AutoRai

De Ford iosis conceptauto â een nieuwe richting in design

(8/31/2005)
Op de Autosalon van Genève van dit jaar onthulde Ford de SAV Concept en gaf daarmee een eerste blik op de toekomst van de designstrategie van Ford of Europe.
Nu zijn we zover dat we meer kunnen laten zien.

Ford producten staan in Europa bekend om hun toonaangevende rijeigenschappen. Ons doel is om aan deze dynamische rijeigenschappen uitdrukking te geven in ons design. We noemen deze nieuwe designtaal het 'kinetische' design van Ford, omdat we vinden dat er energie in beweging mee wordt uitgedrukt.

Dit betekent voor ons een ingrijpende wijziging en we hadden het gevoel dat er een speciale auto nodig was om dit uit te drukken.

Met de onthulling van de iosis* brengen we alle elementen van deze nieuwe designtaal samen in één conceptauto. Deze auto staat niet zozeer voor een nieuw hoofdstuk, maar voor een geheel nieuw boek voor Ford of Europe. En het is nog maar het begin.

We willen met deze designtaal onze auto's onweerstaanbaar maken voor klanten. Ze moeten de aandacht trekken wanneer ze op straat rondrijden. Niet omdat ze extravagant zijn, maar gewoon omdat ze er fantastisch uitzien.


* iosis: een alchemistische term die verwijst naar de laatste fase van de omzetting van basismetaal in goud.

De designstrategie: de gedachten achter iosis

* De visie op de toekomst van het design-DNA voor Ford of Europe
* Bouwt voort op de designthema's die in Genève tot uiting kwamen in de SAV Concept

* Maakt gebruik van kinetisch design om de energie van de bewegende auto visueel vorm te geven

De iosis is een designvisie die voortbouwt op een aantal van de ideeën die op de Autosalon van Genève eerder dit jaar een eerste uitingsvorm vonden in de Ford SAV Concept.

In wezen belichaamt de iosis alle elementen van het toekomstige design van de Europese Fords. Niet al deze elementen zullen terug te vinden zijn in elk product, maar een aantal van de belangrijkste genen zal in de komende jaren duidelijk aanwezig zijn.

"De iosis is meer dan alleen maar een auto voor demonstratiedoeleinden, het concept laat zien hoe het design van Ford of Europe opnieuw wordt gedefinieerd," aldus Martin Smith, Executive Design Director van Ford of Europe. "Het is een overduidelijk signaal, want het is de weg die we ingeslagen zijn."

Elke autofabrikant heeft herkenbare generaties van auto's en het is de taak van Martin Smith om de nieuwe generatie van auto's te ontwikkelen voor Ford of Europe. Toen hij vorig jaar bij Ford in dienst kwam, onderkende Smith dat de leidende rol van Ford op het gebied van de rijkwaliteit een evenknie moest krijgen in de emotionele en visuele aantrekkingskracht van de producten.

"De ontvangst die de SAV Concept heeft gekregen, lijkt te bewijzen dat we op de goede weg zijn," zegt Smith.

"Ford of Europe staat niet alleen bekend als toonaangevend op het gebied van dynamiek en als een van de beste op het gebied van de afwerking, maar heeft ook een uitstekende reputatie op het gebied van betaalbaarheid en betrouwbaarheid. En nu richten we ons op het design", legt Smith uit. "De iosis is het signaal dat Ford zich richt op een leidende rol in design."

âEen show als die in Frankfurt is een mondiaal podium voor de auto-industrie, het is de grootste autoshow in de wereld en als zodanig is het voor ons het ideale platform om het publiek en de bedrijfstak te laten zien dat voor Ford of Europe een nieuw designtijdperk is aangebroken.â

"Wat we proberen te doen, is het visualiseren van de rijkwaliteiten van Ford-modellen. We noemen dat het kinetische design van Ford en wanneer je naar de iosis kijkt, zie je dat die auto energie in beweging visualiseert. Kinetisch design definieert het DNA dat ons een leidende rol op design gebied zal opleveren."

Het designproces: traditie en technologie komen samen Het is hartverwarmend om twee jongemannen, de één Engels en de ander Italiaans, die elkaars taal nauwelijks begrijpen, samen een kartonnen sjabloon voor de dakverlichting van de iosis te zien maken.

In een tijdperk waarin de microchip elk aspect van ons leven overheerst, zien we hier twee individuen die over hun ideeën kunnen communiceren via een paar strepen met een viltstift en een paar knipjes met een schaar.

De muren van de studio van de modelbouwer in Turijn, Italië, zaten volgeplakt met handgemaakte tekeningen van de ideeën die het designteam met de iosis voor ogen had. Af en toe zag je een vakman met een onaffe component in de hand, de lasnaden nog zichtbaar, naar de muur lopen om zijn werk te controleren aan de hand van een designschets en dan teruggaan naar zijn werkbank om zijn taak met gepaste nauwkeurigheid te voltooien en het onderdeel met de hand te perfectioneren.

In een andere werkplaats vlakbij wordt een zelfde toegewijde vaardigheid ingezet voor de afwerking en materialen van het interieur.

Ford produceert duizenden auto's per dag en het productieproces wordt uiterst nauwgezet gecontroleerd met computers. Maar wanneer het om conceptauto's gaat, is het designteam weer aangewezen op via generaties overgeleverde vaardigheden en kennis.

Stefan Lamm, Chief designer for Exteriors van Ford of Europe, zegt: "Dat wil niet zeggen dat we geen gebruik maken van Computer Aided Design of Computer Aided Engineering. Dat doen we zeker, maar alleen op de juiste plek en op het juiste tijdstip."

De iosis zag het levenslicht in de vorm van een serie tekeningen die exterieurdesigner Andrea di Buduo van Ford Europe met de hand maakte, volgend op een aantal briefings van Martin Smith. Het team, dat verder bestond uit Domenico Tonello en Stefan Lamm, verfijnde het design om het uitdrukking te laten geven aan het nieuwe design-DNA van Ford of Europe.

Tegelijkertijd was een designteam onder leiding van Nikolaus Vidakovic, en verder bestaand uit Ernst Reim en Tony Peat, bezig met de ontwikkeling van een vergelijkbaar thema voor het interieur. Een team onder leiding van Ruth Pauli en met als leden Silke Welskopp en Laura Blossfeld hield zich in de tussentijd bezig met concepten voor kleuren en materialen.

Toen de thema's eenmaal waren vastgesteld, werd het design met behulp van de computer verfijnd en daarna als voorstel gepresenteerd aan het senior management van Ford of Europe.

Het uiteindelijk met de computer gegenereerde beeld van de iosis werd gebruikt om naar de volgende fase te gaan, de ontwikkeling van een 3D-model. De Photoshop-afbeelding werd verder verfijnd en toen iedereen het eens was over het definitieve design, werd dit design blootgesteld aan software, genaamd Alias, die het oppervlak ruwweg traceert zodat machinaal een kleimodel kan worden gemaakt.

Gedurende de zes daaropvolgende weken boetseerden modelleurs de klei zorgvuldig en nauwkeurig tot de definitieve vorm.

"Dit proces" zegt Smith "is waarschijnlijk de belangrijkste stap in de ontstaansgeschiedenis van het design voor een auto."

De uiterst ervaren modelleurs van Ford zijn in staat om deze complexe vorm te maken. Computergestuurde modellering is belangrijk, maar machines hebben niet de menselijke touch, de ervaring en de vaardigheid om de subtiele nuances van het design op waarde te schatten. De optimale en meest efficiënte werkstroom bestaat uit een combinatie van computermodellering en menselijke vaardigheden.

Wanneer het kleimodel gereed is, wordt dit gedigitaliseerd via een geautomatiseerd proces dat het gehele oppervlak van de auto met ongelooflijke nauwkeurigheid opmeet. De gescande gegevens worden vervolgens doorgestuurd naar de modelbouwer, in dit geval Modarte in Turijn, die deze gebruikt om het mastermodel te creëren. Maar ook dan is het proces nog niet afgerond. Er worden nog twee of drie weken besteed aan het handmatig verfijnen van elke sectie tot alles perfect is. Daarna worden op basis van het mastermodel mallen geproduceerd en worden de panelen voor de definitieve carrosserie gemaakt.

Details als de voor- en achterlampen, de grille, de uitlaat en de velgen (die geanimeerd worden zodat de designers kunnen zien hoe ze er in 3D-vorm uitzien) worden in Alias geproduceerd, waarna proefmodellen worden gemaakt om ervoor te zorgen dat alles goed in elkaar past. Vaak worden full-size 3D-afbeeldingen op een zogenaamde 'video powerwall' gebruikt om het definitieve design nog eens te controleren.

Dan gaat alles weer terug naar de werkplaats van Modarte, waar ervaren machinebankwerkers, metaalbewerkers en trimmers druk aan de slag gaan om de iosis om te vormen van een serie pentekeningen in een fantastische conceptauto.

Ontwikkeling van het exterieurdesign: een sedan die denkt dat hij een coupé is

* Unieke verhoudingen en een magnifiek origineel design definiëren de nieuwe designtaal van Ford of Europe

* Een origineel, in twee richtingen zwenkend en dakstijlloos deursysteem voor maximale bereikbaarheid van het interieur
* Opvallende, ultramoderne precisieverlichting
* Camera's vervangen de achteruitkijkspiegels en bieden een ongeëvenaard uitzicht rondom

âDeze auto is de verwerkelijking van een visie op de richting die Ford-design in de toekomst zal inslaan. Het is een overduidelijk signaal dat de SAV Concept die in 2005 in Genève te zien was, de eerste stap was in een spannende ontwikkeling voor Ford-design. De iosis is de designuiting die de toekomst van Ford in Europa definieert.â

Martin Smith, Executive Design Director van Ford of Europe

De iosis is een opwindende mix van een sedanachtige vierzitsconfiguratie die is gerealiseerd binnen het kader van een gespierd coupéprofiel dat uniek is voor een auto van deze afmetingen en in deze klasse.

Dit verbazingwekkende nieuwe designthema komt uit de pen van een team dat werd geleid door Chief Designer Exteriors, Stefan Lamm en waarvan Domenico âNicoâ Tonello (Design Manager, Exterior Design) en Andrea di Buduo (Designer) deel uitmaakten. Het laat de elementen zien die hun invloed zullen hebben op een nieuwe generatie Ford producten.

âDe huidige generatie van Ford producten bestaat uit hedendaagse, moderne designs die een uitstekende constructiekwaliteit en elegante uitvoering combineren. We gebruiken die basis om de volgende generatie auto's te makenâ, legt Lamm uit.

Maar we hoeven volgens hem alleen maar te kijken naar wat er op designgebied gebeurt buiten de auto-industrie (bijvoorbeeld in interieurdesign, architectuur, media en andere velden) om te zien dat de voorzichtige benadering die dominant was tegen het einde van de vorige eeuw, plaats heeft gemaakt voor designs die experimenteler en gedurfder zijn. âMisschien heeft het iets te maken met het begin van een nieuw millenniumâ, suggereert hij.

De uitdaging waarvoor Lamm en zijn team zich gesteld zagen, was om een nieuwe designtaal te ontwikkelen op basis van de bestaande Ford-kernwaarden en daarbij die elementen op een doortastende, frisse en moderne manier opnieuw te interpreteren.

Smith en Lamm zijn beiden nog maar relatief kort werkzaam bij Ford en daarom moesten de twee mannen zich eerst verdiepen in de kernwaarden van het merk. Martin Smith legt het zo uit: "Ford produceert al jaren auto's die fantastisch rijden en de norm hebben gesteld voor rijdynamiek, maar dat weet je allemaal pas als je erin rijdt. Het was onze taak om een overtuigend design te maken dat deze energie in beweging in het gareel brengt en visualiseert."

Lamm pakt het thema op: "Bij Ford moeten we de designspirit van de auto laten zien met een expressieve nieuwe designtaal."

"De vormen zullen eigenzinniger en emotioneler zijn, sportiever en gespierder. Tegelijk moeten we veiligheid en dynamische prestaties combineren en trouw blijven aan de identiteit van de 'Blue Oval'."

Smith en zijn team begonnen met het identificeren van de grafische elementen die worden herkend als essentiële Ford-designvormen. Een aantal van deze elementen was voor het eerst te zien in de SAV Concept en deze zijn voor de iosis verder ontwikkeld door het team.

Het belangrijkste van deze DNA-elementen is wat het designteam de âomgekeerde trapezoïdeâ noemt. Het gaat hierbij om de vorm van de luchtinlaat onder de verchroomde grille.

"De bovenste en onderste grille vormen samen het grafische nieuwe gezicht van Ford", zegt Tonello.

Voor de iosis zijn designelementen gebruikt die bekend zijn van raceauto's. Loop rond de auto en het gespierde profiel lijkt de auto in het asfalt te trekken, als een sprinter die in de startblokken staat, de vingers uitgerekt, de spieren strak, in gespannen afwachting van het startpistool.

De iosis heeft een fantastische wegligging, is krachtig, assertief, vol zelfvertrouwen en schreeuwt om te worden gereden: "Dat is kinetisch design, het is energie in beweging", zegt Smith "en het is wat Ford uniek maakt."

Een ander element dat volgens het team onontbeerlijk was, is de verdere ontwikkeling van de geprononceerde wielkast die in 1998 voor het eerst te zien was op de Focus.

Verder wilde het team de iosis een meer driedimensionale designtaal geven, met een meer gebeeldhouwd aanvoelende carrosserie en een opvallend bovenaanzicht. Hoewel deze laatste eigenschap natuurlijk van boven het duidelijkst is, helpt het ook om de vooroverhang visueel te verkorten.

Elementen die bijdragen aan deze nieuwe expressieve designtaal, zijn de sterke schouders, die worden ondersteund door een dynamische lijn die over de hele lengte van de auto loopt. De sterkte van de schouders wordt aangevuld door de visuele kracht van de treeplank, die op zijn beurt wordt uitgebalanceerd door de grafische kracht van de DLO (Day Light Opening).

Het motief van de omgekeerde trapezoïde komt overal in het exterieur en interieur van de iosis terug in volledige, overdreven of gedeeltelijke vorm, waarmee een uniek designkenmerk voor de nieuwe generatie van Blue Oval-producten is gecreëerd. Het is bijvoorbeeld niet moeilijk om dit kenmerk terug te zien in de 20" velgen, gewalst uit solide aluminium staven, met de contrasterende gepolijste en geanodiseerde afwerking die het 3D-design nog eens extra benadrukt.

Een ander terugkerend designthema is de 'kick-up' in de DLO bij de âCâ-dakstijl, die terugkomt in het design van de koplampen. Dat doet ook denken aan de 'kick-up' in de motorkap die het bovenste oppervlak omhoog brengt om voldoende ruimte te laten voor de harde motorpunten eronder. Deze richel loopt door langs de âAâ-dakstijl en hoekrail en eindigt in de opvallende, katachtige achterlampclusters.

Een van de meest opvallende perspectieven op de auto wordt verkregen wanneer deze van rechtsachter wordt bekeken, waar het samenspel van de afgekante rand van de achterruit en de overeenkomende vorm van de achterlampen een onmiddellijk herkenbaar grafisch element oplevert, waarbij de vorm van de uitlaat het plaatje compleet maakt. Het zijn deze complexe oppervlakken en de grote aandacht voor details die de iosis zijn gespannen, gespierde wegligging geven.

De groeiende reputatie van Ford op het gebied van vakmanschap, kwaliteit en aandacht voor details wordt verder versterkt en ontwikkeld in de iosis en, met name, in de lampen. Het zijn zorgvuldig vervaardigde juweeltjes van autodesign die zijn gemonteerd in gewalste aluminium structuren.

De koplampen hebben aan de binnenkant een ronde LED voor stadslicht met een verticaal schijnende dagverlichting, waarmee deze wordt gescheiden van de richtingaanwijzer op de buitenrand en onder dat alles zitten tien LED's voor het grote licht, die verschijnen wanneer ze vanuit buizen, als een serie lasers, worden verlicht.

Het thema keert terug aan de achterkant met het nieuwe design van de achterlichten waarvoor een cirkel met een afgevlakte bovenkant wordt gebruikt, aan de buitenkant geflankeerd door de richtingaanwijzers en aan de binnenkant door de remlichten. Naast het verplichte hoog gemonteerde remlicht is er een extra serie LED's boven de venturi die automatisch intenser gaan branden als het zicht vanwege weersomstandigheden minder wordt of als de bestuurder harder remt.

De geavanceerde technologie die wordt toegepast in de iosis, is praktisch en realistisch. In de rand van de achterbumper is een camera geïnstalleerd, als aanvulling op de camera's die zijn geïnstalleerd op elk portier, ter vervanging van conventionele spiegels. Door de drie camera's te gebruiken in combinatie met de binnenspiegel, is de bestuurder verzekerd van een volledig achteruitzicht. De exterieurcamera's zijn precies gefabriceerde stukjes aluminium, naar achteren gebogen om de visuele sportiviteit van de auto nog eens te onderstrepen.

Een bijzonder opvallend aspect van de iosis is de manier waarop de zwenkende deur is geplaatst. Het maakt het interieur volledig en gemakkelijk toegankelijk. De deuren zijn gemaakt van F1-achtige koolstofvezel om ze licht te houden. Ze worden aangedreven door elektrische motoren die de deuren opwaarts en naar buiten zwenken vanaf de âAâ- en âCâ-dakstijlen via een systeem van geraffineerde scharnieren die ervoor zorgen dat geen extra ondersteuning nodig is wanneer de deuren open staan. Omwille van de structurele integriteit en de veiligheid is de achterdeur vastgepind in de hoekrail en de drempel om te voorzien in de âBâ-dakstijl. De achterdeur kan alleen worden geopend als de voordeur open is.

Ontwikkeling van het interieurdesign: hightech looks gecombineerd met gebruiksgemak

* Interieurdesign is een aanvulling en uitbreiding op de thema's van het exterieurdesign

* Technisch karakter wordt gecombineerd met geraffineerd ontwerp en bijzondere materialen

* Stuurwiel en versnellingspook zijn een toonbeeld van functionaliteit en het geïnspireerde materiaalgebruik in de iosis

âWe weten dat design een belangrijke motiverende factor is bij de aanschaf van een auto. Binnen de grenzen van de goede smaak moet continu naar vooruitgang worden gezocht. De afwezigheid van âBâ-dakstijlen is een typisch voorbeeld van deze benadering in de iosis. Het resulteert in een spectaculair zicht op het interieur wanneer de deuren open staan.â

Martin Smith, Executive Design Director van Ford of Europe

Onder de leiding van Nikolaus Vidakovic, Chief Designer Interiors en Ruth Pauli, Chief Designer Colour and Trim, is een gedurfd en futuristisch interieur gecreëerd voor de iosis, een interieur dat volledig is afgestemd op het exterieur van de auto.

"Het interieur volgt dezelfde richting als het exterieurdesign", zegt Vidakovic, "maar het kan die richting maar tot op zekere hoogte volgen: het interieur van een auto moet altijd iets uitnodigends hebben."

Voor interieurdesigners Ernst Reim en Tony Peat bleek het exterieur een sterke stimulans: "Het meest dominante aspect is voor mij de wegligging en verhouding en het algehele gevoel van dynamisme, zowel sportief als gespierd," aldus Peat.

"We moesten veel van die taal van het oppervlak overbrengen naar het interieur. Vaak kunnen het exterieur en het interieur verschillend zijn met elk een eigen designtaal. Maar vanwege de manier waarop de deuren van de iosis open gaan, moest er een directe visuele link zijn tussen het interieur en het exterieur."

Via een vergelijkbaar proces kwamen Ruth Pauli en haar designers van kleuren en bekledingen, Silke Welskopp en Laura Blossfeld, uit op zeer kenmerkende materialen voor de iosis.

Maar zij legt uit dat ook heel andere, niet aan de auto-industrie gerelateerde, factoren een cruciale rol hebben gespeeld bij de keuze van materialen en kleuren: "Het is essentieel om het dynamische sportieve exterieur op een heel moderne manier te interpreteren," zegt Pauli. "Het was van wezenlijk belang om futuristische materialen te combineren met geraffineerde materialen. Er zijn hightech materialen zoals rubber gecombineerd met leer, gecombineerd met neopreen en aluminium componenten van hoge kwaliteit. De sfeer die wij wilden oproepen is een combinatie van een technisch karakter met raffinement."

Tony Peat wilde een licht, luchtig interieur maken via het subtiele gebruik van structuren en materialen, maar met de nadruk op de gerichtheid op de bestuurder. "Auto's van Ford worden gewaardeerd omdat ze bestuurdergericht zijn en wij wilden daar al onze aandacht op richten," verklaart hij.

Het interieurteam wil dat de bestuurder door het interieur wordt verleid zodra de deuren open gaan. De blik wordt onmiddellijk gevangen door het ultramoderne stuurwiel dat is gemaakt van solide aluminium met contrasterende oranje duimgrepen van handschoenenleer en een zwartleren airbagplaat.

Pauli en Peat zijn beiden trots op het futuristische design, dat elementen van een straaljager lijkt te combineren met die van een sportmotor: Pauli heeft in de vliegtuigindustrie gewerkt en Peat is naar eigen zeggen een motorfanaat.

Het beste voorbeeld van deze benadering is de door Focus World Rally Car geïnspireerde sequentiële versnellingspook, op een handbreedte afstand van het stuurwiel. De pook is prachtig gemaakt van solide aluminium en afgewerkt in een uniek geanodiseerd warm bruingrijs met oranje leer en is daarmee de belichaming van alle thema's die doorheen het interieur te vinden zijn: hedendaags vakmanschap, kwaliteitsmaterialen en een snufje verrassende technologie met de startknop die onder een klepje op de pook is gemonteerd.

Vóór de bestuurder is er een eenvoudige instrumentenbehuizing met geneutraliseerde wijzers als die van een chronometer van hoge kwaliteit. Tussen de wijzerplaten bevindt zich een high-definition LCD-scherm voor navigatie of weergave van het beeld van de drie achteruit gerichte camera's.

Vidakovic beschrijft de middenkolom als de "kunstgalerij" van de auto, met extra schakelaars die kunnen worden gebruikt in combinatie met, of in plaats van, het touchscreen voor navigatie of de knoppen van het in-car entertainmentsysteem of de airconditioning.

De middenkolom is tevens de behuizing voor aansluitpunten voor twee geheugensticks. Het is mogelijk dat in de toekomst geen conventionele sleutel of zelfs een afstandsbediening meer wordt gebruikt, maar in plaats daarvan een geheugenstick. De geheugenstick functioneert als een beveiligingsapparaat, maar bevat tevens alle persoonlijke voorkeuren van de bestuurder voor radiostations, routes en de schermconfiguratie en zelfs rijvoorkeuren.

Alle secties, van het instrumentenpaneel via de middenkolom naar de console, vormen een tegenhanger van de opvallende vormen van het exterieur. Het instrumentenpaneel zelf heeft een smalle en complexe vorm die om de inzittenden op de voorstoelen van de auto vloeit.

Het interieurteam heeft opvallende stoelen ontwikkeld, met frames die de structuur van een ribbenkast en de ruggengraat omvatten, en gemaakt van aluminium en gemodelleerd rubber. De voorstoelen worden van elkaar gescheiden door een 'flying bridge' middenconsole waarin de elektronische parkeerrem is ondergebracht. Gezien vanaf de achterstoelen zijn de aan de motorsport ontleende designelementen overduidelijk.

De analogie met uitlaten is toepasselijk, aangezien de ventilatieroosters, die een duw- en trekknop hebben waarmee de bladen zich als een bloem ontvouwen, zijn geïnspireerd op de naverbranders van straaljagers. Deze aan straaljagers ontleende beeldspraak wordt in de deuren gemarkeerd met aluminium elementen die van de ventilatieroosters weg spits toelopen.

Een ander verrassend aspect van het interieur is het uitgebreide gebruik van elektroluminescent folie voor de verlichting van de deuren en het plafond. Dit is een bijzonder milieuvriendelijk materiaal dat een aangenaam, gelijkmatig licht afgeeft en in alle vormen kan worden geknipt. Vandaar het plafondpatroon dat doet denken aan de geogliefen in het Peruaanse Nazca-gebied.

Ruth Pauli was erop gespitst om het kleur- en materiaalgebruik van Ford een impuls te geven door nieuwe combinaties te onderzoeken: "Ik wilde een ambiance scheppen met technische metalen en andere afwerkingen in combinatie met frisse en heldere, modern ogende materialen. Een beeld dat maar bleef terugkomen was dat van een kikvorsman. Het resultaat is dat we neopreen in een technische oranje tint en in een donkere houtskooltint hebben gebruikt, met hetzelfde stiksel dat ook wordt gebruikt voor wetsuits, met name in de delen waarmee de inzittenden in aanraking komen."

Voor de iosis is speciaal een unieke leren afwerking met een subtiele metallic uitstraling ontwikkeld. Het natuurlijke weefsel is te zien in een diepe houtskooltint en het oppervlak is geaccentueerd met een subtiele grafiettint.

In andere contactgebieden, zoals het stuurwiel en de versnellingspook, wordt de strakke, kille hardheid van metaal gecombineerd met de perzikachtige zachtheid van oranje handschoenenleer. Voor de bovenste gedeelten van de middenkolom en de console is leer gebruikt dat overloopt in rubber in het onderste gedeelte. Daarmee wordt een duidelijke grafische splitsing bereikt die doorloopt tot de vloerbekleding.

Voor de vloer is de conventionele vloerbedekking vervangen door een stugger, gestructureerd weefsel met technische accenten in zilver.

"De architectuur van het interieur is op zich tamelijk eenvoudig", legt Vidakovic uit, "maar het design wordt zichtbaar in de gedetailleerde uitvoering en de keuze van contrasterende materialen die ongebruikelijk zijn voor toepassingen in auto's."

Designgroep van Ford of Europe: versterking van de Europese uitstraling
De toenemende complexiteit en het toenemende volume van het designwerk dat bijna vereist is in de zich ontwikkelende automarkt, hebben ertoe geleid dat Martin Smith de designgroep van Ford of Europe een andere structuur heeft gegeven: "Ford is een pan-Europees merk, niet Duits of Engels, en we willen als zodanig worden erkend. Het is mijn doel om producten af te leveren die een typisch Europese smaak en aantrekkingskracht hebben.â

De twee Europese designcentra van Ford bevinden zich in Merkenich in Duitsland en Dunton in Engeland. Op het designproces in de twee landen wordt toezicht gehouden door een geïntegreerd managementteam met duidelijk gedefinieerde verantwoordelijkheden.

De rol van Chris Bird als Director of Design Integration and Operations is cruciaal voor de integratie van de rollen van Stefan Lamm, die leiding geeft aan het exterieurdesign voor alle modellijnen, en Nikolaus Vidakovic, die hetzelfde doet voor het interieurdesign.

Claudio Messale geeft leiding aan ontwerp en uitvoering van de productie. Met zijn vaardigheden op designgebied en technische kennis is het zijn taak om de integriteit van de designs te waarborgen wanneer deze in productie worden uitgevoerd. Tot slot is er Ruth Pauli die verantwoordelijk is voor kleuren en materialen voor alle productlijnen.
Dit team van designleiders wordt ondersteund door een aantal hoofddesigners en designmanagers die verantwoordelijk zijn voor een productlijn.