KPMG
Nederlandse hotels zien voorzichtig herstel
30 augustus 2005
De hotelbranche in Nederland heeft vorig jaar de bezettingsgraad en de
opbrengst per kamer voor het eerst licht zien stijgen. Naast het
aantrekken van de economie was de toename met name een gevolg van het
groeiend aantal boekingen door bedrijven en meer boekingen via
Internet.
Daarnaast slagen de bedrijven er in toenemende mate in een betere
vergoeding voor hun kamers te realiseren bij de diverse tussenpersonen
op het Internet. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG onder de
Nederlandse hotelbranche. Door het aantrekken van de economie en meer
preventie slaagden de hotels er bovendien in het ziekteverzuim onder
het personeel fors terug te dringen, van 4,4% in 2003 tot 3,7% vorig
jaar.
De gemiddelde bezettingsgraad van de hotels steeg vorig jaar licht ten
opzichte van 2003, van 62% naar 63,4%. De stijging was vooral te zien
in de randstad en in het bijzonder bij de hotels in het hogere
prijssegment. Met name in de noordelijke provincies en in Zeeland
stond de bezettingsgraad nog onder druk. Op jaarbasis steeg de
gemiddelde opbrengst per kamer van de Nederlandse hotels van 44.348
euro in 2003 tot 45.468 euro vorig jaar. Deze stijging werd vooral
veroorzaakt door een toename van de bestedingern aan drank en voedsel
door de hotelgasten.
Uit het onderzoek blijkt voorts dat het gebruik van de traditionele
distributiekanalen van hotelkamers vorig jaar verder is afgenomen tot
73%. In 2003 werd nog 81% van de kamers geboekt via de ouderwetse
kanalen, zoals het directe contact, een touroperator of de eigen
reserveringscentrale van het hotel. Het gebruik van het Internet bij
het boeken steeg van 8% in 2003 tot 27% in 2004. Volgens Boudewijn
Tinge, verantwoordelijk voor de hotelbranche bij KPMG, zal binnen nu
en 5 jaar zon 50% van alle hotelboekingen via het Internet
plaatsvinden. Tinge: Een nadeel hiervan is echter dat de kosten van
internetboekingen voor de hôtelier relatief hoog zijn. Veel
internetagenten rekenen immers hoge boekingstarieven. Nu de economie
weer aantrekt en het resultaat van de meeste hotels verbetert, is het
van groot belang tot een betere onderhandelingspositie met deze
tussenpersonen te komen en een groter aandeel te claimen bij het
afsluiten van nieuwe contracten. Om meer grip te krijgen op
internetboekingen blijken steeds meer hotels bovendien een
revenuemanager aan te stellen, die nauw samenwerkt met een aantal
vaste online tussenpersonen, die de kamers tegen een afgesproekn prijs
mogen aanbieden. Zo willen de hotels al te grote priijsverschillen
voor een kamer via de diverse distributiekanalen voorkomen.
Het aandeel van bedrijven in het aantal boekingen nam vorig jaar jaar
licht toe en zal volgens Tinge dit jaar verder doorzetten. Tinge: Ik
zie echter wel een verschuiving van de zakelijke boekingen naar de
vrije tijdsmarkt, vooral bij het vier- en vijfsterrensegment. Daarbij
zullen de hôteliers zich in toenemende mate richten op de beleving van
het hotel en de behoefte van de hotelgast om dezelfde faciliteiten in
het hotel of de hotelkamer aan te treffen die hij ook thuis heeft.
Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039
© 2005 KPMG Holding N.V., member of KPMG International, a Swiss
cooperative. All rights reserved.