de verkoop worden gegarandeerd, waardoor de
restwaarde van uw Mercedes-Benz wagenpark op hoog niveau blijft.
Mercedes-Benz voelt zich niet alleen verantwoordelijk voor de verkoop
van nieuwe bedrijfswagens, maar ook voor hun tweede leven. Tijdens de
BedrijfsautoRAI kunnen de TruckStore-specialisten u alles vertellen
over de toekomstige inruilwaarde van uw nieuwe bedrijfswagen.
© 1998-2005 DaimlerChrysler. All rights reserved.
Provider, Legal Notices and Terms, Privacy Statement
DaimlerChrysler Nederland