29-08-05
Europees Parlement wil één Europese zwarte lijst voor vliegverboden.
Europarlementariër Corien Wortmann-Kool vindt het voorstel van de
Europese Commissie voor meer informatie-uitwisseling tussen de
lidstaten volstrekt onvoldoende.
Er moet één zwarte lijst van onveilige luchtvaartmaatschappijen komen
voor de hele Europese Unie en als er een vliegverbod wordt ingesteld
moet dat in de hele EU gelden. De onduidelijkheid rond de Cypriotische
luchtvaartmaatschappij Helios bij de recente vliegramp is
onaanvaardbaar, en leidt tot ongeoorloofde risicos voor passagiers.
Het Europees Parlement spreekt op 30 augustus over een voorstel van de
Europese Commissie waarin wordt bepaald dat lidstaten hun lijsten
openbaar moeten maken en gegevens onderling moeten uitwisselen. Tot nu
toe heeft ieder land zijn eigen lijst die veelal geheim is. De
vliegramp in Sharm-el-Sheikh vorig jaar vormde de aanleiding voor een
gezamenlijke lijst.
De Commissie stelt nu weliswaar één Europese zwarte lijst voor, maar
dat is niet meer dan een optelsom van nationale zwarte lijsten.
Bovendien wordt er geen enkele vorm van sanctie, zoals een
vliegverbod, aan verbonden.
CDA-Europarlementariër Wortmann-Kool vindt deze maatregel echter niet
drastisch genoeg: 'Het uitwisselen van gegevens alleen is volstrekt
onvoldoende. Er moet een zwarte lijst worden opgesteld die geldt voor
de hele EU. De zwarte lijst zal moeten worden opgesteld aan de hand
van duidelijke, gemeenschappelijke criteria, die alle landen moeten
hanteren. Het grensoverschrijdende karakter van de luchtvaart vraagt
bij uitstek om een Europese maatregel om de veiligheid optimaal te
garanderen. Het recente geval met Onur Air waarbij in Nederland een
vliegverbod gold en het vliegtuig vervolgens uitweek naar Brussel is
natuurlijk volstrekt niet te rechtvaardigen en bewijst de noodzaak om
te komen tot een Europese aanpak.' Wortmann steunt daarom de
voorstellen van haar Franse EVP-collega De Veyrac die morgen in het
Parlement worden besproken.
Verder pleit het Europees Parlement voor duidelijke sanctie- en
compensatiemechanismen. De Europese Commissie heeft hier in haar
voorstel niet in voorzien. Wortmann: 'Aan luchtvaartmaatschappijen
moeten sancties kunnen worden opgelegd, want zonder sancties is de
zwarte lijst een wassen neus. De passagier moet voor vertrek hoe dan
ook op de hoogte zijn van de maatschappij waarmee hij vliegt. In het
geval een maatschappij op de zwarte lijst staat, moet de passagier
kunnen rekenen op een gelijkwaardige reis of vergoeding van de prijs
van het ticket.'
CDA