Actueel
Rotterdam, 1 september 2005
RET door verzelfstandiging sterker de toekomst in
De CDA-fractie is voorstander van een goed openbaar vervoer. Een
gedifferentieerd aanbod van openbaar vervoer dat flexibel kan inspelen
op de wensen van de gebruikers is goed voor de bereikbaarheid van de
stad. In de visie van het CDA kan marktwerking eraan bijdragen dat
tegen lagere kosten een betere dienst kan worden verleend. Ons staat
een modern openbaar vervoersbedrijf voor ogen, waarin ruimte is voor
eigentijds ondernemerschap, en wat met glans de concurrentie aankan.
Lees hieronder de bijdrage van fractielid Antonio Silva:
Zoals ik al eerder in de commissie FIV heb gezegd, nadert de politieke
besluitvorming rondom de verzelfstandiging van de RET een cruciaal
moment. Voor mijn fractie is dat een helder verhaal; het gaat
eindelijk gebeuren.
Binnen de verschillende gemeenteraadsfracties werd in het begin zeer
verschillend gedacht over de noodzaak van deze verzelfstandiging. De
argumenten om het wel of juist niet te doen liepen soms ver uiteen.
Ook hebben de rapporten McKinsey en Deloitte een belangrijke rol
gespeeld. Beide rapporten zijn uitvoerig aan de orde geweest. Er wordt
op een gegeven moment een hoorzitting georganiseerd. Deze hoorzitting
helpt ons de voor- en nadelen beter in het vizier te krijgen. De OR
heeft steeds op een OR-waardige wijze bijgedragen aan het debat. Wij
waarderen hun professionele opstelling! Sommige partijen voelden zich
daardoor versterkt in het hele debat, terwijl andere partijen juist
meer gingen twijfelen.
Zowel bij voorstanders als tegenstanders speelt iets heel belangrijks:
de RET symboliseert de Rotterdamse strijdbaarheid de opgestroopte
mouw, maar wat gaat er straks gebeuren?
Voor de CDA- fractie is de verzelfstandiging van de RET erg
belangrijk. Juist dankzij de verzelfstandiging tot NV kan de RET als
symbool van de Rotterdamse mentaliteit blijven voorbestaan.
Er ligt een wet waar we niet omheen kunnen: Wet Personenvervoer 2000
(Wp2000). De letter van deze wet is helder. De verplichte aanbesteding
van het openbaar vervoer (busvervoer en railvervoer) is een politiek
feit.
Zolang de RET niet is verzelfstandigd moet zij van deelname aan
aanbestedingen worden uitgesloten; bepalingen in de Wp2000 staan
deelname van een gemeentelijk vervoerbedrijf aan aanbestedingen niet
toe . Deze uitsluiting betreft zowel de
verplichte aanbesteding van het busvervoer per 2009 als het
railvervoer per 2017. De druk is groot; enige voortvarendheid in de
besluitvorming is gewenst.
Wij als CDA in de gemeenteraad van Rotterdam hebben steeds achter het
collegestandpunt gestaan om wel te verzelfstandigen. Daar hoort een
stuk christen-democratische vastberadenheid bij. De koers naar
zelfstandigheid is ingezet.
Behalve de letter van Wp2000, spelen twee andere zaken een rol:
1.vanuit Den Haag komt steeds minder geld voor OV ;
2.de behoefte om de RET marktconform te laten werken.
De CDA-fractie is voorstander van een goed openbaar vervoer. Een
gedifferentieerd aanbod van openbaar vervoer dat flexibel kan inspelen
op de wensen van de gebruikers is goed voor de bereikbaarheid van de
stad. In de visie van het CDA kan marktwerking eraan bijdragen dat
tegen lagere kosten een betere dienst kan worden verleend. Ons staat
een modern openbaar vervoersbedrijf voor ogen, waarin ruimte is voor
eigentijds ondernemerschap, en wat met glans de concurrentie aankan.
De verzelfstandiging is noodzakelijk om tijdig een marktconform
kostenniveau te bereiken en het risico uit te sluiten dat de RET de
concessie niet verwerven.
Er ligt nu bij het college een zware verantwoordelijkheid om de
verzelfstandiging van de RET succesvol te laten zijn. Wij hebben reeds
diverse malen ons vertrouwen uitgesproken. Ik doe het vandaag weer.
Het eindproduct waar mijn fractie om vraagt, is een 100% overheids-NV;
de gemeente is 100% eigenaar en dus de enige aandeelhouder. De
aandelen zijn onvervreemdbaar.