Stadsdeel Bos en Lommer
Meldpunt Zorg en Overlast van start
29 augustus 2005
Op 1 september gaat het Meldpunt Zorg en Overlast Bos en Lommer van
start. Vanaf die datum kunnen bewoners terecht bij het nieuwe
Dienstencentrum Bos en Lommer, waar ook de Sociaal Raadslieden, Het
Algemeen Maatschappelijk Werk, de Schuldhulpverlening, en het
Ouderenwerk zijn ondergebracht.
Het Meldpunt is de opvolger van het Coördinatiepunt Bestrijding
Extreme Overlast, dat tot voor kort bij de stadsdeelorganisatie was
onder gebracht. Ten eerste is vanuit efficiency overwegingen besloten
het Meldpunt te integreren in het Dienstencentrum (zo groot mogelijk
maatschappelijk nut tegen zo laag mogelijke kosten).Ten tweede past
het meldpunt goed bij de overige taken van het Dienstencentrum.
De verwachting is dat veel meer mensen gebruik gaan maken van het
Meldpunt dan van het huidige Coördinatiepunt. Dat komt omdat alleen
organisaties contact met het Coördinatiepunt op mogen nemen, terwijl
vanaf 1 september elke bewoner van Bos en Lommer mag bellen.
Overlast is bijvoorbeeld geluidsoverlast; stankoverlast; bedreiging en
scheldpartijen. Voorbeeldmelding: "Bijna elke nacht houdt de buurman
mij uit m'n slaap, omdat z'n stereo zo hard staat. En als ik er wat
van zeg, krijg ik een grote bek terug." Het komt ook voor dat mensen
zich zorgen maken over hun buren, zonder dat er sprake is van
overlast: denk aan vereenzaming, persoonlijke verwaarlozing,
psychische problemen, vervuiling van de woning. Bijvoorbeeld: "De
buurvrouw heeft de gordijnen al een week dicht en ik heb haar ook al
een tijdje niet gezien. De laatste keer dat ik haar zag, zag ze er
niet best uit.
Het Meldpunt Zorg en Overlast Bos en Lommer is bereikbaar tijdens
kantooruren. Er is inloopspreekuur maandag, dinsdag, donderdag en
vrijdag van 10.00 tot 13.00 uur.
* Adres: Bos en lommerplein 156
* Telefoon (020) 580 00 50
* Fax (020) 580 0059
* E-mail: zorgenoverlastbosenlommer@raster-madi.nl