Gemeente Winterswijk
1 september 2005
Gemeente en PPS gaan aan de slag met citymarketing
Winterswijk - Het college van B&W heeft besloten om - samen met de PPS
WRS b.v. - een marketingcommunicatieplan te laten ontwikkelen om
Winterswijk beter op de kaart te zetten. Hiermee begeven de gemeente
en de PPS zich op het terrein van de citymarketing. Citymarketing is
een breed begrip. Kort samengevat komt het erop neer dat je
Winterswijk beschouwt als een merk of product en het ook op die manier
verkoopt en/of in de markt zet. Het plan moet zich richten op de
aspecten wonen, werken en recreëren. Om een dergelijk plan op te
kunnen zetten is onderzoek nodig. Hiervoor heeft het college een
bedrag van 5000,- beschikbaar gesteld.
De PPS heeft tot doel de herontwikkeling van een aantal gebieden in
het centrum van Winterswijk. Vanuit de PPS bestaat de wens om
Winterswijk beter op de kaart te zetten als stad om te wonen. Omdat
ook de gemeente er belang bij heeft dat Winterswijk op een goede
manier wordt neergezet, wordt een gezamenlijk plan opgesteld. Naast
het aspect 'wonen' wordt in dit plan ook gekeken naar de aspecten
'werken' en 'recreëren'. Om het plan op te kunnen stellen moet onder
andere onderzocht worden naar wat Winterswijk onderscheidt van
concurrerende gemeenten in de directe omgeving. Maar ook moet inzicht
verkregen worden in de sterke en zwakke kanten en is onderzoek nodig
naar de identiteit en het imago van de gemeente. Belanghebbende
partijen - zoals onder andere PPS, ABH-City, OWIN, STW, WCL, etc -
worden actief en in een vroegtijdig stadium betrokken bij de
uitvoering van de onderzoeken en het opstellen van het plan. Begin
volgend jaar moet het marketingcommunicatieplan gereed zijn.