Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV)



P E R S B E R I C H T

Ov-sector: hoge dieselprijs niet afwentelen op reizigers ov

Het beeld dat de OV-bedrijven pleiten voor hogere tarieven voor de strippenkaarten is onjuist. Wel komen de aanbieders van openbaar vervoer in de klem door de sterke stijging van de dieselolieprijs. Mobis vraagt minister Peijs van Verkeer en Waterstaat daarom de noodzakelijke compensatie te financieren uit de rijksmiddelen, bijvoorbeeld via de aardgasbaten. De sector vindt het ongewenst dat de tarieven voor de reiziger stijgen. Dit staat in de brief, die Mobis aan minister Peijs heeft gestuurd.

"Dat wij zouden pleiten voor een soort dieselcompensatie op de vervoerbewijzen berust op een misverstand."zegt Roelf H. de Boer, voorzitter van Mobis. "Wij pleiten er juist voor om de tarieven niet verder te laten stijgen dan de jaarlijks door de Minister vast te stellen indexering (2,67% volgens advies Mobis, evenveel als vorig jaar). Ook willen we niet dat er minder wordt gereden en dat het aanbod in het geding komt. Juist met de toenemende files en de gestegen autokosten is het van belang dat het milieuvriendelijke openbaar vervoer beschikbaar is als alternatief en betaalbaar blijft. Onze reizigers hebben daar recht op."

De sector zit klem door de hoge dieselprijs die het stads- en streekvervoer in 2004 al 20 miljoen euro extra kostte, in 2005 een extra kostenpost van 62 miljoen euro oplevert en die naar alle verwachting doorloopt in 2006. De openbaar vervoerbedrijven kunnen deze kosten niet doorbelasten. Hierdoor komt de bedrijfsvoering in het geding. "Wij hebben al te maken met forse bezuinigingen op het openbaar vervoer en de marges zijn smal. Daarbij is het ongewenst dat er wordt gesneden in de dienstregelingen." aldus De Boer.

In de brief aan minister Peijs wijst de branche erop dat het voor de hand ligt om een deel van de gestegen aardgasopbrengsten in te zetten om het openbaar vervoer in Nederland gezond te houden.


+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Hieronder vindt u de letterlijke tekst van de brief aan Minister Peijs:

Geachte mevrouw Peijs,

Door de sterke stijging van de dieselolieprijs komt het huidige aanbod van openbaar vervoer in de knel. Over 2005 wordt een brandstofprijsstijging van ruim 25% verwacht.
De sector heeft geen mogelijkheden om dergelijke grote prijsstijgingen op te vangen.
Aan de ene kant worden de overheidsbijdragen voor het openbaar vervoer bepaald door langlopende concessies met decentrale overheden. Aan de andere kant worden de tarieven van de vervoerbewijzen door u vastgesteld op basis van een beperkte indexering.

Om het openbaar vervoer betaalbaar te houden vindt de sector het ongewenst dat de tarieven voor de reiziger onevenredig stijgen. Evenmin is een eventueel noodzakelijke inkrimping van het vervoersaanbod, bijvoorbeeld in het kader van de dienstregelingen voor 2006, wenselijk. De dienstverlening aan de reiziger mag niet in het geding raken.

Het openbaar vervoer (excl. NS) heeft in 2004 als gevolg van de stijging van de brandstofprijzen reeds ¤ 20 miljoen op de smalle marges ingeleverd. Voor 2005 worden de extra kosten geraamd op ¤ 62 miljoen. De openbaar vervoerbedrijven zitten hierdoor klem. Daarom dient een oplossing te worden gevonden waarbij de sector voor de verliezen wordt gecompenseerd. Aangezien de gestegen brandstofprijzen evenals de 'aardgasbaten' over 2005 zijn gerelateerd aan de olieprijs, ligt compensatie uit deze extra inkomsten voor de rijksoverheid voor de hand.

MOBIS dringt er bij u op aan, dat de aanbieders van openbaar vervoer voor 2005 en 2006 hiervoor worden gecompenseerd, zodat betaalbaar openbaar vervoer op het huidige voorzieningenniveau kan worden gecontinueerd. Bovendien treedt de sector graag in overleg om te onderzoeken op welke wijze voor de jaren 2007 en volgende een structurele oplossing voor de brandstofproblematiek kan worden gevonden.


+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Den Haag, 2 september 2005