augustus 2005
Verkeersveiligheid Den Haag verbeterd (29 augustus)
Het aantal verkeersongevallen met ziekenhuisgewonden blijft afnemen.
Ook het aantal gevaarlijke straten en wegen daalt. Het aantal
dodelijke verkeersslachtoffers is in Den Haag in 2004 helaas niet
afgenomen. Daarom blijft de gemeente doorgaan met het nemen van
maatregelen die de verkeersveiligheid verder verbeteren. Dat schrijft
wethouder Bruno Bruins (Verkeer) in de tussentijdse evaluatie van het
verkeersveiligheidsplan 2003-2006.
De cijfers over 2004 laten zien dat de dalende trend in het aantal
ziekenhuisgewonden van de laatste jaren doorzet. In 2004 werden er 143
verkeersongevallen geregistreerd met ziekenhuisgewonden tegen 161 in
2002 en 153 in 2003.
Het aantal gevaarlijke verkeerslocaties - locaties waar in drie
opeenvolgende jaren zes of meer ongevallen met letselslachtoffers
hebben plaatsgevonden - is sterk teruggelopen van 118 in 2001 tot 47
in 2004. Vooral de nieuwe verkeersregel die bromfietsers verplicht op
de rijbaan te rijden en niet op het fietspad, heeft hieraan
bijgedragen.
Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers schommelt in Den Haag tussen
de vijftien en twintig per jaar en bleef in 2004 met vijftien
verkeersdoden gelijk aan 2003. In 2004 is overigens een andere
meetmethode gehanteerd dan in de voorgaande jaren. In de nieuwe
cijfers worden anders dan in voorgaande jaren ook de ongevallen op de
in Den Haag gelegen rijks- en provinciewegen meegeteld.
Projecten in uitvoering
Hoewel de gemeente de afgelopen jaren al een groot aantal maatregelen
heeft getroffen om de verkeersveiligheid te verbeteren, staan er
volgens wethouder Bruins nog veel werkzaamheden op stapel. Ieder
verkeersslachtoffer is er één teveel en daarom worden twaalf onveilige
verkeerspunten binnenkort veiliger gemaakt. Ook zal de komende
anderhalf jaar het aantal Haagse wijken dat ingericht is als 30 km/uur
gebied met 10% toenemen, aldus de wethouder.
Begin 2003 was 65% van de Haagse woonwijken ingericht als 30 km/uur
gebied. Nu is dat opgelopen tot ruim 70% en de verwachting is dat in
2006 circa 80% van de Haagse wijken is ingericht als 30 km/uur gebied.
Daarnaast worden er sinds het verschijnen van de Zebranota in
september 2004 meer zebrapaden aangelegd.
Tevens wil de gemeente de inspanningen op het gebied van
verkeerseducatie uitbreiden. Het afgelopen jaar is het aantal
deelnemers aan de bromfietscursus voor middelbare scholieren
toegenomen. Ook de dodehoekles, een speciale verkeersles waarin
kinderen van de basisschool op de gevaren van de dode hoek van
vrachtwagens worden gewezen, wordt op steeds meer scholen gegeven.
Gemeente Den Haag