ABN AMRO
Amsterdam, 01 september 2005
ABN AMRO tekent contracten met IT-leveranciers
ABN AMRO kondigde op 16 december 2004 aan dat het Group Shared Services (GSS)-programma versneld zou worden uitgevoerd. Dit programma is gericht op het creëren van toegevoegde waarde door toegenomen klanttevredenheid, hogere operationele efficiency, optimalisering van het operationele risico en meer flexibiliteit voor alle onderdelen van de bank.
Na zorgvuldige analyse van de verschillende opties heeft GSS voor een IT-oplossing gekozen die een combinatie is van interne consolidatie, gedeeltelijke outsourcing, een multi-vendor benadering en offshoring. Door een verdere stroomlijning van de wereldwijde IT-organisatie van de bank zal de performance en efficiency van alle IT-diensten aanzienlijk verbeteren.
In aansluiting op het persbericht van 16 december 2004 maakt ABN AMRO vandaag bekend dat zij met vijf IT-bedrijven servicecontracten voor wereldwijde IT-dienstverlening heeft afgesloten ter waarde van circa EUR 1,8 miljard voor de duur van vijf jaar. De geselecteerde leveranciers zijn:
* IT Infrastructuur: IBM
* Application Support and Enhancements: Infosys, Tata Consultancy Services (TCS)
* Application Development: Accenture, IBM, Infosys, Patni, TCS
Door het initiatief ontstaat een nieuwe IT-organisatie met ongeveer 1.800 FTE's. Op dit moment is een totaal van ongeveer 5.000 FTE's wereldwijd binnen de bank werkzaam in IT. Ongeveer 2.000 FTE's zullen overgaan naar de geselecteerde IT-leveranciers, waarvan de meerderheid naar IBM. In overeenstemming met eerdere berichtgeving zal het aantal IT-arbeidsplaatsen binnen de bank de komende 18 maanden naar verwachting met 1.500 FTE's afnemen.
Zoals eerder aangegeven, worden de kostenbesparingen van het GSS IT-initiatief geraamd op minimaal EUR 258 miljoen per jaar vanaf 2007 (exclusief de besparing voortvloeiend uit het EDS-contract). Hiermee zet GSS een belangrijke stap in de verwezenlijking van het totale streefbedrag voor structurele besparingen, namelijk minimaal EUR 600 miljoen op jaarbasis vanaf 2007, inclusief andere GSS-initiatieven (offshoring, Human Resources, en huisvesting).
Hugh Scott-Barrett, Chief Operating Officer en lid van de Raad van Bestuur van ABN AMRO: "Door dit belangrijke IT-initiatief zijn wij in staat de 'fuel for growth' te leveren die nodig is voor de vereiste duurzame versterking van de concurrentiekracht van de bank. De contracten met de geselecteerde leveranciers geven ons toegang tot de modernste technologie om de dienstverlening aan onze klanten verder te verbeteren. Wij verwachten dat het IT-programma van Group Shared Services zal leiden tot verbetering van de IT-dienstverlening binnen de groep en tot de realisatie van de eerder geraamde besparingen."
Over bovengenoemde plannen is bij het vertegenwoordigend overleg advies aangevraagd. Voorafgaand aan de implementatie van de wereldwijde servicecontracten zal toestemming worden gevraagd aan de relevante toezichthouders en autoriteiten.
IT-Infrastructuur
Het vijfjarige outsourcing-contract met IBM regelt de IT-infrastructuurdiensten voor de bank wereldwijd. Krachtens de overeenkomst zal IBM het merendeel van de informatietechnologiesystemen van de bank wereldwijd gaan beheren- met inbegrip van servers, dataopslagsystemen en bureaucomputers. De enige uitzondering is de IT-infrastructuur van de SBU Wholesale Clients, die in 2003 al werd uitbesteed aan EDS. De ingangsdatum van de dienstverlening voor de IT-infrastructuur is 1 november 2005.
Application Support and Enhancements; Application Development
ABN AMRO heeft contracten gesloten met Infosys en TCS voor de levering van Application Support and Enhancements. Beide leveranciers zijn aangewezen om ervoor te zorgen dat de software onze business adequaat blijft ondersteunen over de grenzen van de Business Units heen. Na 1 september zal de planning voor de gefaseerde overgang van Application Support and Enhancements kunnen worden opgesteld, onder voorbehoud van goedkeuring door de lokale toezichthouders. De implementatie van de contracten wordt over 18 maanden gespreid.
Daarnaast heeft ABN AMRO als leveranciers voor Application Development gekozen voor Accenture, IBM, Infosys, Patni en TCS. Deze leveranciers gaan voor alle Business Units van de bank nieuwe applicaties ontwikkelen.
Deze multi-vendor benadering zal meerwaarde opleveren voor de bank door hogere efficiency en een aanzienlijk toegenomen slagkracht. Alle geselecteerde leveranciers zijn vooraanstaande IT-bedrijven en hebben duidelijk blijk gegeven de door ABN AMRO vastgestelde normen voor performance en dienstverlening te onderschrijven.
Inlichtingen:
Persvoorlichting: +31 (0)20 628 8900
Investor Relations: +31 (0)20 628 7835