Heraanleg Astridplein gaat van start
31/08/2005
Antwerpen-Centraal
Vanaf deze week start de heraanleg van het Astridplein aan het station
Antwerpen-Centraal. Na zes maanden zal het zuidelijke deel tussen de
stationstoegangen en het verlengde van de Statiestraat klaar zijn. Dit
gedeelte van het plein is volledig bestemd voor voetgangers en biedt
toegang tot de ondergrondse fietsenstalling en autoparking. De piazza
wordt gelegd in natuursteen en hier krijgen de twee monumentale
lantaarnpalen terug een plaats.
In het najaar 2006 is ook het noordelijk deel van het plein voltooid.
Hier komt een groene zone en een knooppunt voor openbaar vervoer. De
Spaanse architect Jordi Farrando tekende een symmetrisch ontwerp om
een gelijke ontwikkeling van de oost- en de westzijde te stimuleren.
Aan beide kanten komen brede voetpaden. Een bomenrij scheidt de
voetpaden van de ruimte waar mensen wachten op tram of bus. De tram
stopt aan de oostzijde, de bus aan de westzijde. In het midden komt de
groene zone, bestaande uit gras- en bloemenperken waardoor een
wandelpad loopt.
De toegangen tot de ondergrond zullen eruit zien als glazen
rechthoekige volumes, zodat het zicht op wat zich achter deze volumes
bevindt, behouden blijft. 's Nachts zullen deze volumes licht
uitstralen op het plein. Ook de luifel van de metrotoegang Astrid
wordt vervangen door een glazen box.
De heraanleg van het Astridplein is het resultaat van het overleg met
de stad, De Lijn en het Vlaams Gewest over de verkeersproblematiek in
het centrum van de stad. De NMBS-Holding treedt op als bouwheer en de
aannemers Van Laere- Seghers krijgen een uitvoeringstermijn van 13
maanden. Van de globale kostprijs van 4,82 mio, betaalt de
NMBS-Holding 36,74 %, De Lijn 34,42 %, de stad 21,64 % en het Vlaams
Gewest 7,2 %.
De bovengrondse heraanleg van het plein gaat samen met de afwerking
van de ondergrondse verdiepingen. In maart 2004 startte de aannemer
Antwerpse Bouwwerken met de afwerking van de drie ondergrondse
verdiepingen die bovenop de spoortunnel werden gebouwd.
De bovenste verdieping wordt opgevat als een ondergronds plein. Er
wordt hier een ruime verbinding gemaakt met de metrostations Astrid en
Diamant. Naast een kiss-and-ride zone komt een grote fietsenstalling.
De 400 gratis en 400 elektronisch beveiligde plaatsen zijn in het
voorjaar 2006 klaar voor gebruik.
De verdiepingen -2 en -3 worden ingericht als parking, met een totale
capaciteit van 400 wagens. De werkzaamheden gaan samen met de
bovengrondse aanleg van de toegangshelling ter hoogte van de
Statiestraat en de uitrit aan De Keyserlei. Een concessionaris zal in
de zomer 2006 de autoparking gebruiksklaar maken.
""
NMBS