Gemeente Beverwijk


Vernieuwd digitaal loket op deze site

Als eerste gemeente in Nederland kan Beverwijk een digitaal uittreksel Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) leveren aan haar inwoners. Hiervoor hoeft u niet meer naar het Stadskantoor te komen, maar u kunt het gewoon vanuit de luie stoel regelen.

Wat is een digitaal uittreksel?
Sinds juni 2004 is het al mogelijk om alle soorten uittreksels via het digitaal loket aan te vragen en te betalen. Dit (papieren) document wordt binnen 3 werkdagen per post naar de aanvrager verstuurd. Sinds juni 2005 is het nu ook mogelijk om een uittreksel uit de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) digitaal te ontvangen. Dit kan met behulp van DigiD. Na de online betaling verschijnt het aangevraagde uittreksel binnen een minuut als download (Pdf) op uw scherm. U bent hiervoor dus niet meer afhankelijk van de gemeente omdat het hele proces geautomatiseerd verloopt. U heeft een digitaal uittreksel ook direct 'in huis'.

Een digitaal uittreksel moet wel altijd als digitaal document worden doorgestuurd naar de vragende instantie. Een geprinte versie staat gelijk aan een kopie. Dus, naast het papieren exemplaar, kan een aanvrager van een uittreksel uit de GBA nu ook een digitaal exemplaar aanvragen. Dit document is officieel door de overheid erkend.

Vernieuwd digitaal loket
'Wat moet ik meenemen voor een nieuw paspoort?' of 'Hoe vraag ik een bouwvergunning aan?' Zomaar wat vragen. U vindt de antwoorden in het digitaal loket. De nieuwe lay-out zorgt ervoor dat u sneller uw weg vindt naar de juiste productinformatie. U kunt een trefwoord intikken of op alfabet zoeken. Bovendien staan heel veel producten al direct op uw scherm. Een overzicht van de digitaal aan te vragen producten staan apart vermeld en alle formulieren zijn in een keer te overzien en te downloaden.

Wat is DigiD?
DigiD (spreek uit: 'Diegiedee') staat voor Digitale Identiteit en is een gemeenschappelijk systeem waarmee de overheid op Internet uw identiteit kan verifiëren. U geeft hiervoor een wachtwoord en gebruikersnaam op en u ontvangt van DigiD per post een activeringscode. Na het activeren van uw DigiD kunt u voortaan met uw gebruikersnaam met wachtwoord terecht bij elektronische diensten van steeds meer overheidsinstellingen. Denk hierbij aan de Belastingdienst voor uw jaarlijkse aangifte, de Sociale verzekeringsbank voor de aanvraag van kinderbijslag, AOW etc. Ga voor uitgebreidere informatie de website van DigiD. U kunt daar direct gratis DigiD aanvragen.

Meer informatie
Voor vragen kunt u contact opnemen met de webcoördinator Ria Bol, (0251)256476. U kunt ook gebruik maken van de knop 'reageren' in de paarse balk hierboven.