02-09-05
Ambtelijk taalgebruik in Leusden verleden tijd
Ruim 120 medewerkers van de gemeente Leusden krijgen in september een
training Klantgericht Schrijven. De training past binnen de ambitie
van de gemeente om de dienstverlening aan haar inwoners en andere
klanten te verbeteren. Deze ambitie is uitgewerkt in het project
Dienstverlening. Naast activiteiten die zijn gericht op het versterken
van de klantgerichtheid van ambtenaren, wordt binnen dit project ook
gewerkt aan de verbetering van de digitale dienstverlening en de
dienstverlening aan de balie.
De behoefte om klantgericht te schrijven komt voort uit één van de
conclusies van de inwonersbijeenkomst 'Luisteren naar Leusden' die
september vorig jaar is gehouden.
Tijdens de bijeenkomst kwam naar voren dat de informatie van de
gemeente niet altijd even duidelijk is. Ambtenaren en college
gebruiken vaak moeilijke woorden of wollige zinnen in correspondentie
en besluiten.
Gemeentesecretaris M. Broers opent op 7 september als hoofd van de
ambtelijke organisatie de eerste trainingsdag.
Het doel van de cursus is om medewerkers meer vanuit de beleving van
de inwoner te laten schrijven en inzicht te geven in hoe een boodschap
bij de geadresseerde overkomt. Brieven moeten bovenal begrijpelijk
zijn. Medewerkers gaan tijdens de cursus actief aan de slag met het
schrijven van brieven. Dit doen zij aan de hand van de adviezen die
zij hebben gekregen over eerder door hen geschreven brieven.
Na de training gaat de gemeente regelmatig bekijken of de kwaliteit
van de brieven ook daadwerkelijk en blijvend is verbeterd.
De training wordt gegeven door een extern deskundige, de heer F.
Dijkstra van het bureau Segment uit Leusden.
Niet alleen de inhoud van de brieven is ter hand genomen. Ook de
termijn van briefafhandeling is bekeken. Dit heeft geleid tot een
aantal verbeterpunten die ertoe leiden dat schrijvers sneller een
antwoord krijgen op hun brief. Eind dit jaar evalueert de gemeente of
de aanpassingen hebben geleid tot de gewenste verbeteringen.
Gemeente Leusden