Hilversum, 31-08-2005
Hoofdinspecteur verkeer & waterstaat:
Grote politieke druk bij besluit vliegverbod
Het opleggen van een vliegverbod levert grote politieke druk op. Met zo n verbod zeg je eigenlijk dat de controlerende overheid faalt in het land van herkomst van de luchtvaartmaatschappij. Dat zegt Helma Neppérus, Directeur-Hoofd-inspecteur Luchtvaart van de Inspectie Verkeer & Waterstaat in AVRO s 1opdeMiddag. Neppérus: Als je zo n verbod oplegt, dan krijgt het al snel een politiek karakter. In het geval van het vliegverbod voor (het Turkse, red.) Onur Air hebben wij als inspectie contact gehouden met staatssecretaris Schultz en ook met het ministerie van Buitenlandse Zaken. Landen zijn in eerste instantie zelf verantwoordelijk voor de controle en de veiligheid van luchtvaartmaatschappijen die daar gevestigd zijn.
In mei van dit jaar werd door de Inspectie Verkeer & Waterstaat aan Onur Air een landingsverb0d van een maand opgelegd. De Inspectie had wel ophef verwacht maar niet in de mate waarin dat gebeurde. Neppérus: Ik had wel verwacht dat er wat los zou komen maar ik geef eerlijk toe, dit had ik niet verwacht. Maar je moet op zo n moment je rug recht houden.
Binnen de luchtvaart is de tijdsdruk enorm, aldus de inspectie Verkeer & Waterstaat. Neppérus: Je ziet dat het allemaal onder druk staat. Maar dan moet je juist als inspectie laten zien dat je autonoom kunt opereren. En als een inspecteur meer tijd nodig heeft voor een controle, ook in het hoogseizoen, dan moet je die tijd gewoon nemen als inspectie.
In Nederland staan op dit moment een aantal luchtvaartmaatschappijen onder verscherpt toezicht van de Inspectie Verkeer & Waterstaat. Het gaat hierbij om MNG Airlines, Fly Air en Onur Air, alledrie Turkse Maatschappijen. Er is nog voldoende reden om het toezicht op deze maatschappijen voorlopig zo te houden , aldus Neppérus.
Inspectie: Europese zwarte lijst gewenst
De Hoofdinspecteur Luchtvaart vindt dat er snel een Europese lijst moet komen van vliegmaatschappijen die in de gehele Europese Unie niet meer welkom zijn. Maar dan zal er ook opgetreden moeten worden. Neppérus: Het ligt altijd politiek gevoelig maar je moet wel actie durven ondernemen. Landen moeten stappen durven te nemen, de consequenties aanvaarden van optreden. Want de landen roepen nu wel heel hard om een zwarte lijst maar als het hun eigen luchtvaartmaatschappijen betreft, dan moet ik het nog zien.
Uitzending: woendag 31 augustus 2005 om 14.00 uur op Radio 1.
Algemene omroepvereniging AVRO