Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV)
P E R S B E R I C H T
Ov-sector: hoge dieselprijs niet afwentelen op reizigers ov
Het beeld dat de OV-bedrijven pleiten voor hogere tarieven voor de
strippenkaarten is onjuist. Wel komen de aanbieders van openbaar vervoer in
de klem door de sterke stijging van de dieselolieprijs. Mobis vraagt
minister Peijs van Verkeer en Waterstaat daarom de noodzakelijke
compensatie te financieren uit de rijksmiddelen, bijvoorbeeld via de
aardgasbaten. De sector vindt het ongewenst dat de tarieven voor de
reiziger stijgen. Dit staat in de brief, die Mobis aan minister Peijs heeft
gestuurd.
"Dat wij zouden pleiten voor een soort dieselcompensatie op de
vervoerbewijzen berust op een misverstand."zegt Roelf H. de Boer,
voorzitter van Mobis. "Wij pleiten er juist voor om de tarieven niet verder
te laten stijgen dan de jaarlijks door de Minister vast te stellen
indexering (2,67% volgens advies Mobis, evenveel als vorig jaar). Ook
willen we niet dat er minder wordt gereden en dat het aanbod in het geding
komt. Juist met de toenemende files en de gestegen autokosten is het van
belang dat het milieuvriendelijke openbaar vervoer beschikbaar is als
alternatief en betaalbaar blijft. Onze reizigers hebben daar recht op."
De sector zit klem door de hoge dieselprijs die het stads- en streekvervoer
in 2004 al 20 miljoen euro extra kostte, in 2005 een extra kostenpost van
62 miljoen euro oplevert en die naar alle verwachting doorloopt in 2006. De
openbaar vervoerbedrijven kunnen deze kosten niet doorbelasten. Hierdoor
komt de bedrijfsvoering in het geding. "Wij hebben al te maken met forse
bezuinigingen op het openbaar vervoer en de marges zijn smal. Daarbij is
het ongewenst dat er wordt gesneden in de dienstregelingen." aldus De Boer.
In de brief aan minister Peijs wijst de branche erop dat het voor de hand
ligt om een deel van de gestegen aardgasopbrengsten in te zetten om het
openbaar vervoer in Nederland gezond te houden.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Hieronder vindt u de letterlijke tekst van de brief aan Minister Peijs:
Geachte mevrouw Peijs,
Door de sterke stijging van de dieselolieprijs komt het huidige aanbod van
openbaar vervoer in de knel. Over 2005 wordt een brandstofprijsstijging van
ruim 25% verwacht.
De sector heeft geen mogelijkheden om dergelijke grote prijsstijgingen op
te vangen.
Aan de ene kant worden de overheidsbijdragen voor het openbaar vervoer
bepaald door langlopende concessies met decentrale overheden. Aan de andere
kant worden de tarieven van de vervoerbewijzen door u vastgesteld op basis
van een beperkte indexering.
Om het openbaar vervoer betaalbaar te houden vindt de sector het ongewenst
dat de tarieven voor de reiziger onevenredig stijgen. Evenmin is een
eventueel noodzakelijke inkrimping van het vervoersaanbod, bijvoorbeeld in
het kader van de dienstregelingen voor 2006, wenselijk. De dienstverlening
aan de reiziger mag niet in het geding raken.
Het openbaar vervoer (excl. NS) heeft in 2004 als gevolg van de stijging
van de brandstofprijzen reeds ¤ 20 miljoen op de smalle marges ingeleverd.
Voor 2005 worden de extra kosten geraamd op ¤ 62 miljoen. De openbaar
vervoerbedrijven zitten hierdoor klem. Daarom dient een oplossing te worden
gevonden waarbij de sector voor de verliezen wordt gecompenseerd. Aangezien
de gestegen brandstofprijzen evenals de 'aardgasbaten' over 2005 zijn
gerelateerd aan de olieprijs, ligt compensatie uit deze extra inkomsten
voor de rijksoverheid voor de hand.
MOBIS dringt er bij u op aan, dat de aanbieders van openbaar vervoer voor
2005 en 2006 hiervoor worden gecompenseerd, zodat betaalbaar openbaar
vervoer op het huidige voorzieningenniveau kan worden gecontinueerd.
Bovendien treedt de sector graag in overleg om te onderzoeken op welke
wijze voor de jaren 2007 en volgende een structurele oplossing voor de
brandstofproblematiek kan worden gevonden.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Den Haag, 2 september 2005