Peugeots 307 WRC derde en vierde in eentonige wedstrijd
(8/30/2005)
Op de droge en zonnige asfaltproeven van de Duitsland Rally, de elfde
wedstrijd van het World Rally Championship, konden Marcus Grönholm en
Markko Märtin met de Peugeots 307 WRC weinig uitrichten tegen de
ongenaakbare Citroëns Xsara WRC van wereldkampioen Sébastien Loeb en
François Duval.
De WK-rally in het achterland van Trier werd een ietwat saaie
vertoning met de twee merken van PSA vooraan van begin tot eind. Het
wereldkampioenschap voor constructeurs blijft echter een ongemeen
spannende strijd tussen de beide fabrikanten.
âHet enige dat de pikorde na de eerste dag van de Duitsland Rally
eigenlijk kon verstoren, was een ongeval of een technisch mankementâ,
zei Marcus Grönholm berustend. âWij hadden al snel door dat er voor
ons niet meer in zat dan de derde plaats. Niemand kon hier de
Citroëns verslaan; zij waren een klasse apart. Het positieve van
âonze eigen wedstrijdâ was, dat we die geheel probleemloos konden
rijden. De 307 WRC toonde zich zeer betrouwbaar en hoewel ik er niet
voor 110 procent tegenaan ben gegaan, heb ik de auto toch behoorlijk
op zân donder gegevenâ, aldus de Fin. Dat zijn rit vooral in de eerste
etappe zeer consistent was, werd weergegeven door zijn klasseringen:
alleen maar derde plaatsen in de zes verreden klassementsproeven.
Klein foutje
Die eerste dag speelde zich af tussen de Moezel-wijnranken; het
servicepark was gesitueerd aan de Bostalsee. Markko Märtin zette daar
na de derde klassementsproef zijn monteurs al aan het werk. Op de
openingsproef was hij na een sliding tegen een stoeprand nog goed
weggekomen, maar na nog zoân moment op 4 km van de finish van KP3
schoot de band van de velg, hetgeen de Est een halve minuut en zijn
monteurs wat extra werk kostte. Zij vervingen rechtsvoor de wielnaaf
en de schokdemper. âDom van me â ik gleed iets te ver door in een
bochtâ, zei Märtin, die terugviel van de vierde naar de zevende
positie.
Berucht Baumholder
De volgende dag maakte de teamgenoot van Grönholm de drie posities
alweer goed, geholpen door problemen bij de Fords van Toni
Gardemeister en Roman Kresta, en de Subaru van Petter Solberg. âMaar
beter wordt het niet meer, tenzij één of twee Xsaraâs in
moeilijkheden gerakenâ, oordeelde Märtin, die het niet zo op had met
de beruchte, 30 km lange Panzerplatte-proeven op het militaire
oefenterrein Baumholder. âWe hadden, om een kans te maken tegen Loeb
en Duval, bij deze rally liever wat regen gezien, maar beslist niet
vandaag. Want een nat Baumholder is heel verraderlijkâ, aldus Märtin.
Hij maakte afgezien van een in de weg rijdende Daniel Sola (Ford)
weinig spannends meer mee, net zoals Grönholm, maar won op de derde
dag wel een proef.
Wales in september
Märtin keek net als Grönholm eigenlijk al uit naar het volgende
evenement, de Wales Rally GB, die op gravel wordt verreden. âIk denk
dat we daarom in Wales een betere kans maken tegen de Citroëns. De
enige onbekende factor is het weer. De Britse rally had altijd diep in
het najaar plaats; nu voor het eerst in september. Wellicht dat de
proeven daardoor een stuk sneller zullen zijn dan we gewend warenâ,
besloot Märtin.
AutoRai