Gemeente Leusden

02-09-05
Ambtelijk taalgebruik in Leusden verleden tijd
Ruim 120 medewerkers van de gemeente Leusden krijgen in september een training Klantgericht Schrijven. De training past binnen de ambitie van de gemeente om de dienstverlening aan haar inwoners en andere klanten te verbeteren. Deze ambitie is uitgewerkt in het project Dienstverlening. Naast activiteiten die zijn gericht op het versterken van de klantgerichtheid van ambtenaren, wordt binnen dit project ook gewerkt aan de verbetering van de digitale dienstverlening en de dienstverlening aan de balie.
De behoefte om klantgericht te schrijven komt voort uit één van de conclusies van de inwonersbijeenkomst 'Luisteren naar Leusden' die september vorig jaar is gehouden.
Tijdens de bijeenkomst kwam naar voren dat de informatie van de gemeente niet altijd even duidelijk is. Ambtenaren en college gebruiken vaak moeilijke woorden of wollige zinnen in correspondentie en besluiten.
Gemeentesecretaris M. Broers opent op 7 september als hoofd van de ambtelijke organisatie de eerste trainingsdag.
Het doel van de cursus is om medewerkers meer vanuit de beleving van de inwoner te laten schrijven en inzicht te geven in hoe een boodschap bij de geadresseerde overkomt. Brieven moeten bovenal begrijpelijk zijn. Medewerkers gaan tijdens de cursus actief aan de slag met het schrijven van brieven. Dit doen zij aan de hand van de adviezen die zij hebben gekregen over eerder door hen geschreven brieven. Na de training gaat de gemeente regelmatig bekijken of de kwaliteit van de brieven ook daadwerkelijk en blijvend is verbeterd. De training wordt gegeven door een extern deskundige, de heer F. Dijkstra van het bureau Segment uit Leusden.
Niet alleen de inhoud van de brieven is ter hand genomen. Ook de termijn van briefafhandeling is bekeken. Dit heeft geleid tot een aantal verbeterpunten die ertoe leiden dat schrijvers sneller een antwoord krijgen op hun brief. Eind dit jaar evalueert de gemeente of de aanpassingen hebben geleid tot de gewenste verbeteringen.