publicatiedatum: wo 31 aug 2005
Veel aanbestedende instanties doen momenteel nog weinig om het
Nederlandse MKB te laten meedingen naar openbare aanbestedingen.
Clustering van opdrachten, disproportionele eisen en het gebruik van
raamovereenkomsten, weerhouden bedrijven in het MKB ervan om te
participeren op de markt voor openbare aanbestedingen. Dit blijkt uit
een onderzoek van EIM naar de participatie van het MKB in Nederland op
de markt voor openbare aanbestedingen boven de Europese
aanbestedingsdrempels.
MKB blijft achter op grootbedrijf
Het Nederlandse midden- en kleinbedrijf blijft achter bij het
Nederlandse grootbedrijf op de markt voor openbare aanbestedingen
boven de financiële drempels genoemd in de Europese
aanbestedingsregels. Deze aanbestedingen vallen onder de Europese
richtlijnen voor overheidsopdrachten. In 2001 heeft naar schatting
5,4% van de Nederlandse bedrijven in het grootbedrijf één of meerdere
openbare Europese aanbestedingen gewonnen tegen 0,2% van de
Nederlandse MKB bedrijven (excl. nulbedrijven). Van de gehele
Nederlandse bedrijvenpopulatie behoort 99,3% tot het MKB (0 tot 100
werknemers). Voor de bedrijven zijn er velerlei drempels om deze markt
te betreden of om op deze markt te opereren. Dergelijke drempels
vormen voor het MKB vaak een grotere barrière dan voor het
grootbedrijf. De belangrijkste belemmeringen die bedrijven in het MKB
in Nederland tegenkomen op de markt voor openbare aanbestedingen zijn
administratieve lasten, hoge kwalificatie-eisen, onvoldoende
informatie en te grote omvang van de aanbestedingen.
Aanbestedende instanties en het MKB hebben elkaar nodig
De overheid is momenteel bezig met het vormgeven van een nieuw
aanbestedingskader, dat onder andere gericht is op het verkleinen van
de drempels voor participatie op de markt voor openbare
aanbestedingen, zoals: meer uniformiteit bij aanbestedingen,
vermindering van administratieve lasten en het voorkomen van
disproportionele eisen. Of het beleid het MKB daadwerkelijk zal helpen
hangt vooral af van het gedrag van aanbestedende instanties
(Rijksoverheid, provicies, gemeenten,waterschappen,
publieksrechtelijke instellingen en nutsbedrijven). Momenteel worden
aanbestedingen vaak geclusterd tot grotere opdrachten, waardoor het
MKB buiten de boot valt. Opdelen van aanbestedingen zou veel gunstiger
zijn voor de participatie van het MKB, maar wordt in Nederland weinig
toegepast. Belemmering van de betrokkenheid van het MKB op de markt
voor openbare aanbestedingen is een gemiste kans voor zowel de
aanbestedende instanties als het MKB. Het MKB mist hierdoor
marktmogelijkheden. De aanbestedende instanties missen belangrijke
voordelen van MKB-bedrijven, waaronder dynamiek, innovativiteit,
flexibiliteit, specialistische kennis, e.d. Met betere betrokkenheid
van het MKB kunnen aanbestedende instanties (op termijn) betere
oplossingen realiseren, aangezien de marktwerking op de markt voor
openbare aanbestedingen zal verbeteren.
Inlichtingen: 079 343 06 04
Persberichten
Publieksrapportages: Meer MKB-bedrijven in openbare aanbestedingen?
publicatiedatum: do 1 sep 2005 downloaden ( 347 Kb )
Korte inhoud:
In het onderzoek is nagegaan in welke mate het MKB in Nederland
participeert op de markt voor openbare aanbestedingen boven de
Europese aanbestedingsdrempels en welke drempels het MKB op deze markt
tegenkomt. Hiervoor is gebruik gemaakt van de resultaten van een
uitgebreide studie die EIM heeft uitgevoerd voor de Europese Commissie
naar de toegang van het Europese MKB tot openbare aanbestedingen.
Vervolgens is aandacht besteed aan het voorgenomen Nederlandse
overheidsbeleid ten aanzien van aanbestedingen en is nagegaan in
hoeverre hiervan een verandering van de mogelijkheden voor het MKB
verwacht mag worden.
Auteur: drs. R.M. Braaksma
drs. P.Th. van der Zeijden
Prijs gedrukte versie: 40,00 euro
Thema: Ondernemerschap
Bestelnummer: A200507
ISBN: 9037109543 Aantal pagina's: 49
EIM