week 34 voor de editie van 24 AUGUSTUS 2005
Gemeentehuis gesloten
In verband met het jaarlijkse personeelsuitje is het gemeentehuis op
vrijdag 9 september 2005 de gehele dag gesloten.
Deelnemers bedankt!
De gemeente Westervoort bedankt alle verenigingen/personen die hebben
meegedaan aan het FLASH!-parcours. Het was een geslaagde actie!
Op 29 juli 2005 is geboren: Summer Eden Faith Peeters, dochter van
M.D.G. Peeters en D. van den Anker.
Op 15 augustus 2005 is geboren: Feline Aimee Mes, dochter van W.J. Mes
en S. Wunderink.
Bouwaanvraag:
- IJsseldijk 26, plaatsen erfafscheiding
Sloopmelding
- De Gemeint 2, sloop asbest golfplaten
Verleende bouwvergunning:
- Pals 23, interne verbouwing woning
Voorgenomen vrijstelling:
- verbouw/uitbreiding woning, St. Willebrorduslaan 6
Het bouwplan is strijdig met het bestemmingsplan. Voor het bouwplan is
vrijstelling mogelijk op basis van artikel 19, lid 3 van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening.
Inzage van het bouwplan kan vanaf 25 augustus tot 22 september 2005
bij de afdeling Publiekszaken, op werkdagen van 8:30 - 12:30 uur en op
afspraak tussen 14:00 - 16:00 uur. Binnen de genoemde termijn van 4
weken kan een ieder zijn of haar zienswijze bekend maken bij
burgemeester en wethouders.
Vergadering Welstand:
Vindt in principe om de 2 weken plaats in elke even week op
dinsdagmiddag vanaf 13.30 uur.
Op de maandag daarvoor kunt u de agenda inzien bij de afdeling
Publiekszaken.
Meer informatie over de aanvragen kunt u krijgen bij de afdeling
Ruimte & Samenleving,
tel. 3179531.
Voor de hieronder genoemde activiteiten zijn de benodigde
ontheffingen, vergunningen en toestemmingen verleend:
Ontheffing verleend aan de heer Wieleman, artikel 35 Drank-en
Horecawet voor het verstrekken van zwak-alcoholische drank op 3
september 2005 tijdens het pleinfeest Kloosterdreef van 12.00 uur tot
24.00 uur.
Heeft u bezwaar?
Bent u het niet eens met één van de verleende vergunningen , dan kunt
u op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken bezwaar
maken door een bezwaarschrift in te dienen bij het college van
besluit is bekendgemaakt bij de aanvrager.
Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. De
indiener van een bezwaarschrift kan, als er gelet op de betrokken
belangen sprake is van spoed, tevens een voorlopige voorziening (zoals
schorsing) aanvragen bij de voorzieningenrechter van de
Arrondissementsrechtbank, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM
te Arnhem. Hiervoor moet u griffierecht betalen. De griffier van de
rechtbank kan u over deze kosten informeren.
De Ganzenpoel, 8e partiële herziening
Burgemeester en wethouders van de gemeente Westervoort maken ter
voldoening aan het bepaalde in artikel 23 van de Wet op de Ruimtelijke
Ordening bekend, dat met ingang van 25 augustus 2005 gedurende zes
weken het ontwerp van het bestemmingsplan De Ganzenpoel, 8e partiële
herziening voor iedereen ter inzage ligt.
De 8e partiéle herziening van het bestemmingsplan De Ganzenpoel heeft
tot doel de bouw van één woning mogelijk te maken aan de Die Denweide
(perceel naast Heilweg 142).
Het ontwerpbestemmingsplan ligt bij de receptie van het gemeentehuis.
U kunt de stukken inzien:
- zonder afspraak op alle werkdagen van 08.00 uur - 12.30 uur, op
woensdag van 14.00 uur 16.00 uur en op maandag van 18.00 uur - 20.00
uur;
- op afspraak op overige dagen van 14.00 uur - 16.00 uur en op maandag
van 20.00 uur 21.00 uur.
Gedurende de genoemde termijn van zes weken kan een ieder schriftelijk
of mondeling gemotiveerd zijn zienswijze kenbaar maken bij de
gemeenteraad van Westervoort, Postbus 40 te 6930 AA Westervoort.
Bestemmingsplan De Waaij
Burgemeester en wethouders maken op grond van artikel 26 van de Wet op
de Ruimtelijke Ordening, afdeling 3.4 en artikel 3.40 van de Algemene
wet bestuursrecht het volgende bekend.
Op 27 juni 2005 heeft de gemeenteraad het bestemmingsplan De Waaij
vastgesteld. Dit plan voorziet in de bouw van woningen ten noorden van
het oude openluchtzwembad aan de Rijndijk.
Bij de vaststelling zijn wijzigingen aangebracht ten opzichte van het
ontwerp, zoals dat voor een ieder ter inzage heeft gelegen. Het gaat
daarbij om:
- een nadere uitwerking van de tekst in Hoofdstuk 8;
- het opnemen van een beperking t.a.v. het gebruik en de breedte van
de langzaamverkeersroute rond de plas door Artikel 9, lid A onder 2b
te wijzigen;
- aanpassing van de plangrens ter hoogte van de percelen Paepestraat
14, De Weem 16 en De Weem 18 zodat de privé-percelen buiten het plan
De Waaij liggen;
- aanpassing van de plankaart ter plaatse van het perceel Rijndijk 25
naar de meest recente kadastrale grenzen van eigendom;
- aanpassing van de maximale goothoogte bij de te realiseren
dijkwoningen en de woningen op de percelen Rijndijk 23 en 25, vanwege
de na te streven karakteristiek ter plekke;
- Een aantal tekstuele aanpassingen, vanwege nader uitgevoerd
onderzoek en/of incorrectheid (deze aanpassingen zijn specifiek
genoemd in het raadsvoorstel en besluit welke eveneens ter inzage
ligt.)
Van 25 augustus tot 22 september 2005 liggen het raadsbesluit en het
vastgestelde bestemmingsplan met bijlagen voor een ieder ter inzage
bij de receptie van het gemeentehuis. U kunt inzage krijgen op elke
werkdag van:
a. 08.00 - 12.30 uur (zonder afspraak);
b. 14.00 - 16.00 uur (op afspraak; op woensdagmiddag zonder afspraak)
en
c. 18.00 - 20.00 uur (elke maandagavond tijdens de avondopenstelling
van het gemeentehuis).
Tijdens deze periode van vier weken kan:
- degene, die op tijd een reactie (zienswijze) bij de gemeenteraad
heeft ingediend;
- een belanghebbende, die aantoont daartoe redelijkerwijs niet in
staat te zijn geweest en
- een ieder, die het niet eens is met de bij de vaststelling
aangebrachte wijzigingen,
schriftelijk en gemotiveerd een reactie (bedenking) tegen het
raadsbesluit/bestemmingsplan indienen. Een reactie moet u richten aan
het college van gedeputeerde staten van Gelderland, Postbus 9090, 6800
GX Arnhem.
Exploitatievergunning Mini Resto la Promenade
De burgemeester heeft van de heren Hartendorf en Ozin een verzoek
ontvangen om een vergunning op grond van artikel 2.3.1.2 van de
Algemene plaatselijke verordening (APV) voor het exploiteren van een
Mini Resto met terras aan het Dorpsplein 106 in Westervoort.
De aanvraag en de ontwerpvergunning liggen gedurende een periode van 2
weken, van 23 augustus tot en met 7 september 2005 voor een ieder ter
inzage bij de receptie van het gemeentehuis. U kunt inzage krijgen op
elke werkdag van:
a. 08.00 - 12.30 uur (zonder afspraak);
b. 14.00 - 16.00 uur (op afspraak; op woensdagmiddag zonder afspraak)
en
c. 18.00 - 20.00 uur (elke maandagavond tijdens de avondopenstelling
van het gemeentehuis).
Binnen de periode van ter inzage legging hebben belanghebbenden de
mogelijkheid hun zienswijzen kenbaar te maken aan de burgemeester.
Deze zienswijzen betrekt de burgemeester bij zijn definitieve
besluit.
Meer informatie kunt u krijgen bij mevrouw M. Roelofs van de afdeling
Publiekszaken, telefoon (026) 3179237, bereikbaar op maandag, dinsdag
en donderdag.
Bekendmaking definitieve vergunning wet milieubeheer
Burgemeester en wethouders van de gemeente Westervoort maken ingevolge
het bepaalde in artikel 3.11 van de Algemene wet bestuursrecht bekend,
dat zij op 20 juli 2005 de beschikking hebben vastgesteld op de
daartoe strekkende aanvraag van:
- Stichting kinderboerderij Westervoort, Brullenweide 88 Westervoort.
De aanvraag betreft een oprichtingsvergunning voor een
familieboerderij op het perceel Brullenweide 88 te Westervoort.
- H.J. Achterkamp, Rijndijk 10 te Westervoort. De aanvraag betreft een
oprichtingsvergunning van een agrarisch bedrijf met als activiteiten
akkerbouw en het houden van rundvee (jongvee), schapen en paarden.
De beschikkingen zijn ten opzichte van de ontwerpbeschikkingen niet
gewijzigd. De beschikkingen en de terzake zijnde stukken, liggen in
het gemeentehuis, Dorpsplein 1 te Westervoort met ingang van 25
augustus tot en met 5 oktober 2005 ter inzage tijdens de
openingstijden van het gemeentehuis en na telefonische afspraak.
Tegen deze beschikkingen kan tot en met 5 oktober 2005 beroep worden
ingesteld door:
- degene die bedenkingen hebben ingebracht tegen het ontwerp van het
besluit;
- de adviseurs die bedenkingen hebben tegen wijzigingen die bij het
nemen van het besluit, ten opzichte van het ontwerp daarvan, zijn
aangebracht;
- belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten geen
bedenkingen te hebben ingebracht tegen het ontwerp van het besluit.
De beschikking wordt na afloop van de beroepstermijn van kracht,
tenzij voor deze datum beroep is ingesteld en een verzoek is gedaan
tot het treffen van een voorlopige voorziening. Het beroepschrift moet
worden gericht aan de Raad van State, afdeling bestuursrechtspraak,
Postbus 20019, 2500 EA 's-Gravenhage.
Het verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening moet worden
gericht aan de voorzitter van genoemde afdeling. Bij het verzoek dient
een afschrift van het beroepschrift te worden gevoegd.
Verkeersbesluiten
Het Geerken
De heer H. Wijnberg, Het Geerken 304 heeft voor een te organiseren
buurtfeest verzocht om een gedeelte van Het Geerken, gelegen tussen de
huisnummers 288 t/m 300 ( even) af te sluiten voor alle verkeer
behalve voetgangers.
Besloten is om tijdelijke verkeersmaatregelen te treffen.
Vanaf zaterdag 10 september 2005 om 10.00 uur tot zondag 11 september
2005 om 11.00 uur zal het hiervoor genoemde weggedeelte op de
voorgeschreven wijze zijn afgesloten, waarbij opgemerkt wordt dat de
bereikbaarheid voor hulpdiensten bij eventuele calamiteiten
gewaarborgd zal zijn.
Pleinfeest Kloosterdreef - Schoonoord:
In de Kloosterdreef en een gedeelte van de Schoonoord wordt op
zaterdag 3 september 2005 een pleinfeest georganiseerd. Dit onder
andere om een officieel tintje te geven aan de oplevering van de
nieuwe woonomgeving.
Verzocht is om voor het feest de Kloosterdreef en een gedeelte van de
openbare weg Schoonoord, gelegen tussen de huisnummers 13 t/m 37
oneven te mogen gebruiken. Het verzoek is ingewilligd. In verband met
de verkeersveiligheid is het noodzakelijk om genoemd weggedeelte
tijdelijk af te sluiten voor het doorgaande verkeer. De
afdelingsmanager Openbare Werken heeft daartoe besloten. Dit betekent
dat de eerdergenoemde weggedeelten gesloten worden verklaard voor het
doorgaande verkeer behalve voetgangers op zaterdag 3 september 2005
van12.00 tot 24.00 uur.
De tijdelijke afsluiting zal gerealiseerd worden door het plaatsen van
de voorgeschreven verkeersmaatregelen.
Wijziging Wet op de Ruimtelijke Ordening
De Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO) is gewijzigd voor wat betreft
het onderwerp planschadevergoeding. Doel van deze wijzigingen is
enerzijds om verzoeken tot planschadevergoeding sneller te kunnen
afhandelen en anderzijds om minder kansloze verzoeken in behandeling
te hoeven nemen en hierdoor met name advieskosten te kunnen besparen.
Hiervoor is een drempelbedrag ingevoerd en zijn er bovendien nu
tijdslimieten waarbinnen een planschadeverzoek ingediend kan worden.
De gewijzigde wet treedt gefaseerd in werking. Ten behoeve van de
nieuwe wet is de procedureregeling planschadevergoeding 2005
vastgesteld. Deze ligt nu ter inzage bij de receptie van het
gemeentehuis (zie: Meer informatie).
Artikel 49 van de WRO is op een aantal onderdelen gewijzigd en er is
een artikel 49a toegevoegd. Dit artikel gaat over de mogelijkheden
voor gemeente om planschade op derden (ontwikkelaars) te verhalen. De
wijziging van artikel 49 heeft directe gevolgen voor alle (lopende)
projecten en verzoeken om planschade. Op 21 juni 2005 is de wet in het
Staatsblad gepubliceerd. Artikel 49a WRO is op 22 juni 2005 in werking
getreden. De overige wijzigingen treden in werking op 1 september
2005.
Bevoegd gezag
In de gewijzigde WRO is niet meer de gemeenteraad maar het college
bevoegd om verzoeken om planschadevergoeding af te handelen. Dit zal
de procedure versnellen. Dit betekent ook dat het college een
procedureregeling kan vaststellen.
Drempelbedrag
De gewijzigde wet maakt het mogelijk voorafgaand aan de behandeling
van aanvragen om vergoeding van planschade een drempelbedrag in
rekening te brengen. Dit bedrag moet vooraf betaald worden en dient
ter voorkoming van te lichtvaardig ingediende claims. Dit bedrag is
wettelijk vastgesteld op
300,-, waarbij de mogelijkheid bestaat dat de gemeenteraad besluit dit
met maximaal 2/3 naar boven of beneden bij te stellen. Het college
verkiest het wettelijk drempelbedrag van 300,- aan te houden. Bij
toekenning van (een deel van) de planschade wordt dit bedrag
teruggegeven.
Verjaringstermijn
Voorheen konden planschade claims onbeperkt in de tijd ingediend
worden. De nieuwe wet stelt hier grenzen aan en beperkt de
mogelijkheid tot het indienen van aanvragen voor planschadevergoeding
tot vijf jaar.
Verhaalsovereenkomsten
Artikel 49a WRO bevat het recht voor gemeenten om met een verzoeker
van een herziening of vrijstelling van een bestemmingsplan overeen te
komen dat zij de kosten van planschade aan de gemeente compenseert.
Hier staat tegenover dat de verzoeker/contractant belanghebbende wordt
als er een rechtszaak wordt aangespannen. Voor toepassing van deze
mogelijkheid is een gemeentelijke beleidsregel in voorbereiding.
Procedureregeling
Door de wetswijziging is een aantal begrippen toegevoegd en/of
gewijzigd. Daarnaast is een wijziging van het bevoegd gezag en zijn er
termijnen veranderd en inhoudelijke aanpassingen doorgevoerd. De
bestaande procedureverordening uit 1988 dient hierop aangepast te
worden. Het college heeft daarom een nieuwe procedureregeling
(procedureregeling planschadevergoeding 2005) vastgesteld.
Overgangsrecht
1 September 2005 treedt de nieuwe procedureregeling in werking.
Verzoeken die voor 1 september 2005 worden ingediend, worden volgens
deze procedureverordening afgehandeld. In de nieuwe procedureregeling
wordt hiertoe een overgangsbepaling opgenomen. De gemeenteraad wordt
voorgesteld daarom de oude procedureverordening in te trekken. Vanaf 1
september 2005 geldt de procedureregeling die door het college is
vastgesteld.
Wat verandert er voor u?
q Als u denkt schade te lijden vanwege een herziening of vrijstelling
van een bestemmingsplan, dan kunt u bij de publieksbalie van het
gemeentehuis een aanvraagformulier planschade opvragen.
Let op: alleen claims die via dit formulier bij ons binnenkomen worden
in behandeling genomen.
q Per claim wordt een drempelbedrag van 300,- gevraagd, vooraf te
betalen en terug te krijgen indien wordt overgegaan tot
(gedeeltelijke) vergoeding van planschade.
q Over uw verzoek om planschadevergoeding wordt door het college van
burgemeester en wethouders beslist in plaats van door de gemeenteraad.
Overigens moet het college ter zake van de aanvraag nog steeds advies
inwinnen bij een onafhankelijk adviseur.
Meer informatie
De procedureregeling ligt bij de receptie van het gemeentehuis,
Dorpsplein 1, en kunt u inzien op werkdagen op de volgende tijden:
a. 08.00 - 12.30 uur (zonder afspraak);
b. 14.00 - 16.00 uur (op afspraak; op woensdagmiddag zonder afspraak)
en
c. 18.00 - 20.00 uur (elke maandagavond tijdens de avondopenstelling
van het gemeentehuis)
Wilt u een toelichting of meer informatie? Dan kunt u contact opnemen
met mw. ing. E.M. Simonse van de afdeling Ruimte & Samenleving,
telefoon 026-3179311.
W O N E E N W A R K E
Hoe zal t der straks uutzien in ons darp
woorin we wone met zn alle
en as we dan zon tien joor vedder zin
zal t ow dan nog bevalle
Doorveur kump de gemeente now
met n nota veur de dag
die gif n beeld van hoe ons darp
der aover tien joor uutzien mag
n Nota met n veuruutziende blik
n deurkiek ok veur aover vieftien joor
mar maak ow ech niet ongerus dooraover
der is ok inspraak, t is nog lang nieh kloor
Der is n lies met doorop achttien planne
woorop ok inspraak meugluk is
wooraan ok andre aoverhede en instanties
meewarke, same, das gewis
De nota hiet Wone en Warke same
leit bi-j de balie van t gemeentehuus
en bi-j de Nieuwhof kuj der ok inkieke
ok kuj m kope veur ow eige thuus
Ow inspraak wödt gevraog, gi-j bin toch mundig
vanaf vijf juli kuj dat met n brief
nòw hej de kans um met te prakkezere
de toekoms van ow darp is ow toch lief !
Gemeente Westervoort