GroenLinks

GroenLinks tegen liberalisering in zeehavens

30 augustus 2005

Deze week besprak de Vervoerscommissie van het Europees Parlement een wetsvoorstel dat de marktwerking in zeehavens moet regelen. GroenLinks europarlementariër Lagendijk pleitte voor verwerping van het voorstel, omdat de richtlijn overbodige regelgeving produceert die bij doorvoering in veel havens funest kan uitpakken voor de arbeidsomstandigheden.

Nederlands "nee"
Volgens Lagendijk is het onzin om iets vanuit Brussel te herorganiseren wat in de meeste lidstaten, waaronder Nederland, nu naar tevredenheid geregeld is. Dit soort bemoeienis is volgens hem nu juist niet de les die we uit het Nederlandse 'nee' tegen de EU-grondwet moeten trekken. Veel kritiek op de EU tijdens de referendumcampagne richtte zich nu juist op Europese regelgeving die door velen als overbodig en / of te gedetailleerd wordt beschouwd. Het moet volgens Lagendijk mogelijk zijn om in het Parlement een meerderheid te vinden voor verwerping van het voorstel, te meer omdat het Parlement twee jaar geleden een eenduidig voorstel ook al naar de prullenmand verwees.

Gerichte maatregelen
Lagendijk: "Slechts een minderheid van de Europese havens heeft problemen met het functioneren van de markttoegang. Daarom moeten we gerichte maatregelen treffen voor deze havens, in plaats van een algemene Europese regel uit te vaardigen." Mocht er in het Parlement geen meerderheid te vinden zijn om de richtlijn in haar geheel van tafel te vegen, dan zal Lagendijk zich inzetten voor een zeer specifieke richtlijn die havens tevens verplicht om bij het vergeven van vergunningen de standaards van de International Labour Organisation te hanteren.

Sociale dumping
Dat betekent dat werknemers in de havens niet zo maar op straat kunnen worden gezet als een dienstverlener in de haven plaats moet maken voor een ander, goedkoper opererend bedrijf. Lagendijk: "Met de ILO standaards kunnen we sociale dumping in de havens voorkomen." De Nederlandse regering heeft al laten weten zich te verzetten tegen het invoeren van de ILO standaards in de havens, en flexibiliteit op de arbeidsmarkt te verkiezen boven deze internationale sociale afspraken.

Moordende concurrentie
Lagendijk is voorstander van Europese regels voor transparantie inzake staatssteun aan de havens. Dergelijke regels kunnen een einde maken aan de moordende concurrentie tussen de Europese zeehavens, die vaak ten koste gaat van mens en milieu, en die de Europese economie op termijn geen goed doet. "Maar daarvoor hebben we deze richtlijn niet nodig, er komt binnenkort een algemene richtlijn over staatssteun," aldus Lagendijk.

Dissidenten
Het Europees Parlement zal nog voor het eind van het jaar stemmen over de havenrichtlijn. Vooralsnog zijn de linkse partijen tegen het voorstel en de liberalen en conservatieven vóór. Maar Lagendijk hoopt met hulp van sociaalvoelende dissidenten uit de conservatieve en liberale fracties een meerderheid te vinden om de richtlijn te verwerpen.

Zie ook http://www.pp2stop.org/

«