Print
Hard werken wordt beloond met derde puntenfinish op rij
(8/30/2005)
Wat begon als een zwaar weekend voor het Chevrolet World Touring Car
Championship team kreeg toch nog een mooi einde, doordat Alain Menu
een punt wist te scoren in de tweede race in Oschersleben.
De Zwitserse coureur maakte dankbaar gebruik van zijn jarenlange
ervaring in de toerwagens door telkens weer de verschillende
incidenten te ontwijken en na een enerverende race als 8e het
zwart-wit geblokt te passeren. Teamgenoten Rob Huff en Nicola Larini
hadden het zwaar in de eerste race, maar maakten in de tweede race een
opmerkelijke comeback met een 11e en 12e plaats als resultaat.
De snelst gekwalificeerde Chevrolet, met Alain Menu achter het stuur,
reed in een prima eerste race naar de 11e plaats, ondanks een
akkefietje in de laatste bocht. âZanardi maakte een actie op Farfus,
waardoor deze uit moest wijken. Toen Farfus terug op de baan kwam, lag
ik al naast hem, maar hij kwam verder terug dan nodig en raakte mij
links voor.â In plaats van een zekere 9e plek, moest Menu, na hortend
en stotend over de finish te zijn gekomen, genoegen nemen met de 11e.
Zijn tweede race eindigde echter veel beter. âIk had een prima tweede
race,â aldus Menu. âHet was goed om het gevecht met de twee andere
fabrieksrijders aan te kunnen gaan, in plaats van tegen de
privé-rijders te racen zoals we in het begin van het seizoen vaak
moesten doen.â
Rob Huff reed in de eerste race op de 16e plaats toen hij van achteren
werd geraakt. âHet was een erg moeilijke eerste race,â vertelt Huff.
âNadat ik was geraakt, had de auto overal last van onderstuur en
stuiterde nogal. Na de race bleek dat de achterste anti-roll bar was
gebroken door de aanrijding, waardoor ik niet verder kon komen dan de
23e plaats.â In race nummer twee kon Huff veel beter meekomen. âIk had
een goede start en maakte in de eerste twee bochten minstens zes
plaatsen goed doordat de anderen elkaar van de baan reden. De auto was
ook veel beter. Na de warm-up vanochtend hebben we de achterwielen wat
meer toespoor gegeven. Voor de tweede race hebben we dat weer
verminderd. Hierdoor bleven de banden tijdens de hele race goed en had
ik veel minder onderstuur, zodat ik de autoâs voor me één voor één
te grazen kon nemen.â
Nicola Larini verloor aan het begin van de eerste race zijn
voorspoiler, waardoor hij gaandeweg afzakte en op de finish met een
17e plaats genoegen moest nemen. In de tweede race kon hij goed
meekomen met Menu. âHet maakt veel verschil, rijden met of zonder
voorspoiler,â legt Larini uit. âIk had een goede start en was slim
genoeg om de tollende autoâs voor me te ontwijken. De auto was erg
goed in het middelste gedeelte van de race, waar ik zelfs nog
probeerde om Alain in te halen. Jammer genoeg kwam ik op het vuile
gedeelte en raakte naast de baan, waardoor ik een plek verloor. Daarna
was de auto niet meer zo goed als eerst en was ik uiteindelijk nog
blij met mijn 11e plaats.â
De volgende races voor het World Touring Car Championship 2005 zijn op
18 september in het Autodrome van Istanbul in Turkije.
AutoRai