Gemeente Winterswijk



1 september 2005

Gemeente en PPS gaan aan de slag met citymarketing

Winterswijk - Het college van B&W heeft besloten om - samen met de PPS WRS b.v. - een marketingcommunicatieplan te laten ontwikkelen om Winterswijk beter op de kaart te zetten. Hiermee begeven de gemeente en de PPS zich op het terrein van de citymarketing. Citymarketing is een breed begrip. Kort samengevat komt het erop neer dat je Winterswijk beschouwt als een merk of product en het ook op die manier verkoopt en/of in de markt zet. Het plan moet zich richten op de aspecten wonen, werken en recreëren. Om een dergelijk plan op te kunnen zetten is onderzoek nodig. Hiervoor heeft het college een bedrag van 5000,- beschikbaar gesteld.

De PPS heeft tot doel de herontwikkeling van een aantal gebieden in het centrum van Winterswijk. Vanuit de PPS bestaat de wens om Winterswijk beter op de kaart te zetten als stad om te wonen. Omdat ook de gemeente er belang bij heeft dat Winterswijk op een goede manier wordt neergezet, wordt een gezamenlijk plan opgesteld. Naast het aspect 'wonen' wordt in dit plan ook gekeken naar de aspecten 'werken' en 'recreëren'. Om het plan op te kunnen stellen moet onder andere onderzocht worden naar wat Winterswijk onderscheidt van concurrerende gemeenten in de directe omgeving. Maar ook moet inzicht verkregen worden in de sterke en zwakke kanten en is onderzoek nodig naar de identiteit en het imago van de gemeente. Belanghebbende partijen - zoals onder andere PPS, ABH-City, OWIN, STW, WCL, etc - worden actief en in een vroegtijdig stadium betrokken bij de uitvoering van de onderzoeken en het opstellen van het plan. Begin volgend jaar moet het marketingcommunicatieplan gereed zijn.