FNV

Taxichauffeurs verdrongen bij aanbesteding leerlingenvervoer

Gemeenten verdringen taxichauffeurs bij het openbaar aanbesteden van leerlingenvervoer. Werklozen nemen de plaats achter het stuur van de busjes in. Daarop wijst FNV Bondgenoten minister De Geus in een brief. Bedrijven kunnen de prijs drukken doordat ze bestaande chauffeurs ontslaan en werklozen aannemen met behulp van een loonkostensubsidie. "Het gaat heel tricky", legt Janwillem Compaijen, sectorconsulent taxi van de vakbond, uit.

"Je kunt veronderstellen dat bedrijven alleen zo laag kunnen inschrijven als ze rekening houden met die subsidies. De gemeenten reïntegreren zo werklozen en kopen meteen goedkoop leerlingenvervoer in."

Directe aanleiding voor de brief was een melding van een taxichauffeur uit Giekerk. Hij verloor na de aanbesteding van het leerlingenvervoer zijn baan. De concessie ging over van Connexxion Taxi Services naar Arriva Taxi.

Dat gebeurde in Leeuwarden echter niet. Achttien chauffeurs kregen ontslag. "Het gaat veelal om mensen die dit werk jaren hebben gedaan", weet Compaijen. "Ze kennen de leerlingen en hun leefwereld en zijn vertrouwd met ouders en leerkrachten."

Uit een regionale krant vernam Compaijen dat dezelfde werkwijze is gehanteerd in de Hof van Twente. Daar verliezen 25 chauffeurs hun baan aan reïntegrerende werklozen. Compaijen: "Het zou me niet verbazen als dit in meer gemeenten aan de orde is."

Gebruik maken van loonkostensubsidies is lucratief, rekent Compaijen voor. "Een bedrijf kan maximaal een korting van 2042 euro per jaar per werknemer aan WW-premie bedingen, met een maximum van drie jaar. De eerste drie maanden hoeven ze de medewerker zelfs helemaal niet te betalen. Dat is natuurlijk heel erg aantrekkelijk."

Taxiconsulent Compaijen houdt zich aanbevolen voor tips over vergelijkbaar verlopen aanbestedingen. Mail dan naar janwcomp@bg.fnv.nl. Zie ook de speciale site van FNV Bondgenoten over de taxisector.