FNV

Stakers uit de haven maken lawaai voor de Tweede Kamer

Naar verwachting zo'n vijftienhonderd stakende havenwerkers zijn woensdagochtend naar Den Haag vertrokken om lawaaiig te demonstreren voor de bescherming van hun vak. Het parlement debatteert straks over het omstreden kabinetsplan ILO-verdrag 137 op te zeggen. In werkkleding en met de helmen op zijn de stakers, die het werk acht uur neerleggen, in de bussen gestapt. Ze maken zich zorgen over de veiligheid bij het laden en lossen, hun werkgelegenheid en afbraak van hun arbeidsvoorwaarden als de registratie van erkende havenwerkers verdwijnt. Goedkope, ondeskundige krachten kunnen het werk dan overnemen.

ILO-verdrag 137 bepaalt dat alleen geregistreerde havenwerkers mogen laden en lossen. De Geus wil daarvan af nu de werkgevers toch niet aan registratie meewerken. Het kabinetsbeleid is bovendien gericht op het flexibeler maken van de arbeidsmarkt.

Woensdagochtend om 8.00 uur vertrok een protestmars van het Malieveld naar het Plein voor de Tweede Kamer. Daar houdt FNV Bondgenoten de hele ochtend een manifestatie terwijl de Tweede Kamer met de minister debatteert over de voorgenomen opzegging van het verdrag.

FNV Bondgenoten presenteert de Kamerleden zijn visie op een gezonde tewerkstelling in de havens. Volgens vakbondsbestuurder Niek Stam is de organisatie in de buurlanden België en Duitsland een goed voorbeeld, hoewel deze landen het ILO-verdrag niet hebben ondertekend. Daar wordt echter uit eigen beweging nauw samengewerkt om de arbeidsmarkt in de havens te reguleren.

De rechter bepaalde op 29 september 2004 op verzoek van FNV Bondgenoten dat de weigering van de Staat om de registratie te bewerkstelligen in strijd is met het doorn ons land wel geratificeerde ILO-verdrag. Tegelijkertijd bepaalde de rechter dat de regering niet kan opleggen de registratie in een wet te regelen, omdat hij dan op de stoel van de politiek zou gaan zitten.

Om uit de patstelling te komen, besloot De Geus het verdrag dan maar op te zeggen. "Dit is toch te gek voor woorden", reageerde vakbondsbestuurder Stam subiet. "De Geus rijdt door rood en haalt dan het stoplicht maar weg."

ILO-verdrag 137 (betreffende de sociale gevolgen van laad- en losmethoden) is in 1976 door Nederland geratificeerd. Twintig jaar zorgden de werkgeversorganisaties in Rotterdam en Amsterdam voor de pasjesregeling. Maar deze organisaties bestaan niet meer.

Zie hier het persbericht over het wetsvoorstel van De Geus dat in de Tweede Kamer aan de orde is.

Hieronder is de vakbondsvisie over de tewerkstelling in de havens op te halen.
Attachments:
vakbondsvisie Tewerkstelling Havens.doc