Grote verschillen in kosten bellen via internet
1 september 2005
Consumentenbond eist dat aanbiedingen vergelijkbaar worden
Er zijn grote verschillen in de kosten van bellen via internet bij een
kabelaar of ADSL-aanbieder. Dat kan oplopen tot honderden euro's per
jaar, zo blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond dat vandaag
wordt gepubliceerd in zijn tijdschrift De Digitale Consument. Maar een
keuze maken is niet eenvoudig. De Consumentenbond eist van de
bedrijven dat hun aanbiedingen vergelijkbaar worden.
Bellen via internet staat op het punt van doorbreken: het kan veel
goedkoper zijn dan bellen op de `ouderwetse' manier en de
geluidskwaliteit kan beter zijn. (Het nadeel is dat je niet kunt
bellen als je internetverbinding wegvalt en dat komt wel eens voor.)
Als je de jaarlijkse kosten voor telefonie via internet en de
internetverbinding zelf bij elkaar optelt, blijken er grote
verschillen te zijn: soms is de één meer dan twee keer zo duur dan de
ander. Voor de `doorsneebeller' bijvoorbeeld loopt het uiteen van 385
euro tot 725 euro per jaar (los van de kosten voor een kabelabonnement
of de koperdraadverbinding bij KPN). Ter vergelijk: de doorsneebeller
is met een Belbasis-abonnement bij KPN 567 euro per jaar aan belkosten
kwijt. De goedkoopste aanbieders van bellen via internet zijn
overigens ADSL-providers, niet de kabelaars.
Wie wil gaan bellen via internet, aangeboden door een kabelaar of
ADSL-provider, krijgt met heel wat verschillende kostenposten te
maken, waardoor het voor de consument onoverzichtelijk wordt. Het gaat
hierom eenmalige kosten voor installatie, een modem en het behoud van
het bestaande telefoonnummer, abonnementskosten, gesprekskosten en
kosten voor het gebruik van de lijn. Het maken van een keuze is dan
heel lastig, zeker ook omdat er een oerwoud aan vormen van
gesprekskosten bestaat.
De Consumentenbond eist van de bedrijven dat zij duidelijk maken in
hun reclame-uitingen wat de werkelijke kosten in de praktijk zijn voor
de consument en hoe het aanbod precies in elkaar steekt, zodat de
aanbiedingen vergelijkbaar worden. Dat is ook in hun belang, want
transparantie is een voorwaarde voor succes. Als zij daar toch niet
zelf voor zorgen, moet de overheid het desnoods afdwingen.
Media kunnen voor informatie mailen naar: pers@consumentenbond.nl
Consumentenbond