Gemeente Den Haag

augustus 2005
Verkeersveiligheid Den Haag verbeterd (29 augustus)

Het aantal verkeersongevallen met ziekenhuisgewonden blijft afnemen. Ook het aantal gevaarlijke straten en wegen daalt. Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers is in Den Haag in 2004 helaas niet afgenomen. Daarom blijft de gemeente doorgaan met het nemen van maatregelen die de verkeersveiligheid verder verbeteren. Dat schrijft wethouder Bruno Bruins (Verkeer) in de tussentijdse evaluatie van het verkeersveiligheidsplan 2003-2006.

De cijfers over 2004 laten zien dat de dalende trend in het aantal ziekenhuisgewonden van de laatste jaren doorzet. In 2004 werden er 143 verkeersongevallen geregistreerd met ziekenhuisgewonden tegen 161 in 2002 en 153 in 2003.
Het aantal gevaarlijke verkeerslocaties - locaties waar in drie opeenvolgende jaren zes of meer ongevallen met letselslachtoffers hebben plaatsgevonden - is sterk teruggelopen van 118 in 2001 tot 47 in 2004. Vooral de nieuwe verkeersregel die bromfietsers verplicht op de rijbaan te rijden en niet op het fietspad, heeft hieraan bijgedragen.
Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers schommelt in Den Haag tussen de vijftien en twintig per jaar en bleef in 2004 met vijftien verkeersdoden gelijk aan 2003. In 2004 is overigens een andere meetmethode gehanteerd dan in de voorgaande jaren. In de nieuwe cijfers worden anders dan in voorgaande jaren ook de ongevallen op de in Den Haag gelegen rijks- en provinciewegen meegeteld.

Projecten in uitvoering
Hoewel de gemeente de afgelopen jaren al een groot aantal maatregelen heeft getroffen om de verkeersveiligheid te verbeteren, staan er volgens wethouder Bruins nog veel werkzaamheden op stapel. Ieder verkeersslachtoffer is er één teveel en daarom worden twaalf onveilige verkeerspunten binnenkort veiliger gemaakt. Ook zal de komende anderhalf jaar het aantal Haagse wijken dat ingericht is als 30 km/uur gebied met 10% toenemen, aldus de wethouder.
Begin 2003 was 65% van de Haagse woonwijken ingericht als 30 km/uur gebied. Nu is dat opgelopen tot ruim 70% en de verwachting is dat in 2006 circa 80% van de Haagse wijken is ingericht als 30 km/uur gebied.

Daarnaast worden er sinds het verschijnen van de Zebranota in september 2004 meer zebrapaden aangelegd.
Tevens wil de gemeente de inspanningen op het gebied van verkeerseducatie uitbreiden. Het afgelopen jaar is het aantal deelnemers aan de bromfietscursus voor middelbare scholieren toegenomen. Ook de dodehoekles, een speciale verkeersles waarin kinderen van de basisschool op de gevaren van de dode hoek van vrachtwagens worden gewezen, wordt op steeds meer scholen gegeven.