Groen!
Brussel, 1 september 2005
Groen! wil veilig naar school: slechts 27 % van de schoolomgevingen is
voldoende zichtbaar
Groen! heeft vandaag in Antwerpen actie gevoerd voor een veilige
schoolomgeving. Ook in Leuven, Deinze, Aalst, Zottegem en Oudenaarde
zijn er acties gepland. Vanaf 1 september moeten de zones 30 aan
scholen overal in Vlaanderen gerealiseerd zijn. Gemeenten zijn daartoe
verplicht door het KB van 26 april 2004. Toch lopen heel wat
schoolomgevingen in Vlaanderen achterop. Amper 27% van de
schoolomgevingen is voldoende zichtbaar. Groen! roept de Vlaamse
regering op voldoende middelen te voorzien voor de inrichting van zone
30 aan scholen op gewestwegen. In gemeenten waar aanpassingen aan de
wegeninfrastructuur op korte termijn niet mogelijk zijn, kan een
Octopusschoolpoortbaken - ontwikkeld door de Voetgangersbeweging - een
oplossing zijn, zo stelt Groen!
Zelfs wanneer er een zone 30 bord aanwezig is, betekent dit nog niet
dat de schoolomgeving veilig en kindvriendelijk is. Een volwaardige
zone 30 veronderstelt immers ook infrastructurele ingrepen:
snelheidsremmende maatregelen, versmalling van de wegvakken, een
duidelijke afbakening van de schoolomgeving en de zone 30. Op Vlaams
niveau zijn er veel te weinig middelen voorzien om zones 30 aan
scholen op gewestwegen echt veilig in te richten. 13,2 miljoen euro is
voorzien en een stelsel van gewestelijke toelagen via module 10 van de
mobiliteitsconvenant, maar dit volstaat bijlange niet.
Nochtans is er nog veel werk aan de winkel. Uit een recent onderzoek
van Test-Aankoop blijkt immers dat slechts in 27% van de
schoolomgevingen de zichtbaarheid van de school voor de automobilisten
voldoende is. Test-Aankoop hamert er in haar dossier ook op dat een
zone 30 nood heeft aan snelheidsremmers. Anders wordt de
snelheidsbeperking door automobilisten meestal gewoon genegeerd. In de
buurt van scholen waar verkeersdrempels en wegversmallingen de zone 30
aangeven, respecteert 84% van de automobilisten de snelheidslimiet.
Zonder aangepaste situatie is dat minder dan de helft van de
chauffeurs. Maar in de meeste Vlaamse schoolomgevingen is van
begeleidende infrastructuuraanpassingen nog geen sprake. De euforie
die minister Landuyt in de media opvoert rond de plaatsing van borden
is dus grotendeels misplaatst: dit is een belangrijke eerste stap,
maar het echte werk moet nog gebeuren
Terwijl minister Landuyt zich tevreden stelt met het plaatsen van
borden, wil Groen! de aandacht trekken op de acties van de
Voetgangersbeweging. Deze voert nu al meer dan een jaar lang actie
voor een volwaardige inrichting van zone 30-schoolomgevingen. De
Voetgangersbeweging (www.voetgangersbeweging.be) startte met de
campagne "Octopus® , voor veilig en kindvriendelijk schoolverkeer!".
Met deze campagne wil men de automobilist attent maken op de nieuwe
verkeersreglementering en de wegbeheerders tegelijk aanmanen om voor
een zichtbare en herkenbare schoolomgeving te zorgen. Waar
aanpassingen aan de weginfrastructuur op korte termijn niet mogelijk
zijn, wil Groen! in afwachting op zijn minst een voorlopige oplossing.
Een Octopusschoolpoortbaken - ontwikkeld door de Voetgangersbeweging -
kan voor het begin van volgend schooljaar een oplossing bieden. De
opvallende fluor-gekleurde bakens moeten de algemene herkenbaarheid
van de schoolomgeving, en dus van de zone 30, verhogen, aldus Groen!.