Suzuki Swift maakt beloften waar tijdens debuut op asfalt
(8/30/2005)
Al 3 weken na de allereerste wedstrijd in Finland heeft de Suzuki
Swift Super 1600 zijn debuut gemaakt op het asfalt voor de zesde ronde
van het Junior World Rally Championship: de Rally van Duitsland.
Deze rally wordt op asfalt verreden, maar de omstandigheden zijn niet
te vergelijken met andere asfaltrallyâs. De rijders hebben te maken
met omstandigheden die variëren van smalle wegen door wijngaarden
langs de oevers van de Moezel tot ruwe betonplaten op het militaire
oefenterrein van Baumholder.
P-G Andersson maakte een avontuurlijke start. Hij verstond een
pacenote verkeerd op SS3, miste met een snelheid van 120 km/h een
afslag en moest 50 meter achteruit terugrijden om zijn weg weer te
vervolgen. Naderhand zei P-G blij te zijn dat de gevolgen van het
misverstand niet ernstiger waren.
Desondanks wist hij een vierde plaats algemeen te bereiken aan het
einde van dag 1, een positie die hij kon vasthouden tot aan het eind
van de rally. Daar konden een lekke band in de middag van dag 2, een
kapotte katalysator die het motorvermogen deed teruglopen en de
onzekerheid tijdens de proeven niets meer aan veranderen. âHet was de
eerste keer voor mij in Duitsland en ik vond het erg moeilijk om in
het ritme te komen,â aldus P-G. âIk was nog niet helemaal zeker van
mezelf, maar dat was vooral mijn eigen schuld, omdat ik niet goed naar
de pacenotes luisterde.â
Guy was goed op snelheid, hoewel hij niet zeker was over zijn
bandenkeuze voor de nog vochtige eerste ochtend. Niettemin kon hij de
twee leidende Citroëns goed bijhouden en finishte de eerste dag kort
achter hen. De volgende ochtend ging echter alles mis, toen de Suzuki
een bocht te ruim nam en met de wielen door een greppel op de beruchte
âPanzerplatteâ proef reed. Helaas bleek er een steen in de modder
verscholen te zitten, die een lekke band veroorzaakte. Guy moest
stoppen om het wiel te verwisselen, maar daarmee waren de problemen
nog niet verdwenen. Door de klap was het remsysteem van de auto
beschadigd, waardoor Guy op de volgende proeven een paar keer
achterstevoren ging. Door op dag 3 voorzichtig te rijden kon hij zijn
welverdiende derde plaats behouden, zodat hij nog steeds op de
gedeelde eerste plaats staat in de strijd om het Junior World Rally
Championship.
âOp de tweede dag leek het wel of we meer achteruit dan vooruit
reden!â grapte hij. âMaar we hebben wel een nieuwe auto, die nota bene
zijn debuut maakte op het asfalt, naar een podiumplek gereden en daar
zijn we erg blij mee.â
Guy heeft het snelheidspotentieel van de Swift wel bewezen door in
Duitsland op drie proeven de snelste tijd te rijden. Bovendien heeft
hij gedurende dit seizoen tot nu toe de meeste snelste tijden op zijn
naam staan.
De Rally van Duitsland werd uiteindelijk gewonnen door Daniel Sordo
met een Citroën C2, na een langdurig gevecht met zijn teammaat Kris
Meeke. Het was een gevecht op leven en dood, wat uiteindelijk leidde
tot een verschil van 11 seconden op de laatste dag. De strijd werd pas
in het voordeel van Sordo beslist toen Meeke een lekke band kreeg op
de laatste middag. Meeke wist zijn achterstand nog terug te brengen
tot 1 minuut en 40 seconden, maar had zijn hoop op de overwinning al
opgegeven.
Ignis-rijder Kosti Katajamaki reed in Duitsland een uitstekende rally
en eindigde op een verdienstelijke vijfde plaats. De protégé van
tweevoudig wereldkampioen Marcus Grönholm reed een probleemloze
wedstrijd, het was alleen even flink schrikken toen een dwaze
toeschouwer op de tweede ochtend een steen tegen zijn voorruit gooide.
Hierdoor liet hij zich echter niet van de wijs brengen! Kosti hield
zijn vijfde plaats van begin tot eind vast en zijn auto liet hem
daarbij geen moment in de steek.
De andere Ignis-rijder Pavel Valousek ondervond aanzienlijk meer
problemen, zoals een gebroken aandrijfas op dag 2 en problemen met de
versnellingsbak en de remmen. Desondanks haalde de Tsjech toch nog een
punt voor het rijdersklassement binnen door als achtste te eindigen.
Urmo Aava had minder geluk: hij crashte zijn Ignis tijdens de
shakedown en later nog een keer aan het einde van dag 1! De laatste
Ignis, gereden door de jonge Tsjech Martin Prokop, viel uit met een
gebroken achteras.
Het commentaar van de Suzuki Sport President Nobuhiro âMonsterâ
Tajima: âWe zijn bijzonder blij met dit resultaat. De verwachting dat
een nog zo nieuwe auto als de Swift de volledig uitgerijpte Citroëns
op het voor hen vertrouwde terrein kan verslaan, zou te hoog gegrepen
zijn. Maar we hebben gezien dat onze Swift behoorlijk snel is en nog
genoeg potentie in huis heeft voor de toekomst.â
De volgende ronde van het Junior World Rally Championship is de Ronde
van Corsica die van 21 t/m 23 oktober wordt verreden. De Swifts komen
echter alweer in actie in de Rally van Groot-Brittannië in het
weekend van 16 t/m 18 september.
AutoRai