Nieuwe NIZW-publicatie Graag feedback!
Handleiding voor training over cliëntenfeedback in de zorg
Utrecht, 29 augustus 2005 - Bij NIZW Zorg is Graag feedback!
verschenen. Met behulp van deze handleiding kunnen
scholingsbijeenkomsten georganiseerd worden voor zorgverleners. De
centrale vraag tijdens deze bijeenkomsten luidt: hoe kunnen
zorgverleners cliëntgerichter werken? De training leert deelnemers hoe
zij actief om kunnen gaan met feedback en evaluaties en hoe zij kunnen
bijdragen aan verbetering van het feedbackproces. Graag feedback! is
zo opgezet dat niet alleen professionele trainers en opleiders, maar
ook teamleiders of uitvoerenden met feeling voor scholing de training
kunnen uitvoeren. De trainer vindt in de handleiding per bijeenkomst
de leerdoelen, een draaiboek en uitgewerkte werkvormen met
bijbehorende sheets en werkbladen. Ook zijn in de handleiding
didactische tips opgenomen.
Vraaggerichte zorg
Zorgorganisaties kiezen steeds meer voor vraaggerichte zorg waarin de
zorgbehoeften van de cliënt voorop staan. Om cliëntgericht te kunnen
werken moeten instellingen cliënten frequent en systematisch bevragen
over hun wensen en hun oordeel over de geboden zorg. De huidige
praktijk in de thuiszorg laat zien dat de individuele cliënt nog niet
op een structurele manier betrokken wordt bij de kwaliteitszorg. Een
manier om de betrokkenheid van de cliënten te vergroten is door op een
professionele manier om te gaan met hun feedback.
De bijeenkomsten
De training bestaat uit drie bijeenkomsten. Tijdens de eerste
bijeenkomst raken de zorgverleners bekend met het nut van beter omgaan
met feedback. Ook komen in deze bijeenkomst de vragen aan de orde wat
zorgverleners weten over cliëntenfeedback en of zij zich er al mee
bezighouden in hun werk. Onderwerp van de tweede sessie is het
verbeteren van de vaardigheden in het geven, vragen en ontvangen van
feedback. De laatste bijeenkomst behandelt de instrumenten om
cliëntenfeedback te verbeteren en de rol van de zorgverlener daarbij.
Graag feedback!
Graag feedback! is een onderdeel van het ZonMw-vraagsturingsprogramma
Kiezen in zorg. Het project is uitgevoerd door NIZW Zorg, in
samenwerking met enkele thuiszorginstellingen en in opdracht van
Z-org. Binnen het project zijn instrumenten, werkwijzen, interventies
en beleid ontwikkeld, gericht op vergroting van de effectieve inbreng
van de individuele cliënt bij de kwaliteitszorg in de thuiszorg.
Bestellen
Graag feedback! Een handleiding voor een training van zorgverleners
over versterken van cliëntenfeedback is geschreven door Herman Boers
e.a. en kost 14,95. ISBN 90-5957-063-4 en E 33594. Te bestellen via
www.nizw.nl/publicaties of bij Adrepak, t.a.v. NIZW Zorg, postbus
45666, 2504 BB Den Haag, telefoon (070) 359 07 20, fax (070) 359 07
01, e-mail nizw@adrepak.nl. De publicatie is ook gratis te downloaden
van www.nizw.nl/publicaties
Nederlands Instituut voor Zorg en Welzijn