Gemeente Hilversum

Klachtenafhandeling door Nationale Ombudsman

Voor een onafhankelijk afhandeling van klachten aan het adres van de gemeente, zal Hilversum zich per 1 januari 2006 aansluiten bij de Nationale Ombudsman. Zo luidt het voorstel van het college van burgemeester en wethouders aan de gemeenteraad. Klanten van de gemeente die niet tevreden zijn over de gemeentelijke afhandeling van een klacht, kunnen vanaf volgend jaar in beroep gaan bij de Nationale Ombudsman.
De huidige Ombudscommissie zal met ingang van 1 januari 2006 ophouden te bestaan.

Nieuwe wet
Aanleiding is de Wet externe klachten-behandeling die volgend jaar in werking treedt.
De wet voorziet in een algemene regeling voor een onafhankelijke klachtafhandeling en in een landelijk dekkend stelsel van onafhankelijke klachtinstanties.
De huidige ombudscommissie en ambtelijke ondersteuning, waarmee de gemeente Hilversum sinds 1995 werkt, voldoen niet in alle opzichten aan de nieuwe wettelijke eisen.
Zij zijn namelijk niet onafhankelijk als het gaat om klachten over de Commissie Bezwaarschriften.

Autoriteit
Volgens het college heeft de Nationale Ombudsman als instituut een onbetwiste autoriteit. Dat de Nationale Ombudsman op grote afstand (in Den Haag) zetelt en procedures schriftelijk afhandelt, bevordert volgens het college de objectiviteit van de beoordeling van een klacht. Voorts spelen kostenoverwegingen en het feit dat invoering eenvoudig te realiseren is, een rol bij de keuze voor de Nationale Ombudsman.
Het college kiest vooralsnog voor aansluiting voor de duur van twee kalenderjaren.
In 2007 wordt het besluit geëvalueerd. Het voorstel van het college wordt behandeld in de Commissie Bestuur van 15 september as.