Gemeente Schiedam


Servicepunt Woningverbetering vervangt Bouwbureaus

Er komt een centraal servicepunt voor het project particuliere woningverbetering en funderingsherstel. Huiseigenaren kunnen vanaf 1 september terecht aan de Lange Nieuwstraat 227. Het servicepunt vervangt de bouwbureaus in de wijken West en Oost/Zuid. Met de opening van één adres voor de particuliere woningverbetering kan men een goede service aan de eigenaren voor de komende jaren garanderen.

Met het project particuliere woningverbetering en funderingsherstel wil de gemeente Schiedam huiseigenaren stimuleren om hun woning op te knappen. Een deel van het particuliere woningbezit in West, Oost en Zuid kampt met achterstallig onderhoud. Het is van groot belang hier iets aan te doen. Grootschalige achterstanden kunnen leiden tot stagnatie in de ontwikkeling van wijken en zelfs tot verpaupering ervan.

Uit onderzoek is gebleken dat de fundering van 120 woningen dermate slecht is dat herstelwerkzaamheden noodzakelijk zijn. Herstelplannen daarvoor zijn in de maak. Verder is van duizend woningen momenteel niet duidelijk of de fundering stabiel is. Daarom vallen deze panden de komende jaren onder de monitoring, waarbij de gemeente twee keer per jaar een meting verricht. Aan de hand van deze monitoring blijkt of de panden verder verzakken. De gemeente hoopt dat het eerste funderingsherstel aan een pand nog dit jaar plaatsvindt. Het servicepunt woningverbetering biedt zowel bij funderingsherstel als bij particuliere woningverbetering steun en advies.

Gratis deskundige hulp

Afhankelijk van het adres waar een eigenaar woont, valt het pand onder de actieve of passieve aanpak van de gemeente. In de gebieden die zijn aangewezen voor particuliere woningverbetering en funderingsherstel (de actieve aanpak) worden de eigenaren benaderd voor gratis deskundige hulp en advies op maat. Hiervoor heeft de gemeente deskundigen ingehuurd die werken vanuit het servicepunt aan de Lange Nieuwstraat 227. Eigenaren in de aangewezen gebieden krijgen van hen ook kosteloos een bouwkundig opnamerapport. Hierin staat welk onderhoud aan de woning op korte termijn noodzakelijk is en welke werkzaamheden de eigenaar op langere termijn kan uitvoeren. Het onderhoud aan het huis is natuurlijk wel voor rekening van de eigenaar.

Andere delen in Oost, West en Zuid vallen onder de passieve aanpak. De eigenaar wordt niet benaderd maar moet zich zelf aanmelden voor deelname aan het project. Daarnaast wordt bij de passieve aanpak de deskundige steun van het servicepunt in rekening gebracht. Voor begeleiding en Bouwkundig Onderhoudsrapport kan men bij het servicepunt terecht voor een gunstige prijs (150 euro, exclusief BTW). Overigens is het aantal deelnemers aan de passieve aanpak gelimiteerd. Huiseigenaren in gebieden met zowel de passieve als de actieve aanpak kunnen in aanmerking komen voor gunstige financieringsmogelijkheden. Om dit mogelijk te maken heeft de gemeente een partner gevonden in de Stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse Gemeenten (SVn). Deze stichting verstrekt leningen die maar liefst vijf procent lager liggen - met een minimum van 1,5 procent - dan die van commerciële banken.

Inmiddels zijn al veel huiseigenaren doordrongen van de ernst van de situatie. Een groot aantal eigenaren heeft het achterstallig onderhoud aangepakt en zonder lening gefinancierd. Ongeveer 320 particulieren hebben verder voor ruim 4,5 miljoen euro aan leningen aangevraagd om hun woning op te knappen. Met behulp van de praktische begeleiding van het servicepunt Woningverbetering zullen particuliere eigenaren de komende jaren veel meer euro¿s besteden in de verbetering van hun woningen in de oudere wijken van Schiedam.

Het Servicepunt Woningverbetering aan de Lange Nieuwstraat 227 is telefonisch bereikbaar via (010) 2380633/2735065. Openingstijden zijn van maandag tot en met donderdag van 09.00 tot 16.00 uur en op vrijdag en na werktijd op afspraak. Meer informatie is te vinden op de website via 'Wonen, Bouwen & Milieu'.