RTL Group


Opnieuw goede halfjaarcijfers voor RTL Nederland

Nadat RTL Nederland (1) in 2004 alle financiële records uit haar geschiedenis brak, begint het bedrijf ook dit jaar met goede cijfers. De eerste helft van 2005 werd afgesloten met een totaal bedrijfsresultaat van 17 miljoen. Dankzij een stijging van de omzet bij zowel de televisie- als de radioactiviteiten werd het recordresultaat van de eerste helft van 2004 geëvenaard, ondanks bijzondere eenmalige kosten en hogere investeringen in de televisieprogrammering. De totale omzet van RTL Nederland steeg in de eerste helft van 2005 met 5 miljoen naar 169 miljoen (2004: 164 miljoen). Ook de omzet uit de televisieactiviteiten steeg, met 2 miljoen naar 163 miljoen (2004: 161 miljoen). Het bedrijfsresultaat uit de televisieactiviteiten bedroeg 20 miljoen (2004: 22 miljoen). De aanloopverliezen van radio daalden sterk in de eerste helft van 2005, van - 5 miljoen naar - 3 miljoen dankzij een verdubbeling van de omzet naar 6 miljoen (2004: 3 miljoen). De sterke en stabiele marktleiderspositie van RTL Nederland op de televisiemarkt en de forse verbetering van de positie op de radiomarkt vormden de basis van het sterke totale bedrijfsresultaat.

De marktleiderspositie van RTL Nederland in de televisiemarkt was onverminderd sterk in de eerste helft van 2005. Het gezamenlijke marktaandeel van 31,3% in de kerndoelgroep boodschappers 20 - 49 jaar bleef onaangetast ten opzichte van het jaar daarvoor. Ook RTL 4 bleef overtuigend marktleider, met een marktaandeel van 18,7% in haar kerndoelgroep boodschappers 20 49 jaar. Het verschil van - 0,9% ten opzichte van het jaar daarvoor wordt met name verklaard doordat het programma Idols in het voorjaar van 2005 niet werd uitgezonden. De marktaandelen van zowel Yorin als RTL 5 stegen het eerste halfjaar, zowel in hun kerndoelgroepen als in de doelgroep boodschappers 20 49 jaar. Yorin realiseerde een forse stijging van 8,5 naar 9,5% in de kerndoelgroep 20 - 34 jaar. RTL 5 liet in de kerndoelgroep mannen 20 - 49 jaar een stijging zien van 5,5 naar 5,8%. (2)

Ook de radioactiviteiten van RTL Nederland ontwikkelden zich positief in de eerste helft van 2005. Ten opzichte van dezelfde periode in 2004 steeg het zenderaandeel van RTL FM in de kerndoelgroep 20 - 49 jaar naar 4.3% (2004: 2.6%). Het zenderaandeel van Yorin FM in de kerndoelgroep 20 34 jaar steeg naar 6,7% (2004: 4.3%). (3)

Fons van Westerloo, CEO van RTL Nederland over de halfjaarcijfers: Ik ben zeer tevreden met deze resultaten omdat ze de kracht van RTL in de Nederlandse mediamarkt weergeven. Al onze bedrijfsonderdelen vertonen een gezonde groei en bovendien hebben we een stevige basis opgebouwd waarmee we de toegenomen concurrentie in de tweede helft van dit jaar het hoofd kunnen bieden."


1. RTL Nederland is het merk waaronder CLT-UFA in Nederland opereert. CLT-UFA is een dochterbedrijf van RTL Group en is verantwoordelijk voor de uitzendactiviteiten van RTL 4, RTL 5 en RTL 7. Op 12 augustus 2005 lanceerde RTL Nederland haar zenderfamilie, bestaande uit RTL 4, RTL 5 en RTL 7. De uitzendactiviteiten van Yorin werden gestopt.


2. Bron TV-cijfers: SKO, hele week 18:00-24:00 uur.


3. Bron Radiocijfers: Intomart CLO, hele week, 07:00-19:00 uur.


---

-----------------------------
Noot aan de redactie, niet bestemd voor publicatie:

Indien u naar aanleiding van dit bericht vragen heeft, kunt u contact opnemen met: Kim Koppenol, Persdienst RTL Nederland, telefoon: 035 - 6 718 597.

© 2005 RTL Nederland / IP