TomTom verdrievoudigt verkoop geïntegreerde, persoonlijke navigatieoplossingen
TomTom handhaaft leidende positie in EMEA
Amsterdam, 30 augustus 2005 - Uit een recent rapport van Canalys over de markt voor persoonlijke navigatieoplossingen blijkt, dat TomTom - dankzij het success van zijn TomTom GO-serie - zijn leidende positie als aanbieder van draagbare, geïntegreerde GPS-navigatieoplossingen in EMEA heeft behouden.
De verkoop van de TomTom GO is volgens schattingen van Canalys in EMEA bijna verdrievoudigd, van 90.390 stuks in het eerste kwartaal van 2005 tot 258.530 in het tweede kwartaal van 2005. Dit betekent dat TomTom's aandeel in de markt voor draagbare, geïntegreerde GPS-apparaten in Europa is gegroeid van 32% in het eerste kwartaal tot 36% in het tweede kwartaal, negen procentpunten meer dan de dichtstbijzijnde concurrent.
TomTom's serie geïntegreerde apparaten omvat TomTom GO 300, TomTom GO 500 en TomTom GO 700. Hier wordt binnenkort de TomTom RIDER aan toegevoegd, een geïntegreerd apparaat dat speciaal is ontwikkeld voor motorfietsen en scooters.
"Deze cijfers laten wederom een productief en indrukwekkend kwartaal zien", aldus Harold Goddijn, CEO van TomTom. "Met de introductie van de nieuwe serie voor TomTom GO hebben we ons duidelijk kunnen positioneren als de nummer één op het gebied van geïntegreerde apparaten en we hopen onze positie met de lancering van TomTom RIDER verder te kunnen versterken."
"Het aanbod van draagbare, geïntegreerde GPS-apparaten groeit snel en er komen steeds meer aanbieders op de markt. Dit soort apparaten maakt nu 48% uit van de totale markt voor mobiele GPS-navigatieoplossingen, vergeleken met 29% in het eerste kwartaal", aldus Chris Jones, directeur en senior analist bij Canalys. "TomTom heeft op dit gebied duidelijk een krachtig productaanbod, wat heeft geresulteerd in een verbetering van zijn leidende positie."
TomTom levert tevens niet-geïntegreerde producten voor mobiele telefoons en PDA's, namelijk TomTom MOBILE 5 en TomTom Navigator 5.
Over TomTom
TomTom NV is een toonaangevende aanbieder van persoonlijke navigatieproducten en -diensten voor de consumentenmarkt. Alle producten van TomTom worden ontwikkeld met de nadruk op innovatie, kwaliteit, gebruiksgemak en toegevoegde waarde voor de consument. TomTom biedt onder andere alles-in-één navigatieapparatuur aan, waarbij klanten het product meteen 'uit de doos' kunnen gebruiken. Daarnaast worden ook navigatiesoftwareproducten aangeboden die geïntegreerd kunnen worden met apparatuur van derden, bijvoorbeeld PDA's en smartphones. Het aanbod van producten en diensten van TomTom omvat onder meer de gerenommeerde TomTom GO familie van geïntegreerde navigatieapparatuur, TomTom Navigator software voor PDA's, TomTom MOBILE navigatiesoftware voor smartphones en TomTom Plus, een informatie- en dienstenpakket voor de TomTom navigatieproducten. TomTom werd opgericht in 1991 in Amsterdam en heeft kantoren in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Taiwan. De producten van TomTom worden zowel via een netwerk van top retailers in 17 landen als online verkocht. Voor nadere informatie verwijzen wij naar onze website: www.tomtom.com.