Gemeente Utrecht
Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders
Persconferentie naar aanleiding van de collegevergadering om 16.00 uur in de perskamer van het stadhuis.
1. No nonsense aanpak slechte panden binnenstad
De gemeente gaat eigenaren van tientallen verwaarloosde panden in de binnenstad aanspreken op hun verantwoordelijkheid voor hun bezit. Het gaat om panden (soms met monumentenstatus) met ernstige onderhoudsgebreken die veiligheids- en gezondheidsrisico's opleveren voor bewoners en gebruikers. Door hun slechte staat zijn de panden vaak doelwit van vandalisme en doen ze afbreuk aan de beleving van Utrechts historische binnenstad. Binnenstadbewoners dringen regelmatig aan op actie tegen eigenaren van de panden, die in een aantal gevallen niet of vermoedelijk clandestien bewoond worden.
De aanpak houdt in dat de gemeente de betrokken eigenaren een inspectierapport stuurt en vraagt om hun pand te herstellen, zodat het voldoet aan wettelijke normen. Wanneer minnelijk overleg en (eventuele) planbegeleiding vanuit de gemeente op korte termijn geen resultaat opleveren dan volgt aanschrijving en start een juridisch traject. Omdat de aanpak van slechte panden een arbeidsintensieve aangelegenheid is, wordt dit najaar gestart met 15 panden.
De nieuwe projectmatige aanpak van slechte panden in de binnenstad is gebaseerd op ervaringen die de afgelopen jaren zijn opgedaan met het " Holle Kiezen Beleid ". Dat was er op gericht om zoveel mogelijk via overreding en begeleiding eigenaren van in het oogspringende vervallen panden te bewegen hun eigendom te renoveren. Omdat in veel gevallen deze minnelijke benadering toch uitliep op juridische procedures, wordt nu gekozen voor een no nonsense aanpak. De gemeente verwacht met een meer juridische aanpak sneller resultaat te boeken.
Bij een recente inventarisatie zijn in de binnenstad van Utrecht ongeveer 70 panden als slecht gekwalificeerd. In ruim 20 gevallen lopen er al procedures of wordt aan uitvoering van herstelwerkzaamheden gewerkt.
2. Voorontwerp Structuurplan Kanaleneiland Centrum ter inzage
Het college stelt het Voorontwerp Structuurplan Kanaleneiland Centrum vast en geeft deze vrij voor inspraak in de periode van 8 september tot en met 5 oktober. Inspreken kan schriftelijk, digitaal via www.utrecht.nl maar ook op de speciale inloop- en inspraakavond van 15 september. Begin volgende week wordt in de wijk een stadsplan verspreid.
In 2003 heeft de gemeente samen met vijf andere partijen vernieuwingsplannen voor Kanaleneiland Centrum gepresenteerd. Om de bouwplannen in de toekomst ook waar te kunnen maken heeft de gemeente een voorontwerp-structuurplan Kanaleneiland Centrum opgesteld. Het structuurplan is een juridisch kader voor de toekomstige bouwplannen waarin op hoofdlijnen staat beschreven waar én wat je wel en niet mag bouwen. Zo bepaalt het plan bijvoorbeeld dat er een woning komt en geen bedrijf en geeft het de plek aan waar scholen komen. Ook geeft het plan een indicatie van de maximale bouwhoogten in het gebied. Over een eventuele sloop van de corporatiewoningen wordt in dit plan geen uitspraak gedaan. Met het structuurplan blijft het voorkeursrecht voor de gemeente van kracht. Dit voorkomt dat er in de tussentijd ongewenste ontwikkelingen kunnen plaatsvinden als anderen dan de gemeente in het gebied panden en grond zouden kopen.
3. Overzicht gemeentelijk personeelsbestand
Personeel en Cijfers 2004 geeft een overzicht van het gemeentelijke personeelsbestand. Er blijkt onder meer uit dat het aantal arbeidsplaatsen bij de gemeentelijke organisatie in 2004 met 777 arbeidsplaatsen is afgenomen, waarvan ruim 700 als gevolg van de verzelfstandiging van het Gemeentelijk Vervoerbedrijf Utrecht per 1 januari 2004. De gemiddelde leeftijd van de ambtenaren is iets gedaald, eveneens door het vertrek van het vergrijsde GVU. In 2004 hebben minder allochtone medewerkers de gemeentelijke organisatie verlaten dan het jaar ervoor, maar nog steeds is hun uitstroom hoger dan het gemiddelde. Opvallend positieve ontwikkeling in het overzicht is verder de opnieuw doorzettende daling van het ziekteverzuim onder gemeentepersoneel, van 8,54 naar 6,98%. Daarnaast vermeldt Personeel en Cijfers 2004 dat voor een bedrag van ruim 75 miljoen aan externen is ingehuurd.
In vergelijking met de cijfers uit het overzicht van 2003 is dit een cijfermatige - en dus geen letterlijke - verdubbeling. Reden is de introductie van een nieuw financieel informatiesysteem en een andere wijze van registeren. Gevolg daarvan was dat veel meer werk dat eerder ook al gebeurde, in 2004 voor het eerst werd opgenomen onder de noemer 'inhuur externen'. Sec beschouwd is er sprake van een lichte stijging van de inhuur van externe deskundigen ten opzichte van 2003. De toename komt voort uit de enorme productie van o.a. woningbouw in Leidsche Rijn en andere grote infrastructurele projecten als De Utrechtse Opgave. De gemeente heeft daarbij behoefte aan specialistische kennis en kunde zoals bijvoorbeeld op het terrein van vastgoed. Aangezien dit een tijdelijke behoefte is kan er geen sprake zijn van een dienstverband en is inhuur van externen noodzakelijk. De kosten van deze inhuur komen vrijwel altijd ten laste van projecten en verhogen niet de loonkosten.
4. Burgerlid Commissie Welstand en Monumenten Oost
Aan de leden van de welstandscommissie wordt mevrouw I. F. Wijgh als eerste burgerlid toegevoegd. De nieuwe Woningwet geeft de mogelijkheid om ook niet-architecten of andere beroepsmatig betrokkenen te benoemen. Op aangeven van de gemeenteraad is hiervoor een open sollicitatieprocedure gestart, waarop 16 Utrechters hebben gereageerd. Vijf kandidaten zijn op gesprek geweest bij de selectiecommissie. Uiteindelijk is mevrouw Wijgh vanwege haar betrokkenheid en interesse als voorkeurskandidaat voorgedragen en door het college benoemd. Mevrouw Wijgh is 59 jaar en werkzaam bij de Inspectie voor het Hoger Onderwijs.