Raad stemt in met verzelfstandiging RET en neemt zeven moties aan
Het raadsdebat leverde tien moties op, waarvan er zeven zijn
aangenomen. Het college moet er bij de uitwerking voor zorgen dat
bussen en rail elkaar niet beconcurreren, zodat aansluitend en
aanvullend vervoer gegarandeerd is. Deze motie (Leefbaar Rotterdam)
werd aangenomen, alleen de PvdA, GroenLinks en de SP stemden tegen.
Leefbaar Rotterdam pleitte ook voor bindende afspraken zodat het
openbaar vervoer betaalbaar blijft. Ook deze motie haalde het, maar
kreeg geen steun van de PvdA en de ChristenUnie-SGP.
Het college werd opgedragen om de eenheid van de RET te waarborgen bij
de verzelfstandiging en het proces van verzelfstandiging te staken
zodra de verplichte openbare aanbesteding met verbod op gunning aan
gemeentelijke vervoersbedrijven van de baan is. Deze motie van
Leefbaar Rotterdam kreeg, met uitzondering van de PvdA, D66 en de
ChristenUnie-SGP, voldoende steun en werd aangenomen.
Bij het college wordt erop aangedrongen dat er geen volledige
privatisering mogelijk is en dat het verzelfstandigde openbaar
vervoersbedrijf in meerderheid in publieke handen zal blijven. Tegen
deze motie van Leefbaar Rotterdam stemden de PvdA, GroenLinks, D66,
SP, Stadspartij, fractie-dos Santos fractie-Smit, fractie-van Heijgen
en fractie-Bourzik tegen.
Verder moet het college bij de uitwerking van de verzelfstandiging
ervoor te zorgen dat een scheiding tussen infrastructuur en
personenvervoer niet mogelijk is. Met uitzondering van de PvdA, D66,
GroenLinks, SP, ChristenUnie-SGP en fractie-Smit, stemden de andere
fracties voor en werd deze motie van Leefbaar Rotterdam aangenomen.
Bij de uitwerking van de verzelfstandiging zal een uitgebreid
hoofdstuk worden gewijd aan de veiligheid van de gebruikers van het
openbaar vervoer, waarbij de vervoerder verantwoordelijk wordt voor
het tegengaan van zwartrijden en de veiligheid van de reizigers. Deze
motie (Leefbaar Rotterdam) haalde het ook, maar kreeg geen steun van
de PvdA en GroenLinks.
Het college is tot slot opgeroepen om ervoor te zorgen dat er geen
exorbitante verhoging van de beloning van directieleden plaatsvindt.
Ook deze motie van Leefbaar Rotterdam motie kon rekenen op steun van
een ruime meerderheid; een lid van Leefbaar Rotterdam stemde tegen.
Naar boven
Fracties verdeeld over verzelfstandiging
De SP wees de verzelfstandiging van de hand. De fractie heeft het
initiatief genomen tot de oprichting van het comité Red de RET, dat op
een referendum aanstuurt. Een motie van de SP en GroenLinks, waarbij
het college werd gevraagd om af te zien van de verzelfstandiging en de
RET een tak van dienst te laten blijven, werd verworpen. Van de
gemeenteraad stemden 25 leden tegen.
GroenLinks gaf ook aan fel tegenstander te zijn van de
verzelfstandiging. De fractie verwacht dat de prijzen zullen stijgen.
De raad werd opgeroepen om een uitspraak van de bevolking te vragen.
Daarop werd een motie ingediend (GroenLinks en SP) voor een referendum
waarbij het college wordt verzocht geen uitspraak te doen, totdat de
uitslag van het referendum in de raad is besproken. Ook deze motie
werd verworpen.
Zes leden van de PvdA, GroenLinks, SP, Stadspartij, fractie-dos
Santos, fractie-Van Heijgen en fractie-Bourzik stemden voor.
D66 betoogde altijd te hebben gepleit voor veilig, betrouwbaar en
betaalbaar openbaar vervoer. De verzelfstandiging is volgens de
fractie een middel en geen doel op zich.
Het geeft meer vrijheid om slagvaardig te kunnen handelen. D66 sprak
zich voor een referendum uit, maar wees erop dat het wel een eerlijke
en reële volksraadpleging moet zijn. Hij waarschuwde voor valse
verwachtingen bij de bevolking.
Fractie Leefbaar Rotterdam had een reeks verzoeken aan het college
over de verzelfstandiging en de concessieverlening. Er werden zeven
moties ingediend, die allemaal op voldoende steun konden rekenen. De
fractie gaf aan dat het proces moet worden gestopt, op het moment dat
sprake is van onwenselijke effecten.
Het CDA achtte de verzelfstandiging noodzakelijk om tijdig een
marktconform kostenniveau te halen. De vraag is wel hoe het openbaar
vervoer er straks uitziet. Speelt het vervoersaanbod straks flexibel
in op de bereikbaarheid van de stad, vroeg de woordvoerder zich af. De
verplichte aanbesteding is een politiek feit; er kan niet om de Wet
Personenvervoer 2000 heen. Zolang de RET niet is verzelfstandigd, is
deelname aan de aanbesteding uitgesloten. De druk is groot en enige
voortvarendheid in de besluitvorming is gewenst.
De ChristenUnie-SGP maakte duidelijk geen voorstander te zijn van de
verzelfstandiging. Het is geen voorwaarde om marktconform te werken.
Feit is wel dat er verzelfstandigd moet worden; het politieke traject
is gelopen. De tijd moet nu benut worden om de RET goed voor te
bereiden op de verzelfstandiging. De fractie betreurde het dat de
concessieverlening voor bus en rail uit elkaar is gehaald.
Fractie-Smit waarschuwde voor de gevaren van de verzelfstandiging. De
onzekerheid van personeel en reizigers zal de komende tijd toenemen.
Ook de Stadspartij was tegen de verzelfstandiging. Volgens de
fractievoorzitter is er geen noodzaak voor marktconform werken. De RET
is een goed bedrijf en de verzelfstandiging zal op den duur overgaan
in privatisering.
De PvdA sprak zich eerder ook al uit tegen de verzelfstandiging en
tegen een splitsing van het busbedrijf en railbedrijf van de RET.
Opnieuw stelde de fractie zich op dezelfde standpunten. De PvdA
betreurde het dan ook dat het college deze standpunten niet heeft
ingebracht bij het kabinet. Verder waarschuwde de fractie voor een te
zakelijke opstelling van een vervoersbedrijf. Dat kan op gespannen
voet staan met het maatschappelijke belang. Daarbij refereerde de
woordvoerder aan de liberalisering van de energiemarkt. Ook werd
aandacht gevraagd voor het personeel.
De PvdA riep de gemeenteraad op om uit te spreken dat het wenselijk is
om openbaar vervoer geïntegreerd aan te besteden. Deze motie kreeg
onvoldoende steun; tegen stemden Leefbaar Rotterdam, CDA, VVD, D66,
GroenLinks, SP, Stadspartij, ChristenUnie-SGP, fractie-Smit en
fractie-Van Heijgen.
De VVD gaf de raad mee dat iedere samenleving recht heeft op goed
openbaar vervoer. Er moet regie zijn op goed openbaar vervoer en het
publieke belang moet worden gewaarborgd. Volgens de fractie is daar
met de verzelfstandiging wel degelijk sprake van. De RET dient vóór
een bepaalde tijd verzelfstandigd te zijn, wil het bedrijf niet
uitgesloten worden van de aanbesteding. Het is een noodzakelijke stap.
Volgens de VVD moet de RET verzakelijken in het belang van de
reiziger. Verder vond de VVD de splitsing tussen het busbedrijf en de
rail niet onlogisch.
Het belang van de reiziger is alleen gediend met een goed programma
van eisen, stelde de fractie. De RET moet de komende tijd de ruimte
krijgen om op een zorgvuldige wijze te verzelfstandigen.
De voorzitter van fractie-Van Heijgen rekende voor dat de aanbesteding
meer geld kost en niet gunstig is voor de reizigers. De RET moet 100%
van de gemeente Rotterdam blijven.
Naar boven
Komende tijd benutten
Wethouder Hulman (Verkeer en Vervoer) gaf een toelichting op de
noodzaak tot verzelfstandiging. Aan de orde is hoe het college en de
raad willen omgaan met de verzelfstandiging. Ook de wethouder
betreurde het dat het debat met de rug tegen de muur moet worden
gevoerd. De komende tijd moet benut worden voor een goede uitwerking.
De wethouder gaf de raad mee dat wachten het gevaar meebrengt dat de
RET straks ophoudt te bestaan. Dat is onwenselijk.
Een volksraadpleging werd door hem ontraden, omdat het onverantwoord
en niet reëel is. De verzelfstandiging is onontkoombaar.
De mogelijke verzelfstandiging en het principebesluit leidde eind 2004
en in augustus 2005 al tot discussie in de raadscommissie voor Fysieke
Infrastructuur en Verkeer geleid. Niet alle fracties konden zich toen
vinden in het standpunt van het college dat verzelfstandiging een
vereiste is, wil de RET zich handhaven binnen een geliberaliseerde
vervoersmarkt.
Verplichte aanbesteding
Aanleiding voor het principebesluit is de Wet Personenvervoer 2000.
Deze wet is de Nederlandse vertaling van het standpunt van de
Europese commissie die wil dat de markt voor het openbaar vervoer in
de Europese lidstaten wordt opengesteld. Dat houdt in dat elk
Europees vervoersbedrijf straks kan inschrijven om het openbaar
vervoer in de regio Rotterdam te verzorgen. De verplichte aanbesteding
van het railvervoer gaat in 2017 in. Ruim voor die tijd moeten
gemeenten aan het Kabinet tonen dat zij voldoende stappen hebben gezet
om zakelijker, klantgerichter en marktconform te gaan werken. Zo
niet, dan moet er al openbaar vervoer worden aanbesteed in 2012. Het
busvervoer moet voor 1 januari 2009 zijn aanbesteed.
Om mee te kunnen doen met de aanbesteding en daarbij een reële kans
te maken , zal de RET marktgerichter moeten gaan werken. Daarvoor
moet het bedrijf eerst worden verzelfstandigd. De gemeente blijft 100
% eigenaar van de aandelen.
De uitwerking van de verzelfstandiging wordt nog aan de gemeenteraad
voorgelegd. Wat er gaat gebeuren met de grond, de infrastructuur en
overige activa staat dan ook in de uitwerking.
Doel van de Wet Personenvervoer 2000 is beter openbaar vervoer tegen
lage kosten, door de introductie van marktwerking en concurrentie.
Marktwerking houdt in dat in de toekomst concessies alleen mogelijk
zijn na openbare aanbesteding. De verwachting is dat er door de
concurrentie geen sprake meer is van monopolieposities van
vervoerbedrijven en dat de markt voor wat betreft prijs-kwaliteit
scherp blijft.
Naar boven
Moties discriminatie op arbeidsmarkt afgedaan
De gemeenteraad heeft twee moties die betrekking hebben op
discriminatie op de arbeidsmarkt afgedaan. De fractie van GroenLinks,
een lid van Leefbaar Rotterdam en fractie-Smit stemden tegen.
Met motie-Kriens (PvdA) werd gepleit voor een plan van aanpak om
discriminatie van Rotterdammers van o.a. Marokkaanse afkomst aan te
pakken. Met motie-Bourzik (gelijknamige fractie) werd het college
gevraagd om een onderzoek te doen naar de oorzaken van de groei van
werkloosheid onder allochtonen en de noodzaak voor een plan van
aanpak. Beide moties krijgen een uitwerking in een van de actiepunten
van het programma Meedoen of achterblijven. Kern van dat actiepunt is
dat de gemeente discriminatie op de arbeidsmarkt bestrijdt.
De afdoening van de moties was aanleiding voor fracties om niet alleen
hun mening over discriminatie op de arbeidsmarkt te geven, maar ook om
extra maatregelen te vragen. Niet alle fracties konden zich vinden in
de voorgestelde maatregelen uit het plan van aanpak. Het college werd
opgeroepen om te zorgen voor concrete resultaten. Volgens de PvdA is
het actiepunt, om discriminatie op de arbeidsmarkt te bestrijden, een
noodzakelijke tegenhanger van de aanpak van het terrorisme. De
overheid moet beide zaken serieus aanpakken.
De PvdA vond dat niet álle Rotterdammers zijn betrokken bij het
actiepunt, maar ze had wel vertrouwen in de uitwerking van de motie.
Fractie-Bourzik vond het teleurstellend dat het onderzoek, waar hij
met de motie om verzocht, er niet komt. Het is belangrijk dat het
periodieke overleg met o.a. Marokkaanse organisaties ook daadwerkelijk
gaat plaatsvinden.
Naar boven
En verder heeft de raad..
· Motie-Kok (gelijknamige fractie) afgedaan. In de motie wordt
ervoor gepleit om 125.000,- beschikbaar te stellen aan de stichting
Laurenskerk, voor een facilitair podium voor sociale, culturele en
ceremoniële activiteiten. Het college stelt het bedrag beschikbaar;
· besloten om het huisvestingsprogramma 1998 te herzien voor
de uitbreiding de school voor voortgezet onderwijs Nieuw Zuid. De
totale kosten voor wat betreft de uitbreiding met 3.060 bruto m2 is
door de raad vastgesteld.
Bron: Griffie, 02-09-2005
Gemeente Rotterdam