Klachtenafhandeling door Nationale Ombudsman
Voor een onafhankelijk afhandeling van klachten aan het adres van de
gemeente, zal Hilversum zich per 1 januari 2006 aansluiten bij de
Nationale Ombudsman. Zo luidt het voorstel van het college van
burgemeester en wethouders aan de gemeenteraad.
Klanten van de gemeente die niet tevreden zijn over de gemeentelijke
afhandeling van een klacht, kunnen vanaf volgend jaar in beroep gaan
bij de Nationale Ombudsman.
De huidige Ombudscommissie zal met ingang van 1 januari 2006 ophouden
te bestaan.
Nieuwe wet
Aanleiding is de Wet externe klachten-behandeling die volgend jaar in
werking treedt.
De wet voorziet in een algemene regeling voor een onafhankelijke
klachtafhandeling en in een landelijk dekkend stelsel van
onafhankelijke klachtinstanties.
De huidige ombudscommissie en ambtelijke ondersteuning, waarmee de
gemeente Hilversum sinds 1995 werkt, voldoen niet in alle opzichten
aan de nieuwe wettelijke eisen.
Zij zijn namelijk niet onafhankelijk als het gaat om klachten over de
Commissie Bezwaarschriften.
Autoriteit
Volgens het college heeft de Nationale Ombudsman als instituut een
onbetwiste autoriteit. Dat de Nationale Ombudsman op grote afstand (in
Den Haag) zetelt en procedures schriftelijk afhandelt, bevordert
volgens het college de objectiviteit van de beoordeling van een
klacht. Voorts spelen kostenoverwegingen en het feit dat invoering
eenvoudig te realiseren is, een rol bij de keuze voor de Nationale
Ombudsman.
Het college kiest vooralsnog voor aansluiting voor de duur van twee
kalenderjaren.
In 2007 wordt het besluit geëvalueerd. Het voorstel van het college
wordt behandeld in de Commissie Bestuur van 15 september as.