Ingezonden persbericht


CSC-RAPPORT: 'EXTREME DATA' VERANDERT WERKWIJZE BEDRIJVEN DRASTISCH

Bunnik, 1 september 2005 - Organisaties moeten leren omgaan met de explosie van 'extreme data'. Dit is een verzamelterm voor nieuwe soorten data die ontstaan door de inzet van nieuwe apparatuur die bovendien op innovatieve manieren wordt toegepast. Dit is een van de conclusies uit het rapport 'Extreme Data: Rethinking the 'I' in IT' van Computer Sciences Corporation (NYSE: CSC). Het rapport is samengesteld door het Leading Edge Forum van CSC en is gebaseerd op onderzoek en interviews.

Het rapport 'Extreme Data: Rethinking the 'I' in IT' is op te vragen bij Lammers van Toorenburg Benelux PR (030 - 65 65 070 of csc@lvtpr.nl)

"Data is vrijwel overal en real-time beschikbaar, variërend van blog-content tot satellietbeelden. Dit biedt bedrijven en particulieren enorme mogelijkheden", zegt Ed Lusack, senior consulting engineer bij CSC en co-auteur van het rapport. "Extreme data is de basis van nieuwe bedrijfsprocessen, intermenselijke communicatie en kennis, maar vereist wel dat organisaties de oorsprong van data bepalen, en de toepassing van informatie verbreden."

De grote hoeveelheid data vervaagt de grens tussen consumenten- en zakelijke technologie. Data van instant messaging, digitale camera's, Voice over IP (VoIP), MP3-bestanden, GPS-logs, Really Simple Syndication-feeds (RSS) en podcasts dringt langzaam door tot zakelijke IT en de bijbehorende infrastructuren. En soms leidt dat tot overbelasting. Lusack: "Het enorme volume aan informatie is een aandachtspunt voor veel bedrijven. Andere maken zich zorgen over zaken als privacy en beveiliging bij de opslag van deze data. Toch overtreffen de voordelen de nadelen op veel vlakken."

Het CSC-rapport onderzoekt de nieuwe vormen en enorme hoeveelheden data, de uitdagingen en kansen voor ondernemingen, inclusief de potentiële voordelen voor de early adapters. Het rapport is opgebouwd rondom vier dimensies: data everywhere, time and place, social connections en meaning.

Overal data
Data is niet langer gebonden aan locaties maar vrijwel overal beschikbaar. Dit beïnvloedt het privé- en zakelijk leven van medewerkers. Daarbij is de invloed van consumententechnologie ook het bedrijfsleven binnengedrongen. Zo kunnen klanten van luchtvaartmaatschappij Scandinavian Airlines inchecken via hun mobiele telefoon. Samen met CSC ontwikkelde de maatschappij een systeem waarmee reizigers via SMS gewaarschuwd worden dat ze nog telefonisch moeten inchecken. Dit proces is zeer klantvriendelijk, kosteneffectief en verkort de wachttijd op luchthavens.


Tijd en plaats
Extreme data voegt twee aspecten toe aan 'gewone' data: tijd en plaats. Door de integratie van detectietechnologieën, digitale camera's, real-time sensors, draadloze en mobiele apparatuur en geo-informatiesystemen is het mogelijk om altijd vast te stellen waar mensen en objecten zich bevinden. De combinatie van GPS, Radio Frequency IDentification (RFID) en geografische informatie biedt mogelijkheden voor plaatsbepaling, dynamische routebepaling, objecttracering en snelle identificatie. Een goed voorbeeld is de inzet van GPS voor het traceren van voertuigen, routeplanning en actuele verkeersinformatie.

Sociale contacten
Mensen kunnen op ontzettend veel nieuwe manieren met elkaar communiceren, van chatten en IM tot blogs en wikis. Via internet vinden mensen niet alleen oude vrienden, maar leggen en onderhouden ze ook zakelijke contacten, bijvoorbeeld via LinkedIn. IM en directory services veranderen de manier van werken binnen ondernemingen, bijvoorbeeld voor 'online presence'. Ook wiki, een ruimte op het web voor het uitwisselen en delen van informatie, is een krachtige tool die steeds vaker binnen bedrijven wordt gebruikt. Iedereen kan content aan de wiki toevoegen of bestaande content aanpassen. Dit vergroot het kennisniveau en kan resulteren in best practices.

Betekenis
"De vraag is echter wat al deze constateringen daadwerkelijk betekenen", aldus Lusack. "Data is overal, maar het vraagt nieuwe zoektechnologie, semantiek en patroondetectie om data ook goed te benutten en er echt alles uit te halen."

Digitale bedrijfsmiddelen blijven niet meer beperkt tot teksten, maar omvatten ook statische beelden, video en audio. De inzet van deze losse mediatypes vereist complete zoektechnieken. Google en Yahoo werken hard aan zoekfuncties voor beeld en geluid. Metadata, data over data, kan gebruikt worden om semantische informatie aan data toe te voegen, en om het zoeken te vergemakkelijken. Steeds meer bedrijven organiseren hun metadata met thesaurus- of taxonomietools om zoeken op onderwerp te vereenvoudigen.

Door webdata te coderen, kunnen softwareapplicaties content effectiever vinden, integreren en bewerken. Omdat de data toegankelijk is voor computerprogramma's die meerdere taken tegelijkertijd uitvoeren, is de potentie van het Semantic Web groter dan van het huidige internet.

"Toegang tot de uitgebreide hoeveelheid informatie is dus een grote uitdaging. Nieuwe visualisatietechnieken en -tools maken data-analyse van grote databestanden mogelijk. Data is veel intuïtiever te benaderen, waardoor patronen en verbanden gelegd kunnen worden, die voor mensen niet te vinden zijn. Extreme data is op zich al fantastisch, maar de mogelijkheden zijn vrijwel onbeperkt, voor consumenten en bedrijven."

###

Over CSC
Computer Sciences Corporation is sinds de oprichting in 1959 uitgegroeid tot één van 's werelds grootste ICT-dienstverleners. CSC's missie is het leveren van oplossingen aan organisaties in industrie en overheid, die exact aansluiten op hun specifieke eisen en die deze organisaties in staat stellen te profiteren van de geavanceerde toepassing van technologie.

CSC heeft wereldwijd circa 79.000 medewerkers. Zij richten zich op systeemontwerp en -integratie, outsourcing van IT en bedrijfsprocessen, applicatiesoftwareontwikkeling, web- en applicatie-hosting en managementconsulting. Het hoofdkantoor van CSC staat in El Segundo, Californië. Het bedrijf behaalde een omzet van $14,3 miljard over de periode van de laatste 12 maanden (eindigend op 1 juli 2005). Voor meer informatie: www.csc.nl