Vliegtarieven.nl

PERSBERICHT

Vliegtarieven.nl onderzoekt kwaliteit luchtvaartmaatschappijen

Haarlem, 30 augustus 2005. Het online reisburo Vliegtarieven.nl heeft een onderzoek gedaan onder haar klanten naar de kwaliteit van luchtvaartmaatschappijen. Dit onderzoek is zowel kwantitatief als kwalitatief opgezet met behulp van rapportcijfers en vluchtverslagen van passagiers.

Rapportcijfers
Totaal 16.704 economy class passagiers werden direct na hun vlucht gevraagd naar een rapportcijfer voor de luchtvaartmaatschappij. De rapportcijfers zijn opgedeeld in maaltijden aan boord, stoelcomfort en de algehele waardering voor de luchtvaartmaatschappij. Vliegtarieven.nl heeft per maatschappij de gemiddelde rapportcijfers berekend en opgedeeld in korte en lange afstandvluchten vanaf Amsterdam Airport Schiphol.

Op de Long-Haul (lange afstand vluchten; meer dan 3000 km. vanaf Amsterdam) vluchten steken de Aziatische luchtvaartmaatschappijen met kop en schouders uit boven de rest. Duidelijk op nummer één staat Singapore Airlines met een overall rapportcijfer van 8,2. Ook de maaltijd (7.6) en stoelcomfort (7.3) wordt hoog gewaardeerd bij deze maatschappij.
Op nummer twee staat Thai Airways (overall rapportcijfer 7,8) en op drie staat Malaysia Airlines (overall rapportcijfer 7,7).

Op de Short-Haul vluchten wordt de top drie gevoerd door de Hongaarse maatschappij Malev (overall rapportcijfer 7,5), British Airways (overall rapportcijfer 7,4) en LOT Polish Airlines (overall rapportcijfer 7,3).
Opvallend is dat onze nationale trots KLM niet in de top 10 voorkomt. Bij de long-haul vluchten staat KLM op plek 15 van de 24 en bij de short-haul op plek 13 van de 17.

Vluchtverslagen
Van de vluchten hebben passagiers vluchtverslagen gemaakt. Meer dan 11.000 vluchtverslagen zijn te lezen op de internetsite Vliegtarieven.nl. Dagelijks worden hier nieuwe verslagen aan toegevoegd na terugkeer van de passagier in Nederland. Bij Singapore Airlines wordt het personal entertainment systeem hoog gewaardeerd: met dit systeem in elke stoel kan de passagier de tijd doden met spelletjes, keuzefilms en muziek. De stewardess van Singapore Airlines wordt als vriendelijk, attent en hulpvaardig gekenmerkt en de kwaliteit van het eten aan boord is goed en men heeft keuze uit maaltijden.
Malev wordt geroemd om haar service en haar nieuwe Boeing 737 vliegtuigen: de crew aan boord is vriendelijk, behulpzaam en ziet er verzorgd uit. De nieuwe vliegtuigen hebben stoelen met voldoende beenruimte en lederen bekleding.
Op Vliegtarieven.nl is het complete overzicht te vinden van rapportcijfers en vluchtverslagen.

zie www.vliegtarieven.nl voor compleet overzicht rapportcijfers en vluchtverslagen.

Vliegtarieven.nl bestaat sinds 1999 en verkoopt vliegtickets van diverse luchtvaartmaatschappijen naar alle wereldwijde bestemmingen. Vliegtarieven.nl behoort tot de top 3 van Nederlandse sites die objectief vliegtickets van verschillende maatschappijen vergelijkt en verkoopt.


---

Noot voor de redactie (