GroenLinks tegen liberalisering in zeehavens
30 augustus 2005
Deze week besprak de Vervoerscommissie van het Europees Parlement een
wetsvoorstel dat de marktwerking in zeehavens moet regelen. GroenLinks
europarlementariër Lagendijk pleitte voor verwerping van het voorstel, omdat
de richtlijn overbodige regelgeving produceert die bij doorvoering in veel
havens funest kan uitpakken voor de arbeidsomstandigheden.
Nederlands "nee"
Volgens Lagendijk is het onzin om iets vanuit Brussel te
herorganiseren wat in de meeste lidstaten, waaronder Nederland, nu
naar tevredenheid geregeld is. Dit soort bemoeienis is volgens hem nu
juist niet de les die we uit het Nederlandse 'nee' tegen de
EU-grondwet moeten trekken. Veel kritiek op de EU tijdens de
referendumcampagne richtte zich nu juist op Europese regelgeving die
door velen als overbodig en / of te gedetailleerd wordt beschouwd. Het
moet volgens Lagendijk mogelijk zijn om in het Parlement een
meerderheid te vinden voor verwerping van het voorstel, te meer omdat
het Parlement twee jaar geleden een eenduidig voorstel ook al naar de
prullenmand verwees.
Gerichte maatregelen
Lagendijk: "Slechts een minderheid van de Europese havens heeft
problemen met het functioneren van de markttoegang. Daarom moeten we
gerichte maatregelen treffen voor deze havens, in plaats van een
algemene Europese regel uit te vaardigen." Mocht er in het Parlement
geen meerderheid te vinden zijn om de richtlijn in haar geheel van
tafel te vegen, dan zal Lagendijk zich inzetten voor een zeer
specifieke richtlijn die havens tevens verplicht om bij het vergeven
van vergunningen de standaards van de International Labour
Organisation te hanteren.
Sociale dumping
Dat betekent dat werknemers in de havens niet zo maar op straat kunnen
worden gezet als een dienstverlener in de haven plaats moet maken voor
een ander, goedkoper opererend bedrijf. Lagendijk: "Met de ILO
standaards kunnen we sociale dumping in de havens voorkomen." De
Nederlandse regering heeft al laten weten zich te verzetten tegen het
invoeren van de ILO standaards in de havens, en flexibiliteit op de
arbeidsmarkt te verkiezen boven deze internationale sociale afspraken.
Moordende concurrentie
Lagendijk is voorstander van Europese regels voor transparantie inzake
staatssteun aan de havens. Dergelijke regels kunnen een einde maken
aan de moordende concurrentie tussen de Europese zeehavens, die vaak
ten koste gaat van mens en milieu, en die de Europese economie op
termijn geen goed doet. "Maar daarvoor hebben we deze richtlijn niet
nodig, er komt binnenkort een algemene richtlijn over staatssteun,"
aldus Lagendijk.
Dissidenten
Het Europees Parlement zal nog voor het eind van het jaar stemmen over
de havenrichtlijn. Vooralsnog zijn de linkse partijen tegen het
voorstel en de liberalen en conservatieven vóór. Maar Lagendijk hoopt
met hulp van sociaalvoelende dissidenten uit de conservatieve en
liberale fracties een meerderheid te vinden om de richtlijn te
verwerpen.
Zie ook http://www.pp2stop.org/
«
GroenLinks