Opnieuw goede halfjaarcijfers voor RTL Nederland
Nadat RTL Nederland (1) in 2004 alle financiële records uit haar
geschiedenis brak, begint het bedrijf ook dit jaar met goede cijfers.
De eerste helft van 2005 werd afgesloten met een totaal
bedrijfsresultaat van 17 miljoen. Dankzij een stijging van de omzet
bij zowel de televisie- als de radioactiviteiten werd het
recordresultaat van de eerste helft van 2004 geëvenaard, ondanks
bijzondere eenmalige kosten en hogere investeringen in de
televisieprogrammering. De totale omzet van RTL Nederland steeg in de
eerste helft van 2005 met 5 miljoen naar 169 miljoen (2004: 164
miljoen). Ook de omzet uit de televisieactiviteiten steeg, met 2
miljoen naar 163 miljoen (2004: 161 miljoen). Het bedrijfsresultaat
uit de televisieactiviteiten bedroeg 20 miljoen (2004: 22 miljoen). De
aanloopverliezen van radio daalden sterk in de eerste helft van 2005,
van - 5 miljoen naar - 3 miljoen dankzij een verdubbeling van de omzet
naar 6 miljoen (2004: 3 miljoen). De sterke en stabiele
marktleiderspositie van RTL Nederland op de televisiemarkt en de forse
verbetering van de positie op de radiomarkt vormden de basis van het
sterke totale bedrijfsresultaat.
De marktleiderspositie van RTL Nederland in de televisiemarkt was
onverminderd sterk in de eerste helft van 2005. Het gezamenlijke
marktaandeel van 31,3% in de kerndoelgroep boodschappers 20 - 49 jaar
bleef onaangetast ten opzichte van het jaar daarvoor. Ook RTL 4 bleef
overtuigend marktleider, met een marktaandeel van 18,7% in haar
kerndoelgroep boodschappers 20 49 jaar. Het verschil van - 0,9% ten
opzichte van het jaar daarvoor wordt met name verklaard doordat het
programma Idols in het voorjaar van 2005 niet werd uitgezonden. De
marktaandelen van zowel Yorin als RTL 5 stegen het eerste halfjaar,
zowel in hun kerndoelgroepen als in de doelgroep boodschappers 20 49
jaar. Yorin realiseerde een forse stijging van 8,5 naar 9,5% in de
kerndoelgroep 20 - 34 jaar. RTL 5 liet in de kerndoelgroep mannen 20 -
49 jaar een stijging zien van 5,5 naar 5,8%. (2)
Ook de radioactiviteiten van RTL Nederland ontwikkelden zich positief
in de eerste helft van 2005. Ten opzichte van dezelfde periode in 2004
steeg het zenderaandeel van RTL FM in de kerndoelgroep 20 - 49 jaar
naar 4.3% (2004: 2.6%). Het zenderaandeel van Yorin FM in de
kerndoelgroep 20 34 jaar steeg naar 6,7% (2004: 4.3%). (3)
Fons van Westerloo, CEO van RTL Nederland over de halfjaarcijfers: Ik
ben zeer tevreden met deze resultaten omdat ze de kracht van RTL in de
Nederlandse mediamarkt weergeven. Al onze bedrijfsonderdelen vertonen
een gezonde groei en bovendien hebben we een stevige basis opgebouwd
waarmee we de toegenomen concurrentie in de tweede helft van dit jaar
het hoofd kunnen bieden."
1. RTL Nederland is het merk waaronder CLT-UFA in Nederland opereert.
CLT-UFA is een dochterbedrijf van RTL Group en is verantwoordelijk
voor de uitzendactiviteiten van RTL 4, RTL 5 en RTL 7. Op 12 augustus
2005 lanceerde RTL Nederland haar zenderfamilie, bestaande uit RTL 4,
RTL 5 en RTL 7. De uitzendactiviteiten van Yorin werden gestopt.
2. Bron TV-cijfers: SKO, hele week 18:00-24:00 uur.
3. Bron Radiocijfers: Intomart CLO, hele week, 07:00-19:00 uur.
---
-----------------------------
Noot aan de redactie, niet bestemd voor publicatie:
Indien u naar aanleiding van dit bericht vragen heeft, kunt u contact
opnemen met: Kim Koppenol, Persdienst RTL Nederland, telefoon: 035 - 6
718 597.
© 2005 RTL Nederland / IP
RTL Group