Redden levens biermeisjes kost Heineken 100.000 euro
Pplus people planet profit
Redden levens biermeisjes kost Heineken 100.000 euro
Het redden van de levens van veertig met HIV-besmette 'Beer Promotion Girls' in Cambodja
zou Heineken iets meer dan 100.000 euro aan medicijnen kosten. Het voorkomen dat de
overige biermeisjes ook aids krijgen, zou te realiseren zijn met een maandelijks salaris
van 110 dollar. Nu verdienen biermeisjes in het algemeen zo'n 55 dollar gemiddeld per
maand. Dat is te weinig om van te leven, waardoor ze soms financieel gedwongen zijn in te
gaan op seksuele voorstellen. Deze rekensommen presenteerde de Canadese hoogleraar Ian
Lubek vandaag op het hoofdkantoor van Heineken in Amsterdam. Heineken en partners
contracteren zo'n vierhonderd meisjes in dit Aziatische land. Lubek sprak met P+ People
Planet Profit na zijn bezoek aan Heineken.
Lubek noemt Heineken een voorloper in de bierwereld. 'Geen enkele andere brouwerij ter
wereld heeft de biermeisjes een driedaagse cursus aangeboden met seksuele voorlichting,
inclusief het gebruik van condooms. Dit doet Interbrew (Stella, Beck) niet, Carlsberg
niet, Budweiser niet en ook nog niet een van de Japanse en lokale bierbrouwerijen. De
andere brouwers moeten trouwens ook aan bedragen van een ton denken, om hun eigen
besmette vrouwen een pakket aan medicijnen te bieden.'
De Canadese hoogleraar psychologie denkt dat Heineken er commercieel verstandig aan zou
doen, om een volgende stap te zetten. 'In Cambodja werkt het zo dat er in
een-en-hetzelfde restaurant soms wel tien verschillende vrouwen concurrerende merken bier
verkopen. Wanneer Heineken het salaris van de 'eigen' biermeisjes zou verdubbelen, denk ik
dat alle anderen vrouwen willen overstappen. Bovendien is een salarisverhoging niet
onredelijk. De meisjes krijgen van de opbrengst van een flesje bier nu 2,5 procent: dat
zou dan 5 procent worden. Ik schat in dat biermeisjes per jaar gemiddeld voor zo'n 27.000
dollar aan bier verkopen. Twintig liter per nacht.'
Lubek ging in 1999 naar Cambodja om te bestuderen hoe de bevolking het trauma van de
genocide verwerkte. De Cambodianen gaf echter aan meer geĂŻnteresseerd te zijn in
hulp om een naderende aids-ramp te voorkomen. Als kern van het probleem werden de 'Beer
Promotion Girls' gezien, waarvan ongeveer 20 procent besmet is. Ook westerse toeristen
lopen gevaar, die denken in Cambodja goedkoop uit te zijn wanneer ze voor slechts enkele
dollars een meisje kunnen kopen. Het Aziatische land ontvangt een miljoen buitenlanders
per jaar, die zich niet beperken tot het bezichtigen van de ruines van Anchor Wat. Lubek:
'Ik zie onder de sekstoeristen heel veel Duitsers en Nederlanders.' Uit een steekproef
onder Cambodiaanse zwangere vrouwen bleek inmiddels 7 procent HIV-besmet te zijn. In een
vrijwillige steekproef onder 'bezorgde' mannen en vrouwen zelfs een op de drie personen.
Lubek: 'Binnen die groep zaten natuurlijk de mannen die vreemd zijn gegaan zonder
bescherming. En vrouwen, die vermoeden dat hun mannen niet trouw zijn.'
Heineken Nederland en Lubek zagen elkaar vandaag voor het eerst in de ogen, na jaren van
schriftelijke correspondentie. Het contact zal worden gehandhaafd, hoewel er nog geen
concrete vervolgafspraken zijn gemaakt. Lubek: 'Er komt deze maand een wisseling van de
wacht aan in de top van Heineken. Daarna hoop ik dat we weer vooruitgang kunnen boeken.
Ik weet dat Heineken experimenteert met een vast salaris en een bonusdeel. Heineken heeft
de gezondheidstraining nu ook in Vietnam ingevoerd. De echte testcase wordt echter China.
Daar lopen zeker tienduizenden Beer Promotion Girls rond. Alle brouwers verleggen hun
activiteiten naar deze regio, omdat de westerse biermarkt al jaren slinkt.' Lubek
publiceert zijn onderzoek op verschillende websites.
Dit bericht is vandaag News of the Day op de website van P+.
www.p-plus.nl/artikel.php?IK=502