Ingezonden persbericht


Een op vijf sollicitanten maakt zijn CV mooier dan de werkelijkheid!

Gedurende de maand augustus is aan sollicitanten de volgende vraag gesteld:

 

Hoe gaat u om met de feiten in uw CV (gegarandeerd anoniem!!)?

 

De volgende percentages kwamen uit de poll naar voren:

 

 

De poll is ingevuld door 408 bezoekers van de website van Cobben Van Tulder, marketing en sales recruitment. De bezoekers zijn mensen van HBO/Academisch niveau met minimaal enkele jaren werkervaring in marketing of sales functies in geheel Nederland. Opmerkelijk genoeg zegt 1% doodleuk dat hij liegt in zijn CV, zich blijkbaar niet bekommerend om de ernstige gevolgen die dit kan hebben. "Mooier dan de werkelijkheid" klinkt een stuk vriendelijker maar komt natuurlijk op hetzelfde neer. Blijkbaar vindt 20% van de sollicitanten naar marketing en salesposities dit geen bezwaar. Terecht kun je dan twijfelen aan hun commerciële capaciteiten. Zullen ze, als ze al aangenomen worden, namens hun potentiële werkgever ook zo gemakkelijk zaken verdraaien als het om presentatie van hun producten of diensten in de markt gaat?

 

Een CV heeft als doel een toekomstige werkgever te informeren over opleiding, werkervaring en levensloop van de sollicitant. Feiten doen het het best. Een potentiële werkgever heeft meer interesse in een zin als: "in mijn periode als Brand Manager groeide ons marktaandeel met 25% in een stabiele markt" dan in een zin als "in mijn periode als Brand Manager waren de resultaten fantastisch". Wat nu als de feiten niet in je voordeel spreken. Je bent niet voor niets aan het solliciteren, misschien loopt het allemaal wat minder en valt er niet al te veel heugelijk feitennieuws te geven. Dan is de verleiding om je CV op te poetsen natuurlijk aanwezig.

 

In onze beleving staaft het onderzoek de noodzaak van gedegen werving en selectieprocedures bij het aannemen van commercieel personeel.

 



Ingezonden persbericht