Groen!

Brussel, 1 september 2005

Groen! wil veilig naar school: slechts 27 % van de schoolomgevingen is voldoende zichtbaar

Groen! heeft vandaag in Antwerpen actie gevoerd voor een veilige schoolomgeving. Ook in Leuven, Deinze, Aalst, Zottegem en Oudenaarde zijn er acties gepland. Vanaf 1 september moeten de zones 30 aan scholen overal in Vlaanderen gerealiseerd zijn. Gemeenten zijn daartoe verplicht door het KB van 26 april 2004. Toch lopen heel wat schoolomgevingen in Vlaanderen achterop. Amper 27% van de schoolomgevingen is voldoende zichtbaar. Groen! roept de Vlaamse regering op voldoende middelen te voorzien voor de inrichting van zone 30 aan scholen op gewestwegen. In gemeenten waar aanpassingen aan de wegeninfrastructuur op korte termijn niet mogelijk zijn, kan een Octopusschoolpoortbaken - ontwikkeld door de Voetgangersbeweging - een oplossing zijn, zo stelt Groen!

Zelfs wanneer er een zone 30 bord aanwezig is, betekent dit nog niet dat de schoolomgeving veilig en kindvriendelijk is. Een volwaardige zone 30 veronderstelt immers ook infrastructurele ingrepen: snelheidsremmende maatregelen, versmalling van de wegvakken, een duidelijke afbakening van de schoolomgeving en de zone 30. Op Vlaams niveau zijn er veel te weinig middelen voorzien om zones 30 aan scholen op gewestwegen echt veilig in te richten. 13,2 miljoen euro is voorzien en een stelsel van gewestelijke toelagen via module 10 van de mobiliteitsconvenant, maar dit volstaat bijlange niet.

Nochtans is er nog veel werk aan de winkel. Uit een recent onderzoek van Test-Aankoop blijkt immers dat slechts in 27% van de schoolomgevingen de zichtbaarheid van de school voor de automobilisten voldoende is. Test-Aankoop hamert er in haar dossier ook op dat een zone 30 nood heeft aan snelheidsremmers. Anders wordt de snelheidsbeperking door automobilisten meestal gewoon genegeerd. In de buurt van scholen waar verkeersdrempels en wegversmallingen de zone 30 aangeven, respecteert 84% van de automobilisten de snelheidslimiet. Zonder aangepaste situatie is dat minder dan de helft van de chauffeurs. Maar in de meeste Vlaamse schoolomgevingen is van begeleidende infrastructuuraanpassingen nog geen sprake. De euforie die minister Landuyt in de media opvoert rond de plaatsing van borden is dus grotendeels misplaatst: dit is een belangrijke eerste stap, maar het echte werk moet nog gebeuren

Terwijl minister Landuyt zich tevreden stelt met het plaatsen van borden, wil Groen! de aandacht trekken op de acties van de Voetgangersbeweging. Deze voert nu al meer dan een jaar lang actie voor een volwaardige inrichting van zone 30-schoolomgevingen. De Voetgangersbeweging (www.voetgangersbeweging.be) startte met de campagne "Octopus® , voor veilig en kindvriendelijk schoolverkeer!". Met deze campagne wil men de automobilist attent maken op de nieuwe verkeersreglementering en de wegbeheerders tegelijk aanmanen om voor een zichtbare en herkenbare schoolomgeving te zorgen. Waar aanpassingen aan de weginfrastructuur op korte termijn niet mogelijk zijn, wil Groen! in afwachting op zijn minst een voorlopige oplossing. Een Octopusschoolpoortbaken - ontwikkeld door de Voetgangersbeweging - kan voor het begin van volgend schooljaar een oplossing bieden. De opvallende fluor-gekleurde bakens moeten de algemene herkenbaarheid van de schoolomgeving, en dus van de zone 30, verhogen, aldus Groen!.