Lijst Pim Fortuyn


LIJST PIM FORTUYN

TWEEDEKAMERFRACTIE

PERSBERICHT

Den Haag, 1 september 2005

LPF-Kamervragen over marktverdeling busbedrijven

Max Hermans van de Lijst Pim Fortuyn vindt het ongekend dat vervoersbedrijven prijsafspraken wilden maken om de markt te beheersen, zoals het Financieele Dagblad vandaag meldde. "Dat zoiets ontoelaatbaar is mag duidelijk zijn en vereist daarom diepgaand onderzoek", aldus Hermans die direct Kamervragen heeft gesteld aan de betrokken ministers.

De Lijst Pim Fortuyn vindt het bijzonder kwalijk wanneer er inderdaad kartelvorming dreigde voor publieke diensten. Hermans: "Dergelijke verboden afspraken zijn natuurlijk zeer schadelijk voor de overheid én de gebruikers van het openbaar vervoer. Zoiets is ongekend en dient uitgezocht te worden."

Hermans heeft daarom per omgaande Kamervragen gesteld aan Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat. "Nadat de bouwwereld diep door het stof moest gaan vanwege prijsafspraken mogen overheid en burgers niet het slachtoffer worden van herhaling binnen de vervoerswereld".

Vandaag meldde het Financieele Dagblad dat vervoersbedrijven Arriva en BBA volgens Connexxion hebben geprobeerd om samen met concurrent Connexxion de markt voor het openbare streekvervoer onderling te verdelen.

Kamervragen van het lid Hermans (LPF) aan minister Peijs van Verkeer & Waterstaat, minister Brinkhorst van EZ en minister Zalm van Financiën inzake mogelijke marktverdeling vervoersbedrijven, ingediend 1 september 2005


1) Is de minister bekend met het bericht uit het Financieel Dagblad aangaande mogelijke marktverdeling tussen BBA, Arriva en Connexxion?

2) Is de minister op enige wijze van het genoemde feit op de hoogte gesteld? Zo ja, hoe?
3) Op welke wijze zal de minister met het genoemde feit omgaan?
4) Is de staat als aandeelhouder van Connexxion op de hoogte gesteld, van het in het FD genoemde feit? Zo nee, waarom niet? Zo ja, tot welke acties heeft dit geleid?
5) Is de minister van EZ van mening dat de NMA onderzoek zou moeten doen naar mogelijke kartelvorming binnen de OV-branche? Zo nee, waarom niet?
6) Is er onderling overleg geweest tussen de betrokken bewindspersonen van Financiën, Economische Zaken en Verkeer en Waterstaat? Zo ja, wanneer en wat was het resultaat hiervan? Zo nee, waarom niet?
7) Welke rol heeft het gelekte onderzoeksrapport van PricewaterhouseCoopers (PwC) bij deze besprekingen gehad?
8) Dienen de conclusies van dit PwC-rapport gewijzigd te worden in het licht van de genoemde feiten in het Financieele Dagblad van vandaag?