Stadsdeel Bos en Lommer


Meldpunt Zorg en Overlast van start 29 augustus 2005

Op 1 september gaat het Meldpunt Zorg en Overlast Bos en Lommer van start. Vanaf die datum kunnen bewoners terecht bij het nieuwe Dienstencentrum Bos en Lommer, waar ook de Sociaal Raadslieden, Het Algemeen Maatschappelijk Werk, de Schuldhulpverlening, en het Ouderenwerk zijn ondergebracht.

Het Meldpunt is de opvolger van het Coördinatiepunt Bestrijding Extreme Overlast, dat tot voor kort bij de stadsdeelorganisatie was onder gebracht. Ten eerste is vanuit efficiency overwegingen besloten het Meldpunt te integreren in het Dienstencentrum (zo groot mogelijk maatschappelijk nut tegen zo laag mogelijke kosten).Ten tweede past het meldpunt goed bij de overige taken van het Dienstencentrum.

De verwachting is dat veel meer mensen gebruik gaan maken van het Meldpunt dan van het huidige Coördinatiepunt. Dat komt omdat alleen organisaties contact met het Coördinatiepunt op mogen nemen, terwijl vanaf 1 september elke bewoner van Bos en Lommer mag bellen.

Overlast is bijvoorbeeld geluidsoverlast; stankoverlast; bedreiging en scheldpartijen. Voorbeeldmelding: "Bijna elke nacht houdt de buurman mij uit m'n slaap, omdat z'n stereo zo hard staat. En als ik er wat van zeg, krijg ik een grote bek terug." Het komt ook voor dat mensen zich zorgen maken over hun buren, zonder dat er sprake is van overlast: denk aan vereenzaming, persoonlijke verwaarlozing, psychische problemen, vervuiling van de woning. Bijvoorbeeld: "De buurvrouw heeft de gordijnen al een week dicht en ik heb haar ook al een tijdje niet gezien. De laatste keer dat ik haar zag, zag ze er niet best uit.

Het Meldpunt Zorg en Overlast Bos en Lommer is bereikbaar tijdens kantooruren. Er is inloopspreekuur maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 10.00 tot 13.00 uur. * Adres: Bos en lommerplein 156 * Telefoon (020) 580 00 50 * Fax (020) 580 0059 * E-mail: zorgenoverlastbosenlommer@raster-madi.nl