Gemeente Schiedam
Servicepunt Woningverbetering vervangt Bouwbureaus
Er komt een centraal servicepunt voor het project particuliere
woningverbetering en funderingsherstel. Huiseigenaren kunnen vanaf 1
september terecht aan de Lange Nieuwstraat 227. Het servicepunt
vervangt de bouwbureaus in de wijken West en Oost/Zuid. Met de opening
van één adres voor de particuliere woningverbetering kan men een goede
service aan de eigenaren voor de komende jaren garanderen.
Met het project particuliere woningverbetering en funderingsherstel
wil de gemeente Schiedam huiseigenaren stimuleren om hun woning op te
knappen. Een deel van het particuliere woningbezit in West, Oost en
Zuid kampt met achterstallig onderhoud. Het is van groot belang hier
iets aan te doen. Grootschalige achterstanden kunnen leiden tot
stagnatie in de ontwikkeling van wijken en zelfs tot verpaupering
ervan.
Uit onderzoek is gebleken dat de fundering van 120 woningen dermate
slecht is dat herstelwerkzaamheden noodzakelijk zijn. Herstelplannen
daarvoor zijn in de maak. Verder is van duizend woningen momenteel
niet duidelijk of de fundering stabiel is. Daarom vallen deze panden
de komende jaren onder de monitoring, waarbij de gemeente twee keer
per jaar een meting verricht. Aan de hand van deze monitoring blijkt
of de panden verder verzakken. De gemeente hoopt dat het eerste
funderingsherstel aan een pand nog dit jaar plaatsvindt. Het
servicepunt woningverbetering biedt zowel bij funderingsherstel als
bij particuliere woningverbetering steun en advies.
Gratis deskundige hulp
Afhankelijk van het adres waar een eigenaar woont, valt het pand onder
de actieve of passieve aanpak van de gemeente. In de gebieden die zijn
aangewezen voor particuliere woningverbetering en funderingsherstel
(de actieve aanpak) worden de eigenaren benaderd voor gratis
deskundige hulp en advies op maat. Hiervoor heeft de gemeente
deskundigen ingehuurd die werken vanuit het servicepunt aan de Lange
Nieuwstraat 227. Eigenaren in de aangewezen gebieden krijgen van hen
ook kosteloos een bouwkundig opnamerapport. Hierin staat welk
onderhoud aan de woning op korte termijn noodzakelijk is en welke
werkzaamheden de eigenaar op langere termijn kan uitvoeren. Het
onderhoud aan het huis is natuurlijk wel voor rekening van de
eigenaar.
Andere delen in Oost, West en Zuid vallen onder de passieve aanpak. De
eigenaar wordt niet benaderd maar moet zich zelf aanmelden voor
deelname aan het project. Daarnaast wordt bij de passieve aanpak de
deskundige steun van het servicepunt in rekening gebracht. Voor
begeleiding en Bouwkundig Onderhoudsrapport kan men bij het
servicepunt terecht voor een gunstige prijs (150 euro, exclusief BTW).
Overigens is het aantal deelnemers aan de passieve aanpak gelimiteerd.
Huiseigenaren in gebieden met zowel de passieve als de actieve aanpak
kunnen in aanmerking komen voor gunstige financieringsmogelijkheden.
Om dit mogelijk te maken heeft de gemeente een partner gevonden in de
Stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse Gemeenten
(SVn). Deze stichting verstrekt leningen die maar liefst vijf procent
lager liggen - met een minimum van 1,5 procent - dan die van
commerciële banken.
Inmiddels zijn al veel huiseigenaren doordrongen van de ernst van de
situatie. Een groot aantal eigenaren heeft het achterstallig onderhoud
aangepakt en zonder lening gefinancierd. Ongeveer 320 particulieren
hebben verder voor ruim 4,5 miljoen euro aan leningen aangevraagd om
hun woning op te knappen. Met behulp van de praktische begeleiding van
het servicepunt Woningverbetering zullen particuliere eigenaren de
komende jaren veel meer euro¿s besteden in de verbetering van hun
woningen in de oudere wijken van Schiedam.
Het Servicepunt Woningverbetering aan de Lange Nieuwstraat 227 is
telefonisch bereikbaar via (010) 2380633/2735065. Openingstijden zijn
van maandag tot en met donderdag van 09.00 tot 16.00 uur en op vrijdag
en na werktijd op afspraak. Meer informatie is te vinden op de website
via 'Wonen, Bouwen & Milieu'.