Foto
Publicaties TNS NIPO onderzoek
27 augustus 2005
Veel moslims beleven berichtgeving in media als negatief
Tijdens de presentatie van de NIO werden ook de resultaten
bekendgemaakt van een onderzoek dat TNS NIPO vorige week in opdracht
van de NIO heeft gedaan over de relatie 'Moslims en Media'.
Uit het onderzoek blijkt dat 63 procent van de moslimbevolking de
berichtgeving over moslims in de Nederlandse media als negatief
ervaart. Op de vraag vanaf welk moment de media negatiever over
moslims zijn gaan berichten, antwoordt een overgrote meerderheid van
73 procent 'sinds 11 september 2001 (aanslag WTC)'. Achttien procent
van de ondervraagden noemt de moord op Theo van Gogh als beginpunt van
negatieve berichtgeving.
Moslims steken daarbij ook de hand in eigen boezem: bijna de helft
(48%) noemt de negatieve berichtgeving 'meestal' of '(bijna) altijd'
onterecht, maar daarnaast noemt 36 procent van de moslims negatieve
berichtgeving 'soms terecht, soms onterecht' en tien procent vindt
negatieve berichtgeving 'meestal terecht'.
Een grote meerderheid (79%) vindt dat de moslimgemeenschap in
Nederland zelf kan bijdragen aan een positieve benadering van moslims
in de media. Op welke manier dat zou moeten, zegt 27 procent dat een
positieve benadering kan worden bereikt door meer informatie over de
islam en de islamitische cultuur te geven; zeventien procent noemt
meer openheid en contact tussen allochtonen en autochtonen, en zestien
procent vindt dat zij aan een positiever beeld bij kunnen dragen door
betere integratie en door zich aan te passen aan de maatschappij.
Op de vraag hoe radicalisme onder jongeren het best kan worden
tegengegaan, noemt 70 procent van de moslimsgemeenschap 'voorlichting
op school', 65 procent noemt 'voorlichting in de moskee', 57 procent
'voorlichting in de media (tv, radio, kranten, tijdschriften)', 42
procent 'strengere controle van imams en moskeeën' en 38 procent wil
'strengere straffen op het naar buiten brengen van radicale
islamitische ideeën'.
Door goede uitleg te geven over de islam (31%), educatie en
voorlichting (19%), veel jeugdprogramma's te maken en jongeren daarbij
te betrekken (11%) zou volgens de ondervraagden de NIO bij kunnen
dragen om jongeren van radicale gedachten af te houden.
De Nederlandse Islamitische Omroep - kortweg NIO - heeft zich op
zaterdag 27 augustus gepresenteerd aan een gezelschap van genodigden
en de media. Vanaf 1 september maakt de NIO officieel deel uit van het
Nederlandse publieke omroepbestel. Op 4 september start de NIO met de
eerste televisieuitzending.
Op zondag 4 september zendt de NIO het eerste programma uit, van 12.33
uur tot 13.03 uur op Nederland 1. De programma's van de NIO zullen het
karakter hebben van een magazine en de leefwereld en interesses van
moslims in Nederland behandelen. De eerste uitzending op televisie zal
een presentatie van de NIO aan het publiek zijn. Twee dagen later, op
6 september, volgt vanaf 16.00 uur de eerste radio- uitzending op 747
AM. Op www.islamitischeomroep.nl is de NIO vanaf 4 september 7 dagen
per week en 24 uur per dag in de lucht.
In april van dit jaar heeft het Commissariaat voor de Media zendtijd
ter beschikking gesteld aan het Contactorgaan Moslims en Overheid
(CMO) om uitzendingen te verzorgen voor de moslimgemeenschap in
Nederland. Vervolgens heeft het CMO de Stichting Nederlandse
Islamitische Omroep opgericht en een bestuur benoemd. Een belangrijke
doelstelling van de NIO luidt als volgt: het op religieuze grondslag
informeren over het streven naar emancipatie en participatie van de
moslims in Nederland, met eerbiediging van de democratische rechtsorde
en tolerantie voor andersdenkenden.
De NIO wil met (live-)uitzendingen, reportages, documentaires en
andere programmas aandacht besteden aan de interesses van de
moslimgemeenschap in al zijn schakeringen. De NIO heeft hiervoor
wekelijks een halfuur televisie en anderhalf uur radio ter
beschikking. De uitzendingen zijn zowel bedoeld voor moslims als
niet-moslims.
Meer informatie via NIO-directeur Peter Verschoor, te bereiken op
kantooruren via 035-677 2727 of via 06-17768398. De NIO is gevestigd
op het Mediapark in Hilversum en per post te bereiken via Postbus 336,
1200AH Hilversum.
E1932 | TNS NIPObase (CATI/CASI) | Het veldwerk heeft plaatsgevonden
in week 33 & 34 2005 | In totaal zijn 122 moslims ondervraagd.
Het onderzoek in opdracht van de NIO is een verdieping van de
Discriminatie-monitor, die eerder dit jaar in opdracht van de VU is
uitgevoerd en waarvan de resultaten nog gepubliceerd zullen worden.
Bij publicatie of verspreiding de bron TNS NIPO vermelden. Voor
eventuele vragen kunt u contact opnemen met Remco Frerichs (tel: 020
522 54 79).
TNS NIPO