Sponsor Loterij reikt 10.000 euro uit aan FC Utrecht

Nationale postcode loterij

Tijdens het jaarlijkse Gala Voetballer van het Jaar op 29 augustus in Hilversum heeft de Sponsor Loterij een cheque van 10.000 euro uitgereikt aan FC Utrecht. Als Maatschappelijk Partner van de Eredivisie reikt de Sponsor Loterij deze aanmoedigingsprijs uit als beloning en stimulans voor de bijzondere inzet en maatschappelijke betrokkenheid van deze club.

Ellen Damsma, managing director Sponsor Loterij: 'De Sponsor Loterij, dé loterij voor sport en gezondheid, is Maatschappelijk Partner van de Eredivisie. Dit houdt in dat wij het maatschappelijk belang van vooral voetbal willen onderstrepen. Daarom reiken wij deze cheque aan FC Utrecht uit als aanmoediging. De prijs is een stimulans voor clubs om door te gaan op de weg waarop ze zijn ingeslagen, want steeds meer clubs zetten zich op allerlei maatschappelijke terreinen in.'

Aanmoedigingsprijs
De Stichting Meer Voetbal, opgericht om de maatschappelijke inzet van het voetbal te stimuleren, stelde het juryrapport op. In dit rapport wordt benadrukt dat FC Utrecht zich via vernieuwende projecten met een structureel karakter ingezet heeft om jongeren bewust te maken van de maatschappelijke kant van het voetbal. De projecten zijn verankerd in beleid en organisatie en worden breed uitgedragen door de hele club. FC Utrecht is de jury in het bijzonder opgevallen door haar projecten 'Support It' en 'De Elf en Jijzelf' waarbij jongeren op school en op amateurverenigingen door spelers en trainers worden gestimuleerd te gaan sporten en worden gewezen op het belang van sportief gedrag en discussiëren over thema's als respect en eigen verantwoordelijkheid. Andere clubs die de jury dit jaar bijzonder zijn opgevallen zijn ADO Den Haag, Feyenoord, N.E.C. en FC Groningen.

Maatschappelijk Partnerschap Eredivisie
De Sponsor Loterij is er trots op Maatschappelijk Partner van de Eredivisie te zijn en de Voetballer van het Jaar verkiezing te ondersteunen. Voetbal is voor veel kinderen en volwassenen een enorm motiverende factor. Het helpt kinderen met het overwinnen van leerproblemen. Het helpt spanningen tussen bevolkingsgroepen in wijken weg te nemen. Het geeft jongeren houvast die dreigen te ontsporen. Het bevordert de integratie en haalt mensen uit hun isolement. Omdat de jeugd de toekomst heeft, ondersteunt de Sponsor Loterij ook de jeugdopleidingen van de clubs.
De 18 Eredivisieclubs bieden een platform om de maatschappelijke kant van sport en vooral voetbal beter te belichten. Het doel is dat elke amateurclub zich ervan bewust is dat via de Sponsor Loterij meer financiële armslag te verkrijgen is voor middelen die er anders niet zouden kunnen komen.

Sponsor Loterij voor sport en gezondheid
De Sponsor Loterij steunt goede doelen op het gebied van sport, gezondheid en welzijn en vele clubs en verenigingen. In 2004 werd er, dankzij de ruim 800.000 deelnemers die maandelijks met circa 1.000.000 loten meespelen, 73 miljoen euro omgezet. Hiervan werd ruim 41 miljoen euro verdeeld over 33 goede doelen en ruim 1.700 clubs en verenigingen. Sinds 1998 heeft de Sponsor Loterij 229 miljoen euro uitgekeerd aan goede doelen.

Amsterdam, 29 augustus 2005


Noot voor de redactie (