Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
AAN Postbus 90801
2509 LV Den Haag
colleges van Burgemeester en Wethouders Anna van Hannoverstraat 4
i.a.a. Telefoon (070) 333 44 44
Telefax (070) 333 40 33
Directeuren Sociale Dienst
Hoofden Sociale Zaken
Hoofden Financiën
Directeuren/hoofden I&A
Gemeenteraadsleden p/a griffier
Hoofdkantoor en vestigingen CWI
Hoofdkantoor UWV
Hoofdkantoor en regiokantoren IWI
Uw brief Ons kenmerk
Intercom/2005/64668
Onderwerp Datum
Verzamelbrief juli/augustus 2005 30 augustus 2005
Door middel van deze brief informeer ik u over enkele relevante ontwikkelingen op het
terrein van werk en inkomen.
1. Budgetten Inkomensdeel en Werkdeel WWB
Half juli zijn de indicatieve budgetten 2006 voor het Inkomensdeel en het Werkdeel van de
WWB voor afzonderlijke gemeenten op het Gemeenteloket gepubliceerd. In de budgetten
voor het Inkomensdeel is een fout geconstateerd en daarom zijn op 4 augustus nieuwe
indicatieve budgetten voor het inkomensdeel 2006 gepubliceerd. De fout betrof het
volgende: het budget van de grootste gemeenten werd circa 1,7 procent te hoog
weergegeven. Voor de kleinste gemeenten werd het budget 8,4 procent te laag weergegeven.
De indicatieve budgetten voor de middelgrote gemeenten waren 3,2 procent te laag
weergegeven. De fout is gemaakt bij het maken van de onderverdeling van het macrobudget
in de budgetten voor de compartimenten voor respectievelijk grote, middelgrote en kleine
gemeenten. In deze stap is een variabele abusievelijk niet in de berekening betrokken.
In september zullen de voorlopige budgetten 2006 aan gemeenten bekendgemaakt worden.
Tevens worden dan de definitieve budgetten voor 2005 vastgesteld. Gemeenten ontvangen
voor beide jaren afzonderlijk bericht. Naar verwachting zullen deze beschikkingen tussen
Prinsjesdag en 1 oktober naar de gemeenten worden verzonden. Meer informatie over de
financieringssystematiek vindt u op gemeenteloket.szw.nl
2. Financiering samenwerkingsverbanden WWB
In de verzamelbrief van 22 juni jl. bent u geïnformeerd over een mogelijke herziening van de
huidige wijze van financiering van samenwerkingsverbanden WWB. Gelet op het feit dat
besluitvorming hierover niet eerder zal plaatsvinden dan in het najaar van 2005, meld ik u dat
een eventuele herziening niet voor het uitvoeringsjaar 2006 zal gelden.
De procedure 2005 voor gemeenten om zich als samenwerkingsverband door SZW te laten
aanmerken als één entiteit zoals opgenomen in de verzamelbrief van 30 juni 2004
(Intercom/2004/40896) geldt tevens voor 2006.
3. Circulaire heffing van belasting/premie volksverzekeringen ter zake van
bijstandsuitkeringen (bijlage: pagina 1 t/m 23)
Bij besluit van 29 juni 2005, nr. CPP2005/547M heeft de Staatssecretaris van Financiën in
overeenstemming met mij besloten om de circulaire betreffende de heffing van loon- en
inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen over bijstandsuitkering van 3 maart 2003,
nr. CPP2002/3721M te vervangen door een nieuwe circulaire. In de nieuwe circulaire (nr.
CPP2005/1591) is nader uiteengezet welke regels gelden voor de heffing van
belasting/premie volksverzekeringen over bijstandsuitkeringen zoals die moet plaatsvinden
vanaf 1 januari 2004. In de nieuwe circulaire zijn de bedragen en percentages van 2005
genoemd. De circulaire voorziet tevens in een aantal specifieke richtlijnen voor zover deze
afwijken van de algemene voorschriften zoals genoemd in het "Handboek loonheffing en
premies werknemersverzekeringen". Daarnaast stelt de Belastingdienst jaarlijks de tabel en
rekenvoorschriften voor de berekeningen van loonbelasting/premie volksverzekeringen over
de bijstandsuitkeringen ter beschikking. Deze nieuwe circulaire inclusief de jaarlijkse tabel en
rekenvoorschriften kunt u vinden in de bijlage bij deze verzamelbrief. Voor de goede orde
maak ik u erop attent dat op pagina 20 van de bijlage: onder het kopje B `Heffingskortingen
via voorlopige teruggaaf' voor «combinatiekorting» gelezen moet worden :
combinatiekortingen.
4. Kernkaart Werk & bijstand (bijlage: pagina 24)
Op 27 juni j.l. heb ik in de gemeente Schiedam het startsein gegeven voor de Kernkaart Werk
en Bijstand. Dit nieuwe informatie-instrument is in belangrijke mate bedoeld voor gemeenten
zelf. Door middel van de Kernkaart wordt een beperkte set van bij het CBS en het ministerie
beschikbare gegevens op het Internet voor een ieder toegankelijk gemaakt.
Gemeenteraadsleden, maar ook cliëntenraden en anderen, worden zodoende in de gelegenheid
gesteld kennis te nemen van gemeentelijke resultaten op het gebied van Werk en Bijstand, en
deze ook onderling te vergelijken. De gegevens uit deze eerste publicatie hebben betrekking
op het jaar 2004. De Kernkaart zal in principe jaarlijks worden geactualiseerd. Een aantal
indicatoren kon nog niet over heel 2004 in beeld worden gebracht in de Kernkaart. Voor deze
indicatoren geldt dat in september/oktober a.s. een update van de cijfers plaatsvindt, zodat ook
deze indicatoren betrekking hebben op het hele jaar 2004.
Meer achtergrondinformatie over de Kernkaart treft u aan in de bijlage bij deze verzamelbrief.
De Kernkaart Werk & Bijstand kunt u raadplegen via gemeenteloket.szw.nl.
2
5. Rapport Gemeenten en de WWB I: Geprikkeld tot werken
In het kader van de evaluatie van de WWB heeft Regioplan in opdracht van het ministerie van
SZW een onderzoek verricht. Dit onderzoek heeft geresulteerd in het rapport "Gemeenten en
de WWB I: Geprikkeld tot werken".
Uit het onderzoek blijkt dat gemeenten over het algemeen enthousiast zijn over de nieuwe
Wet werk en bijstand. De verantwoordelijkheden worden daar gelegd, waar ze naar de smaak
van de respondenten ook moeten liggen: bij de gemeenten. Het nieuwe systeem van de WWB
prikkelt de gemeenten om te sturen op bijstandsvolume. Het biedt gemeenten de mogelijkheid
om de bijstandswet beter uit te voeren en meer aandacht te geven aan het bereiken van `Werk
boven inkomen'.
Ook is er commentaar van gemeenten te beluisteren. Het gaat dan bijvoorbeeld om de
toekomstbestendigheid van de prikkel en de plausibiliteit van het objectief verdeelmodel voor
het I-deel.
Het totale rapport met bijlagen kunt u vinden op gemeenteloket.szw.nl. De samenvatting van
het rapport is voor de colleges van B&W apart bijgevoegd bij deze verzamelbrief.
6. Handreiking Work First op instrumenteel niveau
Op 12 juli is de Handreiking "Work First op instrumenteel niveau" verschenen. De
Handreiking is opgesteld door StimulanSZ en gefinancierd door het ministerie van SZW.
De Work First-methodiek wordt door steeds meer gemeenten als waardevol instrument gezien
in het kader van het eigen lokale reïntegratiebeleid. De handreiking beschrijft en analyseert
een aantal hoofdmodellen van Work First op hun praktische uitwerking. Waar moet je als
gemeente aan denken als je dit model wilt gaan toepassen: juridische aspecten,
uitvoeringsaspecten, noodzakelijke afspraken, enz.
De handreiking kunt u vinden op gemeenteloket.szw.nl.
7. Uitvoering kinderopvangtoeslag 2006 (bijlage: pagina 25)
Sinds 1 januari 2005 is de Belastingdienst verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet
Kinderopvang. Via de belastingdienst kunnen ouders een bijdrage in de kosten van
kinderopvang aanvragen; de Tegemoetkoming kinderopvang. Per 1 januari aanstaande valt de
Wet Kinderopvang onder de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen (Awir) en zal de
Tegemoetkoming kinderopvang voortaan kinderopvangtoeslag gaan heten. De
kinderopvangtoeslag kent een andere berekeningssystematiek en zal maandelijks vooraf
uitbetaald worden. Om dit vooruit betalen mogelijk te maken moet de aanvraag voor
kinderopvangtoeslag over de maand januari 2006 vóór 1 november 2005 bij de
Belastingdienst worden ingediend.
In de bijlage bij deze verzamelbrief vindt u een uitgebreide toelichting, evenals op
www.toeslagen.nl.
3
8. Gemeentelijk beleid sociaal-medische doelgroep en kinderopvang
Voor het jaar 2005 zijn gemeenten met een eenmalige overheveling van 17,668 miljoen
naar het Gemeentefonds in staat gesteld om een eigen regeling te treffen voor de
kinderopvang voor huishoudens met een sociaal medische problematiek. U bent hierover in
de ledenbrief van de VNG van september 2004 en bij de brief van de minister van SZW van 6
december 2004 geïnformeerd.
Dit beleid zal in de jaren 2006 en 2007 vooralsnog worden gecontinueerd, omdat het past bij
de in de zorgsector geldende tendens van verschuiving van verantwoordelijkheden richting
gemeenten. Zoals nu blijkt uit signalen van gemeenten is het bedrag dat in 2005 in het
Gemeentefonds is gestort voor deze huishoudens niet toereikend. De reden hiervan is dat niet
was voorzien dat werknemers met een chronisch zieke of gehandicapte partner in 2004 een
bedrijfsplaats hadden, terwijl zij in 2005 op een kinderopvangplaats op sociaal-medische
indicatie via de gemeente zijn aangewezen.
Daarom zal voor het jaar 2006 uit het budget van de Wet kinderopvang 27,5 miljoen naar
het gemeentefonds worden overgeheveld.
Voor 2007 is de toevoeging 0,4 miljoen lager, namelijk 27,1 miljoen, omdat er van wordt
uitgegaan dat minder mensen met een ontbrekende werkgeversbijdrage te maken hebben. In
de loop van 2007 zal vervolgens een besluit worden genomen of de huidige situatie waarbij
de gemeenten verantwoordelijk zijn voor de financiering van kinderopvang voor deze
doelgroep wordt gecontinueerd, en/of dat de doelgroep onder een ander wettelijk regime
komt, zoals bijvoorbeeld de WMO.
9. Reïntegratie-inspanningen door gemeenten ten behoeve van personen die een WW-
uitkering ontvangen
Naar aanleiding van een vraag van Kamerlid Weekers tijdens een Algemeen Overleg heb ik
laten onderzoeken of er wettelijke belemmeringen zijn bij het aanwenden van het W-deel voor
WW'ers.
In de WWB is vastgelegd dat de gemeente verantwoordelijk is voor de ondersteuning bij
arbeidsinschakeling (en indien nodig daarbij gebruikmakend van een voorziening) voor
bijstandsgerechtigden, niet uitkeringsgerechtigden en personen met een ANW-uitkering. In
principe is de gemeente niet verantwoordelijk voor de reïntegratie van personen met een
uitkering van het UWV, ongeacht of er sprake is van een aanvullende bijstandsuitkering. Wel
kan de gemeente in afwijking van deze hoofdregel met het UWV overeenkomen dat de
reïntegratieondersteuning van deze personen een verantwoordelijkheid is voor de gemeente
(artikel 7 WWB, eerste lid, aanhef en onderdeel a in combinatie met het derde lid, tweede
volzin).
Aan deze overeenkomsten met het UWV valt te denken bij een wijkgerichte aanpak waarbij
in een wijk een traject wordt opgezet voor werkzoekenden, waar zowel WW-gerechtigden als
WWB'ers aan kunnen deelnemen. Maar ook kan gedacht worden aan het voorkomen van
instroom in de bijstand van een persoon waarvan de WW-uitkering binnen afzienbare tijd gaat
aflopen en de inspanningen van het UWV (nog) niet hebben geleid tot uitstroom naar arbeid.
In dat geval dient er uiteraard ook afstemming plaats te vinden met het UWV voor wat betreft
de rechten en plichten van betrokkene.
Overigens is met het UWV afgesproken dat -indien er sprake is van een afloop van de WW-
uitkering en er nog een traject met betrokkene loopt- het UWV de kosten hiervan, totdat het
traject is afgerond, blijft dragen. In afwijking hiervan kan het UWV gemeenten vragen een
deel van de kosten voor haar rekening te nemen wanneer tijdens het traject sprake zal zijn van
4
overgang van WW naar bijstand; dan kan de gemeente echter wel voorwaarden stellen aan de
inhoud van het traject.
Tenslotte kan er ook nog sprake zijn van inkoop door het UWV van door of via de gemeente
aangeboden traject(-onderdelen), zoals bijvoorbeeld sociale activering of gesubsidieerde
arbeid.
De vormgeving is nadrukkelijk ruim en regelluw om de ketenpartners adequaat samen te
kunnen laten werken en in staat te stellen een praktische invulling te geven aan werk boven
inkomen.
10. Reïntegratie van herbeoordeelde arbeidsongeschikten (bijlage: pagina 26- 27)
Het UWV is sinds 1 oktober 2004 gestart met een grote herbeoordelingsoperatie. Als gevolg
van deze herbeoordelingsoperatie, is een grote groep mensen weer beschikbaar voor een plek
op de arbeidsmarkt. Om de reïntegratie van herbeoordeelden maximaal kans van slagen te
geven, is er in mei 2004 een breed samengestelde overleggroep opgericht.
Deze overleggroep bestaat uit de centrale organisaties van werkgevers en werknemers en
advies- en uitvoeringsorganisaties alsook medewerkers van mijn ministerie. Gedurende de
gehele herbeoordelingsoperatie adviseert de overleggroep de minister van SZW over het
vergroten van de kansen op werkhervatting van herbeoordeelden.
Op verschillende plaatsen in het land worden initiatieven ondernomen gericht op reïntegratie
van zieke of arbeidsongeschikte werknemers, waar werkgevers en werknemers bij betrokken
zijn. Het Ministerie van SZW wil deze initiatieven in kaart brengen. De verzamelde
initiatieven zullen op algemene bruikbaarheid worden geselecteerd en het resultaat zal,
uiteraard in overleg met betrokkenen, verspreid worden. Hiermee wordt getracht anderen op
ideeën te brengen om de start van nieuwe initiatieven te stimuleren.
Bovendien wordt onderzocht of er zich bij het (weer) in dienst nemen van gedeeltelijk
arbeidsgeschikten, in het bijzonder bij projecten die hierop zijn gericht, eventueel
belemmeringen voordoen die kunnen worden weggenomen.
Graag wil ik u daarom attenderen op de in de bijlage opgenomen brief van de minister van
SZW. Mocht u zelf informatie hebben dan kunt u deze opsturen naar het Ministerie van
Sociale Zaken en Werkgelegenheid, t.a.v. mevrouw M. Canter Visscher-Holla, Postbus
90801, 2509 LV Den Haag of mailen naar Reïntegratie@minszw.nl.
11. Wsw- indicatiestelling
Met ingang van 1 januari 2005 is CWI verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wsw-
indicatiestelling. Om te bezien hoe gemeenten, werkvoorzieningschappen en sw-bedrijven de
uitvoering van de Wsw-indicatiestelling door CWI de eerste maanden hebben ervaren, hebben
VNG en Cedris een inventarisatie gehouden onder hun leden. De geïnventariseerde vragen en
opmerkingen zijn voorzien van een antwoord en geplaatst op gemeenteloket.szw.nl (onder
`modernisering Wsw - veelgestelde vragen').
12. Vaststellingsbeleid ID-banen 2003
Ten aanzien van het vaststellingsbeleid ID-banen over het subsidiejaar 2003 heb ik besloten
om in lijn van de WWB het aantal vaststellingsgronden te beperken.
In het subsidiejaar 2003 zullen ID-subsidieontvangende gemeenten niet worden afgerekend
op de voorschriften inzake de doelgroepbepaling, de voorschriften inzake de dienstbetrekking,
de voorschriften inzake scholing en voorschriften inzake de eisen aan de werkgever.
5
Gemeenten die in 2003 ID-subsidiegelden hebben ontvangen zullen bij het vaststellingsbeleid
2003 gekort worden indien er sprake is van:
· een onjuiste opgave van het aantal bezetten ID-banen op peildatum 30 juni 2002,
· een onvolledige besteding van de ID-subsidiegelden
· een besteding van de ID-subsidiegelden anders dan kosten van arbeidsplaatsen of
reïntegratie.
De meeste vaststellingen hebben in juli jl. plaatsgevonden, de overige ID-subsidies zullen zo
spoedig mogelijk worden vastgesteld.
13. Wijziging Regeling ESF-3 met betrekking tot terugwerkende kracht (bijlage: pagina
28)
Met ingang van 1 januari 2006 zal de subsidieregeling ESF-3 worden gewijzigd. Het gaat om
wijzigingen ten aanzien van de mogelijkheid om projecten met terugwerkende kracht in te
dienen. Meer informatie over de wijzigingen vindt u in de bijlage bij deze verzamelbrief en op
www.agentschapszw.nl.
14. Privacyaspecten gegevenskoppelingen voor fraudebestrijding: er kan meer dan u
denkt (bijlage: pagina 29-30)
Artikel 64 WWB maakt niet alleen gegevensvergaring per individuele cliënt via
gegevenskoppelingen mogelijk. Het is ook mogelijk dat WWB-gegevens met andere
gegevensbestanden dan de in artikel 64 WWB genoemde bronnen worden gekoppeld, indien
dit noodzakelijk is voor het detecteren van mogelijke fraude. Uitgangspunt is dat fraudeurs
niet door de privacywetgeving beschermd worden, maar dat gemeenten juist in staat worden
gesteld door nieuwe technologieën fraude aan te pakken. Het adagium is dat fraude niet mag
lonen. Met andere woorden: fraudebestrijding loont.
Wat binnen de grenzen van privacyregelgeving en het bepaalde in artikel 64 van de WWB
allemaal mogelijk is, wordt in de bijlage bij deze verzamelbrief op hoofdlijnen uiteengezet.
15. Wetsvoorstel tot wijziging van toekenningsvoorwaarden langdurigheidstoeslag
Het inkomen heeft bij de beoordeling van het recht op langdurigheidstoeslag (Ldt) een
dubbele functie:
1. De hoogte van het inkomen wordt getoetst aan de toepasselijke bijstandsnorm; en
2. De aard van het inkomen wordt getoetst ter vaststelling van het al dan niet ontbreken
van arbeidsmarktperspectief.
In de huidige situatie toetst de gemeente de tweede functie over een periode van 60 maanden.
Als er in die periode inkomsten uit of in verband met arbeid zijn ontvangen, bestaat geen
recht op de Ldt (artikel 36, eerste lid, onderdeel b, WWB). Vanuit de Tweede Kamer is naar
voren gebracht dat dit een onredelijke uitkomst kan zijn in situaties waarin de inkomsten uit
arbeid gedurende een zo korte periode en/of tot een zodanig laag bedrag zijn ontvangen dat
daarvan niet kan worden gezegd dat de betrokkene arbeidsmarktperspectief heeft. Dit klemt
vooral in situaties waarin de betrokkene ondanks maximale inspanning toch (nog) niet in staat
is gebleken om aan het arbeidsproces deel te nemen. Daarmee kan het verlies van het recht op
Ldt een ontmoedigende werking hebben in situaties waarin de betrokkene, ondanks een
grotere afstand tot de arbeidsmarkt, toch wil proberen om aan het werk te komen.
6
Na overleg met de Tweede Kamer heb ik besloten een voorstel tot een wijziging van de
WWB in te dienen. Met die wijziging wordt beoogd het college van Burgemeester en
Wethouders de bevoegdheid te geven om af te wijken van de bepalingen in artikel 36, eerste
lid onderdeel b, indien de inkomsten uit arbeid gedurende een zo korte periode en/of tot een
zodanig laag bedrag zijn ontvangen dat daarvan in redelijkheid niet gezegd kan worden dat de
betrokkene arbeidsmarktperspectief heeft. Het streven is dat het wetstraject uiterlijk 1 april
2006 is afgerond.
16. Bestandsuitwisseling Voorlopige teruggaaf heffingskortingen 2006 ( bijlage: pagina
31)
Gezien het grote belang dat gemeente daaraan hechten, zal de Belastingdienst, op gelijke
wijze als voorgaande jaren, de gemeenten in december 2005 en januari 2006 voorzien van
gegevens over de aan bijstandsgerechtigden voor 2005 toegekende voorlopige teruggaven.
Om over deze gegevens te kunnen beschikken dient de gemeente vóór 25 november 2005 de
sofi-nummers van het gehele actuele bijstandsgerechtigden bestand via de VT-accountant bij
GemNet naar de Belastingdienst te zenden.
De Belastingdienst zal de gegevens via de VT-accountant bij Gemnet naar de gemeenten
zenden vóór 25 december 2005 en vóór 26 januari 2005. De specificatie van het sofi-
nummerbestand vindt u in bijlage bij deze verzamelbrief.
17. Loonaangifte 2006
In de Verzamelbrief van 14 januari 2005 bent u geïnformeerd over Loonaangifte 2006. Het
betreft de gevolgen van de Wet financiering sociale verzekeringen (Wfsv) en de Wet
administratieve lastenverlichting en vereenvoudiging in sociale verzekeringswetten (Walvis).
Tevens bent u geïnformeerd over de impactanalyse die het Coördinatiepunt ICT uitvoert en
waarbij gemeenten, automatiseerders, "zelfbouwers", Belastingdienst, UWV en het Ministerie
van SZW betrokken zijn. Door het Coördinatiepunt ICT is een Overzichtsdocument
Walvis/Wfsv Gemeenten opgesteld. Dit Overzichtsdocument, dat antwoorden bevat op
vragen van gemeenten en softwareleveranciers naar aanleiding van de invoering van Walvis,
Wfsv en de polisadministratie, kunt u raadplegen op gemeenteloket.szw.nl .
Door de Ministeries van SZW en Financiën en de Belastingdienst zal een handreiking worden
opgesteld voor de belastingheffing over bijstand en Loonaangifte 2006. Wanneer dit
document gereed is, zal u daarover in een volgende verzamelbrief worden geïnformeerd.
18. Nieuw zorgstelsel: de ZorgVerzekeringsWet en de Zorgtoeslag
Op 1 januari 2006 gaat de nieuwe zorgverzekering van start. Dit heeft gevolgen voor alle
burgers van Nederland en daarmee ook voor de cliënten van Sociale Diensten. Op dit moment
zijn nog niet alle details bekend, maar in de volgende verzamelbrief zult u nader geïnformeerd
worden over het nieuwe zorgstelsel.
Mocht u vragen hebben over de zorgverzekeringswet dan kunt u die stellen aan het ministerie
van VWS via het volgende emailadres: zvw@minvws.nl. U wordt verzocht uw vraag helder
te formuleren met een emailadres en telefoonnummer van de vragensteller. Daarna wordt zo
snel mogelijk contact opgenomen.
Meer informatie over dit onderwerp kunt u vinden op www.denieuwezorgverzekering.nl
7
19. Terugkomdag voor stagegemeenten
In de voorgaande verzamelbrieven heeft het ministerie van SZW gemeenten opgeroepen om
een stageplek voor 1 à 2 dagen beschikbaar te stellen voor een SZW-beleidsmedewerker.
Hieraan is door een groot aantal gemeenten gehoor gegeven. Als blijk van waardering voor
deze medewerking biedt SZW de stagegemeenten graag de gelegenheid om de Haagse
praktijk in werking te zien. De eerste van deze zogenoemde `terugkomdagen' zal plaatsvinden
op 8 september 2005. Medewerkers van het ministerie zijn al druk bezig deze dag vorm en
inhoud te geven. Het definitieve programma en de uitnodigingen zullen op korte termijn aan
de contactpersonen van de stagegemeenten worden verzonden. Noteer de datum dus alvast in
uw agenda.
U kunt zich nog steeds als stagegemeente aanmelden. Stuurt u dan een e-mail naar
gemeenteloket@minszw.nl met de naam en telefoonnummer van de contactpersoon, de
gemeente en het eventuele onderwerp in de beleidspraktijk dat wat u betreft tijdens de stage
centraal zal staan.
Wilt u de verzamelbrief in het vervolg digitaal ontvangen, dan kan dat. Stuur een e-mail met
uw naam, gemeente, functie en e-mail adres naar verzamelbrief@minszw.nl. De eerste tijd
zult u tevens de papieren versie blijven ontvangen. E-mail berichten die meer informatie
bevatten dan bovenstaande onderwerpen, zullen niet worden beantwoord. Voor vragen met
betrekking tot de verzamelbrief kunt u een e-mail sturen naar gemeenteloket@minszw.nl.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(H.A.L. van Hoof)
8
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid