Connexxion gebruikt dieselprijs als smeerolie voor sanering
Connexxion gebruikt de hoge dieselprijs als smeerolie voor de operatie
om de efficiëntie te verbeteren, stelt FNV Bondgenoten. De
streekvervoermaatschappij wil nog dit jaar 93 kantoorbanen schrappen
waarbij gedwongen ontslagen niet uitgesloten zijn.
"Het is eigenlijk een kulverhaal", reageert vakbondsbestuurder Ron van
Baden. "Connexxion poetst het tafelzilver op om zich klaar te maken
voor de verkoop."
Het rijk is van plan om zijn aandelen te verkopen om de concurrentie
in het personenvervoer per bus eerlijker te maken. Van Baden: "Het
bedrijf bezorgt ons veel werk. Na de reorganisatie bij technisch
dochterbedrijf TSN, komt nu dit weer."
FNV Bondgenoten heeft nog geen mening over nut en noodzaak van de
reorganisatie. De ondernemingsraad buigt zich over een advies, de
vakbond richt zich op de onderhandelingen over een sociaal plan.
"Door de marktwerking zijn de marges in het streekvervoer wel heel
klein geworden", beseft Van Baden. "Als je geen vet op de botten hebt,
voel je meteen de pijn van elke tegenvaller. Zoals nu met de hoge
dieselprijs. En de bedrijven kunnen die tegenvaller natuurlijk niet
meteen in de prijs van de strippenkaart doorberekenen, zoals de KLM in
de vrije markt wel kan."
Concurrent Arriva heeft al gedreigd buslijnen te schrappen omdat ze te
duur worden. Van Baden: "Dan praat je natuurlijk echt over aantasting
van de werkgelegenheid."
De streekvervoermaatschappijen hebben het ministerie van Verkeer en
Waterstaat om een extra bijdrage gevraagd om de hoge dieselprijs op te
vangen.
FNV