Algemene Onderwijsbond

Eenheid zonder eenheidsworst: nieuwe slogan, krachtig logo en eenheid in communicatie

Nieuwe huisstijl Algemene Onderwijsbond per 01.09.'05

UTRECHT, 25.08.2005. Per 1 september 2005 heeft de Algemene Onderwijsbond een nieuwe huisstijl. Het oude, zogenaamde trappetjeslogo maakt plaats voor een krachtig, goed herkenbaar en typografisch beter bruikbaar logo. De doelstellingen van Nederlands grootste onderwijsbond (goede arbeidsvoorwaarden voor onderwijspersoneel en kwalitatief goed onderwijs) worden samengevat in de slogan 'AOb, sterk in onderwijs'. Bovendien zal met de invoering van de nieuwe huisstijl de eenheid van de AOb beter zichtbaar worden, door de vergrootte eenheid in de communicatie-uitingen.

De huidige huisstijl, met als meest zichtbare uiting het logo, leverde in gebruik een aantal knelpunten op. Door de trappetjes-vorm van het logo werd op veel actiemateriaal en op websites het logo slecht leesbaar. Daarom werd er vaak van het logo afgeweken, wat de herkenbaarheid van de AOb niet ten goede kwam. Bovendien hadden verschillende onderdelen van de AOb een eigen logo. Door nu een in alle uitingen (print, internet, actiemateriaal) goed bruikbaar logo te introduceren, kan de AOb naar buiten en naar binnen duidelijker haar eenheid communiceren. Ook de afdelingen kunnen, door integratie van hun eigen naam in het logo, hun identiteit overbrengen en tegelijkertijd duidelijk onderdeel zijn van het grote geheel; de AOb, met 75.000 leden in alle sectoren en alle beroepsgroepen de grootste onderwijsvakbond.

De nieuwe huisstijl is een combinatie van continuïteit en modernisering. De kleuren blauw en groen blijven bijvoorbeeld de AOb-kleuren, maar het woordbeeld wordt steviger en gevolgd door een (daad)krachtige punt. Het op actiemateriaal toevoegen van de slogan 'sterk in onderwijs' aan het logo, zal zorgen voor een grotere herkenbaarheid en naamsbekendheid en maakt bovendien in één keer duidelijk waar de AOb voor staat. Vanaf 1 september zal op drukwerk of actiemateriaal de naam dan ook voluit geschreven worden of de afkorting gevolgd door de slogan.

De nieuwe huisstijl is ontworpen door het in Utrecht gevestigde Typetank. Typetank werkt al jaren voor de AOb en sinds de samenwerking stijgt het aantal leden van de AOb. Het bureau kent de (wensen van de) organisatie goed en de ontwerpers zijn niet bang met nieuwe ideeën en ontwerpen te komen.

Vanuit kosten- en milieuoogpunt wordt de nieuwe huisstijl gefaseerd ingevoerd, vanaf 1 september. Na 31 december 2005 zal de nieuwe huisstijl volledig zijn ingevoerd.

Uitgebreide informatie en voorbeelden zijn op aanvraag toe te sturen. Meer informatie: Marc Mathies, (pers)voorlichter Algemene Onderwijsbond, 030 2989210


-----------------------


---- --