De âglazenâ Porsche â een rijdend laboratorium voor ontwikkeling elektronica
(9/2/2005)
Een Porsche Cayenne zorgt voor doorkijk: voor de doorontwikkeling van
betrouwbare elektronische systemen gebruiken de Porsche ingenieurs een
wereldwijd uniek rijdend laboratorium. In de âglazenâ terreinwagen
kunnen toekomstige elektronicasystemen op een ongekend vroeg tijdstip
tijdens rijden in de praktijk getest worden.
Deze voorsprong zal er toe bijdragen, betrouwbare en hoogpresterende
Porsche-elektronicasystemen te kunnen ontwikkelen. Door grote
openingen in portieren, deksel en spatborden van de Cayenne, die voor
testritten zijn afgedekt met doorzichtige kunststof kunnen de
ontwikkelaars bijna alle elektrische en elektronische verbruikers,
kabelstrengen en aansluitingen direct zien, controleren en vervangen.
Met uitzondering van de bestuurdersstoel zijn interieurbekleding,
stoelen en instrumentenpaneel verwijderd, zodat de in het interieur
geplaatste elektronische bouwdelen vrij toegankelijk zijn. Hierdoor
biedt de âglazenâ Cayenne tegelijkertijd twee voordelen: Enerzijds
kunnen alle ontwikkelaars oude en nieuwe functies inclusief sensoren
en verbruikers alsmede de infrastructuur voor elk willekeurig Porsche
voertuig zonder veel moeite na maken. Daarbij speelt het geen rol, of
de functie oorspronkelijk in de Cayenne aanwezig is. Een automatisch
uitschuivende achterspoiler kan worden getest als het complete
bouwdeel inclusief regeling in het interieur van de Cayenne gemonteerd
wordt. Anderzijds is de betrouwbaarheid niet alleen door nieuwe
componenten, maar ook het samenspel in het totale systeem onder
realistische rij-omstandigheden direct aan te tonen.
De Porsche ingenieurs kunnen met het rijdende laboratorium ongeveer
een jaar eerder dan nu het geval is, beginnen met de controle van de
complete boordelektronica van nieuwe modelgeneraties. Een significante
tijdwinst in het kader van een totale ontwikkelingstijd van slechts
enkele jaren. Tot nu toe was de systeemtest onder realistische
omstandigheden op zijn vroegst tijdens de bouw van de eerste
prototypes mogelijk. Nu kunnen met de âglazenâ Porsche op ieder
gewenst moment milieu-invloeden zoals hitte, koude of luchtvochtigheid
alsmede schokken in de praktijk gemeten worden. De vroege teststart
komt ten goede aan de kwaliteitsverhoging en ook voor de
Porsche-typische afstemming blijft meer tijd over.
Het rijdende laboratorium vormt een verder punt in de pyramidevormige
testfilosofie van de elektronica-ontwikkeling van Porsche. De basis
wordt gevormd door de kwaliteitsgarantie van de toeleverancier,
gevolgd door uitgebreide beproevingen door de Porsche ingenieurs.
Daartoe behoren onder anderen virtuele simulaties of tests op
controlebanken. De zogenoemde âtotaalsysteemverificatieâ kan echter
pas starten wanneer in een rijdend voertuig onder realistische
omstandigheden signalen gegenereerd en zeker verwerkt kunnen worden.
Daarbij is het bij Porsche een beproefd principe om steeds minder
veranderingen door te voeren naarmate de start van de serieproductie
naderbij komt.
Porsche is een zeer sterk klantengeoriënteerde topproducent, daarom
hebben veiligheid en betrouwbaarheid de hoogste prioriteit bij de
digitalisering. Na de Cayenne was de actuele 911 Carrera de tweede
Porsche die met een omvattend elektronisch netwerk op de markt kwam.
Zonder dit elektronische netwerk zouden vele, in de nieuwe 911
gerealiseerde vernieuwingen, die gebaseerd zijn op mechanische
doorontwikkelingen, niet mogelijk zijn geweest. Het beste voorbeeld
hiervan is het âSport Chrono Pakketâ, dat met behulp van 16
regelapparaten de 911 Carrera, de Boxster en de Cayman S nog
sportiever laat rijden.
Momenteel werken de elektronica-ontwikkelingingenieurs aan een tweede
netwerkgeneratie. In de nieuwe architectuur wordt systematisch
vastgelegd, welke taken welk regelapparaat toegewezen worden, hoeveel
computers in gebruik zijn en hoe de communicatielijnen lopen. Kern van
deze opbouw is een standaard platform dat later in alle nieuwe
modellen zal worden gebruikt. Juist voor dit ontwikkelingswerk is het
rijdende elektronicalaboratorium een uitstekend gereedschap.
AutoRai