NMBS

Heraanleg Astridplein gaat van start


31/08/2005

Antwerpen-Centraal

Vanaf deze week start de heraanleg van het Astridplein aan het station Antwerpen-Centraal. Na zes maanden zal het zuidelijke deel tussen de stationstoegangen en het verlengde van de Statiestraat klaar zijn. Dit gedeelte van het plein is volledig bestemd voor voetgangers en biedt toegang tot de ondergrondse fietsenstalling en autoparking. De piazza wordt gelegd in natuursteen en hier krijgen de twee monumentale lantaarnpalen terug een plaats.

In het najaar 2006 is ook het noordelijk deel van het plein voltooid. Hier komt een groene zone en een knooppunt voor openbaar vervoer. De Spaanse architect Jordi Farrando tekende een symmetrisch ontwerp om een gelijke ontwikkeling van de oost- en de westzijde te stimuleren. Aan beide kanten komen brede voetpaden. Een bomenrij scheidt de voetpaden van de ruimte waar mensen wachten op tram of bus. De tram stopt aan de oostzijde, de bus aan de westzijde. In het midden komt de groene zone, bestaande uit gras- en bloemenperken waardoor een wandelpad loopt.

De toegangen tot de ondergrond zullen eruit zien als glazen rechthoekige volumes, zodat het zicht op wat zich achter deze volumes bevindt, behouden blijft. 's Nachts zullen deze volumes licht uitstralen op het plein. Ook de luifel van de metrotoegang Astrid wordt vervangen door een glazen box.

De heraanleg van het Astridplein is het resultaat van het overleg met de stad, De Lijn en het Vlaams Gewest over de verkeersproblematiek in het centrum van de stad. De NMBS-Holding treedt op als bouwheer en de aannemers Van Laere- Seghers krijgen een uitvoeringstermijn van 13 maanden. Van de globale kostprijs van 4,82 mio, betaalt de NMBS-Holding 36,74 %, De Lijn 34,42 %, de stad 21,64 % en het Vlaams Gewest 7,2 %.

De bovengrondse heraanleg van het plein gaat samen met de afwerking van de ondergrondse verdiepingen. In maart 2004 startte de aannemer Antwerpse Bouwwerken met de afwerking van de drie ondergrondse verdiepingen die bovenop de spoortunnel werden gebouwd.

De bovenste verdieping wordt opgevat als een ondergronds plein. Er wordt hier een ruime verbinding gemaakt met de metrostations Astrid en Diamant. Naast een kiss-and-ride zone komt een grote fietsenstalling. De 400 gratis en 400 elektronisch beveiligde plaatsen zijn in het voorjaar 2006 klaar voor gebruik.

De verdiepingen -2 en -3 worden ingericht als parking, met een totale capaciteit van 400 wagens. De werkzaamheden gaan samen met de bovengrondse aanleg van de toegangshelling ter hoogte van de Statiestraat en de uitrit aan De Keyserlei. Een concessionaris zal in de zomer 2006 de autoparking gebruiksklaar maken.

""