Stakers uit de haven maken lawaai voor de Tweede Kamer
Naar verwachting zo'n vijftienhonderd stakende havenwerkers zijn
woensdagochtend naar Den Haag vertrokken om lawaaiig te demonstreren
voor de bescherming van hun vak. Het parlement debatteert straks over
het omstreden kabinetsplan ILO-verdrag 137 op te zeggen.
In werkkleding en met de helmen op zijn de stakers, die het werk acht
uur neerleggen, in de bussen gestapt. Ze maken zich zorgen over de
veiligheid bij het laden en lossen, hun werkgelegenheid en afbraak van
hun arbeidsvoorwaarden als de registratie van erkende havenwerkers
verdwijnt. Goedkope, ondeskundige krachten kunnen het werk dan
overnemen.
ILO-verdrag 137 bepaalt dat alleen geregistreerde havenwerkers mogen
laden en lossen. De Geus wil daarvan af nu de werkgevers toch niet aan
registratie meewerken. Het kabinetsbeleid is bovendien gericht op het
flexibeler maken van de arbeidsmarkt.
Woensdagochtend om 8.00 uur vertrok een protestmars van het Malieveld
naar het Plein voor de Tweede Kamer. Daar houdt FNV Bondgenoten de
hele ochtend een manifestatie terwijl de Tweede Kamer met de minister
debatteert over de voorgenomen opzegging van het verdrag.
FNV Bondgenoten presenteert de Kamerleden zijn visie op een gezonde
tewerkstelling in de havens. Volgens vakbondsbestuurder Niek Stam is
de organisatie in de buurlanden België en Duitsland een goed
voorbeeld, hoewel deze landen het ILO-verdrag niet hebben ondertekend.
Daar wordt echter uit eigen beweging nauw samengewerkt om de
arbeidsmarkt in de havens te reguleren.
De rechter bepaalde op 29 september 2004 op verzoek van FNV
Bondgenoten dat de weigering van de Staat om de registratie te
bewerkstelligen in strijd is met het doorn ons land wel geratificeerde
ILO-verdrag. Tegelijkertijd bepaalde de rechter dat de regering niet
kan opleggen de registratie in een wet te regelen, omdat hij dan op de
stoel van de politiek zou gaan zitten.
Om uit de patstelling te komen, besloot De Geus het verdrag dan maar
op te zeggen. "Dit is toch te gek voor woorden", reageerde
vakbondsbestuurder Stam subiet. "De Geus rijdt door rood en haalt dan
het stoplicht maar weg."
ILO-verdrag 137 (betreffende de sociale gevolgen van laad- en
losmethoden) is in 1976 door Nederland geratificeerd. Twintig jaar
zorgden de werkgeversorganisaties in Rotterdam en Amsterdam voor de
pasjesregeling. Maar deze organisaties bestaan niet meer.
Zie hier het persbericht over het wetsvoorstel van De Geus dat in de
Tweede Kamer aan de orde is.
Hieronder is de vakbondsvisie over de tewerkstelling in de havens op
te halen.
Attachments:
vakbondsvisie Tewerkstelling Havens.doc
FNV