Taxichauffeurs verdrongen bij aanbesteding leerlingenvervoer
Gemeenten verdringen taxichauffeurs bij het openbaar aanbesteden van
leerlingenvervoer. Werklozen nemen de plaats achter het stuur van de
busjes in. Daarop wijst FNV Bondgenoten minister De Geus in een brief.
Bedrijven kunnen de prijs drukken doordat ze bestaande chauffeurs
ontslaan en werklozen aannemen met behulp van een loonkostensubsidie.
"Het gaat heel tricky", legt Janwillem Compaijen, sectorconsulent taxi
van de vakbond, uit.
"Je kunt veronderstellen dat bedrijven alleen zo laag kunnen
inschrijven als ze rekening houden met die subsidies. De gemeenten
reïntegreren zo werklozen en kopen meteen goedkoop leerlingenvervoer
in."
Directe aanleiding voor de brief was een melding van een taxichauffeur
uit Giekerk. Hij verloor na de aanbesteding van het leerlingenvervoer
zijn baan. De concessie ging over van Connexxion Taxi Services naar
Arriva Taxi.
Dat gebeurde in Leeuwarden echter niet. Achttien chauffeurs kregen
ontslag. "Het gaat veelal om mensen die dit werk jaren hebben gedaan",
weet Compaijen. "Ze kennen de leerlingen en hun leefwereld en zijn
vertrouwd met ouders en leerkrachten."
Uit een regionale krant vernam Compaijen dat dezelfde werkwijze is
gehanteerd in de Hof van Twente. Daar verliezen 25 chauffeurs hun baan
aan reïntegrerende werklozen. Compaijen: "Het zou me niet verbazen als
dit in meer gemeenten aan de orde is."
Gebruik maken van loonkostensubsidies is lucratief, rekent Compaijen
voor. "Een bedrijf kan maximaal een korting van 2042 euro per jaar per
werknemer aan WW-premie bedingen, met een maximum van drie jaar. De
eerste drie maanden hoeven ze de medewerker zelfs helemaal niet te
betalen. Dat is natuurlijk heel erg aantrekkelijk."
Taxiconsulent Compaijen houdt zich aanbevolen voor tips over
vergelijkbaar verlopen aanbestedingen. Mail dan naar
janwcomp@bg.fnv.nl. Zie ook de speciale site van FNV Bondgenoten over
de taxisector.
FNV