Nederlands Instituut voor Zorg en Welzijn

Nieuwe NIZW-publicatie Graag feedback!

Handleiding voor training over cliëntenfeedback in de zorg

Utrecht, 29 augustus 2005 - Bij NIZW Zorg is Graag feedback! verschenen. Met behulp van deze handleiding kunnen scholingsbijeenkomsten georganiseerd worden voor zorgverleners. De centrale vraag tijdens deze bijeenkomsten luidt: hoe kunnen zorgverleners cliëntgerichter werken? De training leert deelnemers hoe zij actief om kunnen gaan met feedback en evaluaties en hoe zij kunnen bijdragen aan verbetering van het feedbackproces. Graag feedback! is zo opgezet dat niet alleen professionele trainers en opleiders, maar ook teamleiders of uitvoerenden met feeling voor scholing de training kunnen uitvoeren. De trainer vindt in de handleiding per bijeenkomst de leerdoelen, een draaiboek en uitgewerkte werkvormen met bijbehorende sheets en werkbladen. Ook zijn in de handleiding didactische tips opgenomen.

Vraaggerichte zorg
Zorgorganisaties kiezen steeds meer voor vraaggerichte zorg waarin de zorgbehoeften van de cliënt voorop staan. Om cliëntgericht te kunnen werken moeten instellingen cliënten frequent en systematisch bevragen over hun wensen en hun oordeel over de geboden zorg. De huidige praktijk in de thuiszorg laat zien dat de individuele cliënt nog niet op een structurele manier betrokken wordt bij de kwaliteitszorg. Een manier om de betrokkenheid van de cliënten te vergroten is door op een professionele manier om te gaan met hun feedback.

De bijeenkomsten
De training bestaat uit drie bijeenkomsten. Tijdens de eerste bijeenkomst raken de zorgverleners bekend met het nut van beter omgaan met feedback. Ook komen in deze bijeenkomst de vragen aan de orde wat zorgverleners weten over cliëntenfeedback en of zij zich er al mee bezighouden in hun werk. Onderwerp van de tweede sessie is het verbeteren van de vaardigheden in het geven, vragen en ontvangen van feedback. De laatste bijeenkomst behandelt de instrumenten om cliëntenfeedback te verbeteren en de rol van de zorgverlener daarbij.

Graag feedback!
Graag feedback! is een onderdeel van het ZonMw-vraagsturingsprogramma Kiezen in zorg. Het project is uitgevoerd door NIZW Zorg, in samenwerking met enkele thuiszorginstellingen en in opdracht van Z-org. Binnen het project zijn instrumenten, werkwijzen, interventies en beleid ontwikkeld, gericht op vergroting van de effectieve inbreng van de individuele cliënt bij de kwaliteitszorg in de thuiszorg.

Bestellen
Graag feedback! Een handleiding voor een training van zorgverleners over versterken van cliëntenfeedback is geschreven door Herman Boers e.a. en kost 14,95. ISBN 90-5957-063-4 en E 33594. Te bestellen via www.nizw.nl/publicaties of bij Adrepak, t.a.v. NIZW Zorg, postbus 45666, 2504 BB Den Haag, telefoon (070) 359 07 20, fax (070) 359 07
01, e-mail nizw@adrepak.nl. De publicatie is ook gratis te downloaden van www.nizw.nl/publicaties