De Ford iosis conceptauto â een nieuwe richting in design
(8/31/2005)
Op de Autosalon van Genève van dit jaar onthulde Ford de SAV Concept
en gaf daarmee een eerste blik op de toekomst van de designstrategie
van Ford of Europe.
Nu zijn we zover dat we meer kunnen laten zien.
Ford producten staan in Europa bekend om hun toonaangevende
rijeigenschappen. Ons doel is om aan deze dynamische rijeigenschappen
uitdrukking te geven in ons design. We noemen deze nieuwe designtaal
het 'kinetische' design van Ford, omdat we vinden dat er energie in
beweging mee wordt uitgedrukt.
Dit betekent voor ons een ingrijpende wijziging en we hadden het
gevoel dat er een speciale auto nodig was om dit uit te drukken.
Met de onthulling van de iosis* brengen we alle elementen van deze
nieuwe designtaal samen in één conceptauto. Deze auto staat niet
zozeer voor een nieuw hoofdstuk, maar voor een geheel nieuw boek voor
Ford of Europe. En het is nog maar het begin.
We willen met deze designtaal onze auto's onweerstaanbaar maken voor
klanten. Ze moeten de aandacht trekken wanneer ze op straat
rondrijden. Niet omdat ze extravagant zijn, maar gewoon omdat ze er
fantastisch uitzien.
* iosis: een alchemistische term die verwijst naar de laatste fase van
de omzetting van basismetaal in goud.
De designstrategie: de gedachten achter iosis
* De visie op de toekomst van het design-DNA voor Ford of Europe
* Bouwt voort op de designthema's die in Genève tot uiting kwamen
in de SAV Concept
* Maakt gebruik van kinetisch design om de energie van de bewegende
auto visueel vorm te geven
De iosis is een designvisie die voortbouwt op een aantal van de
ideeën die op de Autosalon van Genève eerder dit jaar een eerste
uitingsvorm vonden in de Ford SAV Concept.
In wezen belichaamt de iosis alle elementen van het toekomstige design
van de Europese Fords. Niet al deze elementen zullen terug te vinden
zijn in elk product, maar een aantal van de belangrijkste genen zal in
de komende jaren duidelijk aanwezig zijn.
"De iosis is meer dan alleen maar een auto voor
demonstratiedoeleinden, het concept laat zien hoe het design van Ford
of Europe opnieuw wordt gedefinieerd," aldus Martin Smith, Executive
Design Director van Ford of Europe. "Het is een overduidelijk signaal,
want het is de weg die we ingeslagen zijn."
Elke autofabrikant heeft herkenbare generaties van auto's en het is de
taak van Martin Smith om de nieuwe generatie van auto's te ontwikkelen
voor Ford of Europe. Toen hij vorig jaar bij Ford in dienst kwam,
onderkende Smith dat de leidende rol van Ford op het gebied van de
rijkwaliteit een evenknie moest krijgen in de emotionele en visuele
aantrekkingskracht van de producten.
"De ontvangst die de SAV Concept heeft gekregen, lijkt te bewijzen dat
we op de goede weg zijn," zegt Smith.
"Ford of Europe staat niet alleen bekend als toonaangevend op het
gebied van dynamiek en als een van de beste op het gebied van de
afwerking, maar heeft ook een uitstekende reputatie op het gebied van
betaalbaarheid en betrouwbaarheid. En nu richten we ons op het
design", legt Smith uit. "De iosis is het signaal dat Ford zich richt
op een leidende rol in design."
âEen show als die in Frankfurt is een mondiaal podium voor de
auto-industrie, het is de grootste autoshow in de wereld en als
zodanig is het voor ons het ideale platform om het publiek en de
bedrijfstak te laten zien dat voor Ford of Europe een nieuw
designtijdperk is aangebroken.â
"Wat we proberen te doen, is het visualiseren van de rijkwaliteiten
van Ford-modellen. We noemen dat het kinetische design van Ford en
wanneer je naar de iosis kijkt, zie je dat die auto energie in
beweging visualiseert. Kinetisch design definieert het DNA dat ons een
leidende rol op design gebied zal opleveren."
Het designproces: traditie en technologie komen samen
Het is hartverwarmend om twee jongemannen, de één Engels en de ander
Italiaans, die elkaars taal nauwelijks begrijpen, samen een kartonnen
sjabloon voor de dakverlichting van de iosis te zien maken.
In een tijdperk waarin de microchip elk aspect van ons leven
overheerst, zien we hier twee individuen die over hun ideeën kunnen
communiceren via een paar strepen met een viltstift en een paar
knipjes met een schaar.
De muren van de studio van de modelbouwer in Turijn, Italië, zaten
volgeplakt met handgemaakte tekeningen van de ideeën die het
designteam met de iosis voor ogen had. Af en toe zag je een vakman met
een onaffe component in de hand, de lasnaden nog zichtbaar, naar de
muur lopen om zijn werk te controleren aan de hand van een
designschets en dan teruggaan naar zijn werkbank om zijn taak met
gepaste nauwkeurigheid te voltooien en het onderdeel met de hand te
perfectioneren.
In een andere werkplaats vlakbij wordt een zelfde toegewijde
vaardigheid ingezet voor de afwerking en materialen van het
interieur.
Ford produceert duizenden auto's per dag en het productieproces wordt
uiterst nauwgezet gecontroleerd met computers. Maar wanneer het om
conceptauto's gaat, is het designteam weer aangewezen op via
generaties overgeleverde vaardigheden en kennis.
Stefan Lamm, Chief designer for Exteriors van Ford of Europe, zegt:
"Dat wil niet zeggen dat we geen gebruik maken van Computer Aided
Design of Computer Aided Engineering. Dat doen we zeker, maar alleen
op de juiste plek en op het juiste tijdstip."
De iosis zag het levenslicht in de vorm van een serie tekeningen die
exterieurdesigner Andrea di Buduo van Ford Europe met de hand maakte,
volgend op een aantal briefings van Martin Smith. Het team, dat verder
bestond uit Domenico Tonello en Stefan Lamm, verfijnde het design om
het uitdrukking te laten geven aan het nieuwe design-DNA van Ford of
Europe.
Tegelijkertijd was een designteam onder leiding van Nikolaus
Vidakovic, en verder bestaand uit Ernst Reim en Tony Peat, bezig met
de ontwikkeling van een vergelijkbaar thema voor het interieur. Een
team onder leiding van Ruth Pauli en met als leden Silke Welskopp en
Laura Blossfeld hield zich in de tussentijd bezig met concepten voor
kleuren en materialen.
Toen de thema's eenmaal waren vastgesteld, werd het design met behulp
van de computer verfijnd en daarna als voorstel gepresenteerd aan het
senior management van Ford of Europe.
Het uiteindelijk met de computer gegenereerde beeld van de iosis werd
gebruikt om naar de volgende fase te gaan, de ontwikkeling van een
3D-model. De Photoshop-afbeelding werd verder verfijnd en toen
iedereen het eens was over het definitieve design, werd dit design
blootgesteld aan software, genaamd Alias, die het oppervlak ruwweg
traceert zodat machinaal een kleimodel kan worden gemaakt.
Gedurende de zes daaropvolgende weken boetseerden modelleurs de klei
zorgvuldig en nauwkeurig tot de definitieve vorm.
"Dit proces" zegt Smith "is waarschijnlijk de belangrijkste stap in de
ontstaansgeschiedenis van het design voor een auto."
De uiterst ervaren modelleurs van Ford zijn in staat om deze complexe
vorm te maken. Computergestuurde modellering is belangrijk, maar
machines hebben niet de menselijke touch, de ervaring en de
vaardigheid om de subtiele nuances van het design op waarde te
schatten. De optimale en meest efficiënte werkstroom bestaat uit een
combinatie van computermodellering en menselijke vaardigheden.
Wanneer het kleimodel gereed is, wordt dit gedigitaliseerd via een
geautomatiseerd proces dat het gehele oppervlak van de auto met
ongelooflijke nauwkeurigheid opmeet. De gescande gegevens worden
vervolgens doorgestuurd naar de modelbouwer, in dit geval Modarte in
Turijn, die deze gebruikt om het mastermodel te creëren. Maar ook dan
is het proces nog niet afgerond. Er worden nog twee of drie weken
besteed aan het handmatig verfijnen van elke sectie tot alles perfect
is. Daarna worden op basis van het mastermodel mallen geproduceerd en
worden de panelen voor de definitieve carrosserie gemaakt.
Details als de voor- en achterlampen, de grille, de uitlaat en de
velgen (die geanimeerd worden zodat de designers kunnen zien hoe ze er
in 3D-vorm uitzien) worden in Alias geproduceerd, waarna proefmodellen
worden gemaakt om ervoor te zorgen dat alles goed in elkaar past. Vaak
worden full-size 3D-afbeeldingen op een zogenaamde 'video powerwall'
gebruikt om het definitieve design nog eens te controleren.
Dan gaat alles weer terug naar de werkplaats van Modarte, waar ervaren
machinebankwerkers, metaalbewerkers en trimmers druk aan de slag gaan
om de iosis om te vormen van een serie pentekeningen in een
fantastische conceptauto.
Ontwikkeling van het exterieurdesign: een sedan die denkt dat hij een
coupé is
* Unieke verhoudingen en een magnifiek origineel design definiëren
de nieuwe designtaal van Ford of Europe
* Een origineel, in twee richtingen zwenkend en dakstijlloos
deursysteem voor maximale bereikbaarheid van het interieur
* Opvallende, ultramoderne precisieverlichting
* Camera's vervangen de achteruitkijkspiegels en bieden een
ongeëvenaard uitzicht rondom
âDeze auto is de verwerkelijking van een visie op de richting die
Ford-design in de toekomst zal inslaan. Het is een overduidelijk
signaal dat de SAV Concept die in 2005 in Genève te zien was, de
eerste stap was in een spannende ontwikkeling voor Ford-design. De
iosis is de designuiting die de toekomst van Ford in Europa
definieert.â
Martin Smith, Executive Design Director van Ford of Europe
De iosis is een opwindende mix van een sedanachtige
vierzitsconfiguratie die is gerealiseerd binnen het kader van een
gespierd coupéprofiel dat uniek is voor een auto van deze afmetingen
en in deze klasse.
Dit verbazingwekkende nieuwe designthema komt uit de pen van een team
dat werd geleid door Chief Designer Exteriors, Stefan Lamm en waarvan
Domenico âNicoâ Tonello (Design Manager, Exterior Design) en Andrea di
Buduo (Designer) deel uitmaakten. Het laat de elementen zien die hun
invloed zullen hebben op een nieuwe generatie Ford
producten.
âDe huidige generatie van Ford producten bestaat uit hedendaagse,
moderne designs die een uitstekende constructiekwaliteit en elegante
uitvoering combineren. We gebruiken die basis om de volgende generatie
auto's te makenâ, legt Lamm uit.
Maar we hoeven volgens hem alleen maar te kijken naar wat er op
designgebied gebeurt buiten de auto-industrie (bijvoorbeeld in
interieurdesign, architectuur, media en andere velden) om te zien dat
de voorzichtige benadering die dominant was tegen het einde van de
vorige eeuw, plaats heeft gemaakt voor designs die experimenteler en
gedurfder zijn. âMisschien heeft het iets te maken met het begin van
een nieuw millenniumâ, suggereert hij.
De uitdaging waarvoor Lamm en zijn team zich gesteld zagen, was om een
nieuwe designtaal te ontwikkelen op basis van de bestaande
Ford-kernwaarden en daarbij die elementen op een doortastende, frisse
en moderne manier opnieuw te interpreteren.
Smith en Lamm zijn beiden nog maar relatief kort werkzaam bij Ford en
daarom moesten de twee mannen zich eerst verdiepen in de kernwaarden
van het merk. Martin Smith legt het zo uit: "Ford produceert al jaren
auto's die fantastisch rijden en de norm hebben gesteld voor
rijdynamiek, maar dat weet je allemaal pas als je erin rijdt. Het was
onze taak om een overtuigend design te maken dat deze energie in
beweging in het gareel brengt en visualiseert."
Lamm pakt het thema op: "Bij Ford moeten we de designspirit van de
auto laten zien met een expressieve nieuwe designtaal."
"De vormen zullen eigenzinniger en emotioneler zijn, sportiever en
gespierder. Tegelijk moeten we veiligheid en dynamische prestaties
combineren en trouw blijven aan de identiteit van de 'Blue
Oval'."
Smith en zijn team begonnen met het identificeren van de grafische
elementen die worden herkend als essentiële Ford-designvormen. Een
aantal van deze elementen was voor het eerst te zien in de SAV Concept
en deze zijn voor de iosis verder ontwikkeld door het team.
Het belangrijkste van deze DNA-elementen is wat het designteam de
âomgekeerde trapezoïdeâ noemt. Het gaat hierbij om de vorm van de
luchtinlaat onder de verchroomde grille.
"De bovenste en onderste grille vormen samen het grafische nieuwe
gezicht van Ford", zegt Tonello.
Voor de iosis zijn designelementen gebruikt die bekend zijn van
raceauto's. Loop rond de auto en het gespierde profiel lijkt de auto
in het asfalt te trekken, als een sprinter die in de startblokken
staat, de vingers uitgerekt, de spieren strak, in gespannen afwachting
van het startpistool.
De iosis heeft een fantastische wegligging, is krachtig, assertief,
vol zelfvertrouwen en schreeuwt om te worden gereden: "Dat is
kinetisch design, het is energie in beweging", zegt Smith "en het is
wat Ford uniek maakt."
Een ander element dat volgens het team onontbeerlijk was, is de
verdere ontwikkeling van de geprononceerde wielkast die in 1998 voor
het eerst te zien was op de Focus.
Verder wilde het team de iosis een meer driedimensionale designtaal
geven, met een meer gebeeldhouwd aanvoelende carrosserie en een
opvallend bovenaanzicht. Hoewel deze laatste eigenschap natuurlijk van
boven het duidelijkst is, helpt het ook om de vooroverhang visueel te
verkorten.
Elementen die bijdragen aan deze nieuwe expressieve designtaal, zijn
de sterke schouders, die worden ondersteund door een dynamische lijn
die over de hele lengte van de auto loopt. De sterkte van de schouders
wordt aangevuld door de visuele kracht van de treeplank, die op zijn
beurt wordt uitgebalanceerd door de grafische kracht van de DLO (Day
Light Opening).
Het motief van de omgekeerde trapezoïde komt overal in het exterieur
en interieur van de iosis terug in volledige, overdreven of
gedeeltelijke vorm, waarmee een uniek designkenmerk voor de nieuwe
generatie van Blue Oval-producten is gecreëerd. Het is bijvoorbeeld
niet moeilijk om dit kenmerk terug te zien in de 20" velgen, gewalst
uit solide aluminium staven, met de contrasterende gepolijste en
geanodiseerde afwerking die het 3D-design nog eens extra
benadrukt.
Een ander terugkerend designthema is de 'kick-up' in de DLO bij de
âCâ-dakstijl, die terugkomt in het design van de koplampen. Dat doet
ook denken aan de 'kick-up' in de motorkap die het bovenste oppervlak
omhoog brengt om voldoende ruimte te laten voor de harde motorpunten
eronder. Deze richel loopt door langs de âAâ-dakstijl en hoekrail en
eindigt in de opvallende, katachtige achterlampclusters.
Een van de meest opvallende perspectieven op de auto wordt verkregen
wanneer deze van rechtsachter wordt bekeken, waar het samenspel van de
afgekante rand van de achterruit en de overeenkomende vorm van de
achterlampen een onmiddellijk herkenbaar grafisch element oplevert,
waarbij de vorm van de uitlaat het plaatje compleet maakt. Het zijn
deze complexe oppervlakken en de grote aandacht voor details die de
iosis zijn gespannen, gespierde wegligging geven.
De groeiende reputatie van Ford op het gebied van vakmanschap,
kwaliteit en aandacht voor details wordt verder versterkt en
ontwikkeld in de iosis en, met name, in de lampen. Het zijn zorgvuldig
vervaardigde juweeltjes van autodesign die zijn gemonteerd in gewalste
aluminium structuren.
De koplampen hebben aan de binnenkant een ronde LED voor stadslicht
met een verticaal schijnende dagverlichting, waarmee deze wordt
gescheiden van de richtingaanwijzer op de buitenrand en onder dat
alles zitten tien LED's voor het grote licht, die verschijnen wanneer
ze vanuit buizen, als een serie lasers, worden verlicht.
Het thema keert terug aan de achterkant met het nieuwe design van de
achterlichten waarvoor een cirkel met een afgevlakte bovenkant wordt
gebruikt, aan de buitenkant geflankeerd door de richtingaanwijzers en
aan de binnenkant door de remlichten. Naast het verplichte hoog
gemonteerde remlicht is er een extra serie LED's boven de venturi die
automatisch intenser gaan branden als het zicht vanwege
weersomstandigheden minder wordt of als de bestuurder harder remt.
De geavanceerde technologie die wordt toegepast in de iosis, is
praktisch en realistisch. In de rand van de achterbumper is een camera
geïnstalleerd, als aanvulling op de camera's die zijn geïnstalleerd
op elk portier, ter vervanging van conventionele spiegels. Door de
drie camera's te gebruiken in combinatie met de binnenspiegel, is de
bestuurder verzekerd van een volledig achteruitzicht. De
exterieurcamera's zijn precies gefabriceerde stukjes aluminium, naar
achteren gebogen om de visuele sportiviteit van de auto nog eens te
onderstrepen.
Een bijzonder opvallend aspect van de iosis is de manier waarop de
zwenkende deur is geplaatst. Het maakt het interieur volledig en
gemakkelijk toegankelijk. De deuren zijn gemaakt van F1-achtige
koolstofvezel om ze licht te houden. Ze worden aangedreven door
elektrische motoren die de deuren opwaarts en naar buiten zwenken
vanaf de âAâ- en âCâ-dakstijlen via een systeem van geraffineerde
scharnieren die ervoor zorgen dat geen extra ondersteuning nodig is
wanneer de deuren open staan. Omwille van de structurele integriteit
en de veiligheid is de achterdeur vastgepind in de hoekrail en de
drempel om te voorzien in de âBâ-dakstijl. De achterdeur kan alleen
worden geopend als de voordeur open is.
Ontwikkeling van het interieurdesign: hightech looks gecombineerd met
gebruiksgemak
* Interieurdesign is een aanvulling en uitbreiding op de thema's van
het exterieurdesign
* Technisch karakter wordt gecombineerd met geraffineerd ontwerp en
bijzondere materialen
* Stuurwiel en versnellingspook zijn een toonbeeld van
functionaliteit en het geïnspireerde materiaalgebruik in de
iosis
âWe weten dat design een belangrijke motiverende factor is bij de
aanschaf van een auto. Binnen de grenzen van de goede smaak moet
continu naar vooruitgang worden gezocht. De afwezigheid van
âBâ-dakstijlen is een typisch voorbeeld van deze benadering in de
iosis. Het resulteert in een spectaculair zicht op het interieur
wanneer de deuren open staan.â
Martin Smith, Executive Design Director van Ford of Europe
Onder de leiding van Nikolaus Vidakovic, Chief Designer Interiors en
Ruth Pauli, Chief Designer Colour and Trim, is een gedurfd en
futuristisch interieur gecreëerd voor de iosis, een interieur dat
volledig is afgestemd op het exterieur van de auto.
"Het interieur volgt dezelfde richting als het exterieurdesign", zegt
Vidakovic, "maar het kan die richting maar tot op zekere hoogte
volgen: het interieur van een auto moet altijd iets uitnodigends
hebben."
Voor interieurdesigners Ernst Reim en Tony Peat bleek het exterieur
een sterke stimulans: "Het meest dominante aspect is voor mij de
wegligging en verhouding en het algehele gevoel van dynamisme, zowel
sportief als gespierd," aldus Peat.
"We moesten veel van die taal van het oppervlak overbrengen naar het
interieur. Vaak kunnen het exterieur en het interieur verschillend
zijn met elk een eigen designtaal. Maar vanwege de manier waarop de
deuren van de iosis open gaan, moest er een directe visuele link zijn
tussen het interieur en het exterieur."
Via een vergelijkbaar proces kwamen Ruth Pauli en haar designers van
kleuren en bekledingen, Silke Welskopp en Laura Blossfeld, uit op zeer
kenmerkende materialen voor de iosis.
Maar zij legt uit dat ook heel andere, niet aan de auto-industrie
gerelateerde, factoren een cruciale rol hebben gespeeld bij de keuze
van materialen en kleuren: "Het is essentieel om het dynamische
sportieve exterieur op een heel moderne manier te interpreteren," zegt
Pauli. "Het was van wezenlijk belang om futuristische materialen te
combineren met geraffineerde materialen. Er zijn hightech materialen
zoals rubber gecombineerd met leer, gecombineerd met neopreen en
aluminium componenten van hoge kwaliteit. De sfeer die wij wilden
oproepen is een combinatie van een technisch karakter met
raffinement."
Tony Peat wilde een licht, luchtig interieur maken via het subtiele
gebruik van structuren en materialen, maar met de nadruk op de
gerichtheid op de bestuurder. "Auto's van Ford worden gewaardeerd
omdat ze bestuurdergericht zijn en wij wilden daar al onze aandacht op
richten," verklaart hij.
Het interieurteam wil dat de bestuurder door het interieur wordt
verleid zodra de deuren open gaan. De blik wordt onmiddellijk gevangen
door het ultramoderne stuurwiel dat is gemaakt van solide aluminium
met contrasterende oranje duimgrepen van handschoenenleer en een
zwartleren airbagplaat.
Pauli en Peat zijn beiden trots op het futuristische design, dat
elementen van een straaljager lijkt te combineren met die van een
sportmotor: Pauli heeft in de vliegtuigindustrie gewerkt en Peat is
naar eigen zeggen een motorfanaat.
Het beste voorbeeld van deze benadering is de door Focus World Rally
Car geïnspireerde sequentiële versnellingspook, op een handbreedte
afstand van het stuurwiel. De pook is prachtig gemaakt van solide
aluminium en afgewerkt in een uniek geanodiseerd warm bruingrijs met
oranje leer en is daarmee de belichaming van alle thema's die doorheen
het interieur te vinden zijn: hedendaags vakmanschap,
kwaliteitsmaterialen en een snufje verrassende technologie met de
startknop die onder een klepje op de pook is gemonteerd.
Vóór de bestuurder is er een eenvoudige instrumentenbehuizing met
geneutraliseerde wijzers als die van een chronometer van hoge
kwaliteit. Tussen de wijzerplaten bevindt zich een high-definition
LCD-scherm voor navigatie of weergave van het beeld van de drie
achteruit gerichte camera's.
Vidakovic beschrijft de middenkolom als de "kunstgalerij" van de auto,
met extra schakelaars die kunnen worden gebruikt in combinatie met, of
in plaats van, het touchscreen voor navigatie of de knoppen van het
in-car entertainmentsysteem of de airconditioning.
De middenkolom is tevens de behuizing voor aansluitpunten voor twee
geheugensticks. Het is mogelijk dat in de toekomst geen conventionele
sleutel of zelfs een afstandsbediening meer wordt gebruikt, maar in
plaats daarvan een geheugenstick. De geheugenstick functioneert als
een beveiligingsapparaat, maar bevat tevens alle persoonlijke
voorkeuren van de bestuurder voor radiostations, routes en de
schermconfiguratie en zelfs rijvoorkeuren.
Alle secties, van het instrumentenpaneel via de middenkolom naar de
console, vormen een tegenhanger van de opvallende vormen van het
exterieur. Het instrumentenpaneel zelf heeft een smalle en complexe
vorm die om de inzittenden op de voorstoelen van de auto vloeit.
Het interieurteam heeft opvallende stoelen ontwikkeld, met frames die
de structuur van een ribbenkast en de ruggengraat omvatten, en gemaakt
van aluminium en gemodelleerd rubber. De voorstoelen worden van elkaar
gescheiden door een 'flying bridge' middenconsole waarin de
elektronische parkeerrem is ondergebracht. Gezien vanaf de
achterstoelen zijn de aan de motorsport ontleende designelementen
overduidelijk.
De analogie met uitlaten is toepasselijk, aangezien de
ventilatieroosters, die een duw- en trekknop hebben waarmee de bladen
zich als een bloem ontvouwen, zijn geïnspireerd op de naverbranders
van straaljagers. Deze aan straaljagers ontleende beeldspraak wordt in
de deuren gemarkeerd met aluminium elementen die van de
ventilatieroosters weg spits toelopen.
Een ander verrassend aspect van het interieur is het uitgebreide
gebruik van elektroluminescent folie voor de verlichting van de deuren
en het plafond. Dit is een bijzonder milieuvriendelijk materiaal dat
een aangenaam, gelijkmatig licht afgeeft en in alle vormen kan worden
geknipt. Vandaar het plafondpatroon dat doet denken aan de geogliefen
in het Peruaanse Nazca-gebied.
Ruth Pauli was erop gespitst om het kleur- en materiaalgebruik van
Ford een impuls te geven door nieuwe combinaties te onderzoeken: "Ik
wilde een ambiance scheppen met technische metalen en andere
afwerkingen in combinatie met frisse en heldere, modern ogende
materialen. Een beeld dat maar bleef terugkomen was dat van een
kikvorsman. Het resultaat is dat we neopreen in een technische oranje
tint en in een donkere houtskooltint hebben gebruikt, met hetzelfde
stiksel dat ook wordt gebruikt voor wetsuits, met name in de delen
waarmee de inzittenden in aanraking komen."
Voor de iosis is speciaal een unieke leren afwerking met een subtiele
metallic uitstraling ontwikkeld. Het natuurlijke weefsel is te zien in
een diepe houtskooltint en het oppervlak is geaccentueerd met een
subtiele grafiettint.
In andere contactgebieden, zoals het stuurwiel en de versnellingspook,
wordt de strakke, kille hardheid van metaal gecombineerd met de
perzikachtige zachtheid van oranje handschoenenleer. Voor de bovenste
gedeelten van de middenkolom en de console is leer gebruikt dat
overloopt in rubber in het onderste gedeelte. Daarmee wordt een
duidelijke grafische splitsing bereikt die doorloopt tot de
vloerbekleding.
Voor de vloer is de conventionele vloerbedekking vervangen door een
stugger, gestructureerd weefsel met technische accenten in
zilver.
"De architectuur van het interieur is op zich tamelijk eenvoudig",
legt Vidakovic uit, "maar het design wordt zichtbaar in de
gedetailleerde uitvoering en de keuze van contrasterende materialen
die ongebruikelijk zijn voor toepassingen in auto's."
Designgroep van Ford of Europe: versterking van de Europese
uitstraling
De toenemende complexiteit en het toenemende volume van het designwerk
dat bijna vereist is in de zich ontwikkelende automarkt, hebben ertoe
geleid dat Martin Smith de designgroep van Ford of Europe een andere
structuur heeft gegeven: "Ford is een pan-Europees merk, niet Duits of
Engels, en we willen als zodanig worden erkend. Het is mijn doel om
producten af te leveren die een typisch Europese smaak en
aantrekkingskracht hebben.â
De twee Europese designcentra van Ford bevinden zich in Merkenich in
Duitsland en Dunton in Engeland. Op het designproces in de twee landen
wordt toezicht gehouden door een geïntegreerd managementteam met
duidelijk gedefinieerde verantwoordelijkheden.
De rol van Chris Bird als Director of Design Integration and
Operations is cruciaal voor de integratie van de rollen van Stefan
Lamm, die leiding geeft aan het exterieurdesign voor alle modellijnen,
en Nikolaus Vidakovic, die hetzelfde doet voor het
interieurdesign.
Claudio Messale geeft leiding aan ontwerp en uitvoering van de
productie. Met zijn vaardigheden op designgebied en technische kennis
is het zijn taak om de integriteit van de designs te waarborgen
wanneer deze in productie worden uitgevoerd. Tot slot is er Ruth Pauli
die verantwoordelijk is voor kleuren en materialen voor alle
productlijnen.
Dit team van designleiders wordt ondersteund door een aantal
hoofddesigners en designmanagers die verantwoordelijk zijn voor een
productlijn.
AutoRai